Perinteiset televisiolähetykset keventävät dataverkon kuormitusta

Tietoliikenneverkkojen kuormitusta on helppo keventää katselemalla televisio-ohjelmia perinteisinä lähetyksinä suoratoistopalveluiden käytön sijaan.
Tietoliikenneverkkojen kuormituksen säästötalkoisiin on helppo osallistua kotisohvalta muutamalla kaukosäätimen napin painalluksella, mikäli vastaanotin on liitetty perinteiseen antennirasiaan. Kuva: Mikko Arvinen, Sähköinfo Oy

Tietoliikenneverkkojen dataliikenteen määrä on kasvanut viime päivinä useita kymmeniä prosentteja tavanomaisesta tasosta. Operaattoreiden mukaan verkot kestävät yhä kasvaneet liikennöintimäärät, mutta varmuustoimenpiteenä esimerkiksi Netflix ja Youtube ovat heikentäneet vapaaehtoisesti runsaasti tiedonsiirtokapasiteettia vaativien teräväpiirtovideoidensa kuvanlaatua.

Jos tämä ei riitä takaamaan esimerkiksi tehokkaassa etätyönteossa tarvittavia yhteyksiä, on operaattoreille annettu EU:n laajuinen poikkeuslupa rajoittaa viihdepalveluiden liikennettä niin paljon, kuin verkkojen toimivuuden varmistaminen vaatii.

Tiedonsiirtoverkkojen kuormitusta on helppo keventää katsomalla tavalliset televisio-ohjelmat television tai digiboksin antenni- tai kaapelivirittimen kautta IP-verkon kautta välitettävän Areenan, Ruudun tai muun vastaavan suoratoistopalvelun sijaan. Käytännössä tämä onnistuu yksinkertaisesti kaukosäätimen input-nappia painamalla, mikäli televisio tai digiboksi on kytketty antennirasiaan.

Satelliitti- ja antenniliitto SANT ry:n toiminnanjohtaja Vesa Erkkilän mukaan perinteisen, vuosikymmenten varrella toimivaksi koetellun broadcasting-lähetystekniikan edut nousevat esille juuri poikkeustilanteissa. Suuret väkijoukot tavoitetaan luotettavasti, eikä vastaanottajien määrä vaikuta kuvan tai äänen laatuun.

Kaapeloinnit tämän päivän vaatimuksia vastaaviksi

Myös matkapuhelinverkot ovat tällä hetkellä erittäin kuormittuneita. Tästä syystä osa operaattoreista on jo pyytänyt ainakin yritysasiakkaitaan käyttämään kiinteitä internetyhteyksiä aina kun yhteys on saatavilla eikä mobiilidatan käyttö ole välttämätöntä.

- Kaapelointien uudistaminen myös vanhoissa asuintaloissa on häiriöttömästi toimivien, kiinteiden datayhteyksien perusedellytys, sanoo Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n tekninen asiantuntija Ville Reinikainen.

STUL ja SANT suosittelevatkin, että kiinteistöihin rakennetaan kiinteällä kaapeloinnilla toteutettu antenni- ja tietoliikenneverkko aina myös rakennusten peruskorjausten yhteydessä, vaikka tämä ei nykymääräysten mukaan ole enää välttämätöntä. Näin varaudutaan myös tuleviin poikkeusolosuhteisiin. Siellä, missä on tarjolla vain langaton internet-yhteys, kannattaa yhteyden nopeuttamiseksi käyttää erillistä ulkoantennia.

Lisätietoja:
- Toiminnanjohtaja Vesa Erkkilä, Satelliitti- ja antenniliitto SANT ry, puh. 09 5476 1207, vesa.erkkila@sant.fi

Lisätietoja kiinteistöjen ja huoneistojen tietoliikennekaapeloinnista
- Tekninen asiantuntija Ville Reinikainen, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry, puh. 045 635 7724, ville.reinikainen@sahkoinfo.fi

Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry on talotekniikka-alan edistäjä, tiedon tuottaja ja jäsentensä edunvalvoja. STULin jäsenyyden piirissä on noin 3 000 sähköistysalan yritystä.
www.stul.fi

Satelliitti- ja antenniliitto SANT ry on sisäverkkoja rakentavien urakoitsijoiden, alan laitteita edustavien ja myyvien yritysten sekä operaattoreiden yhteistyöjärjestö.  SANT  jakaa tietoa, kouluttaa, osallistuu viranomaismääräysten kehittämiseen ja edistää eri foorumeilla jäsentensä ja koko toimialan etuja.
www.sant.fi