Periskooppi-chatista varmuutta hankalista asioista puhumiseen

Entä jos ei halua juoda ollenkaan? Miten eri tavalla suomalaisissa ja somalialaisissa kodeissa suhtaudutaan päihteisiin? Kenen kanssa voi puhua, jos oman vanhemman alkoholin käyttö huolestuttaa? Perjantaina 3.11. nuoret saavat kysyä päihteistä suoraan asiantuntijoilta Periskooppi-chat-ohjelmassa.

Periskooppi-chat on suorana lähetettävä chat-ohjelma, johon nuoret voivat osallistua kommentoimalla keskustelua esimerkiksi omilla mobiililaitteilla.

"Vaikka yhä useampi nuori on nykyään raitis, erilaiset päihteet ja niiden käyttö näkyvät heidän arjessaan. Siksi on tärkeää, että verkosta löytyy turvallinen paikka, jossa päihteistä voi keskustella ja kysyä”, kertoo EHYT ry:n verkkopedagogi Piia Aspegren.

Päihdekeskusteluun osallistuvat muun muassa YleX:n juontajat Poikelus ja Hätönen, artisti Kingfish, mielipidevaikuttaja ja tubettaja MariieVeronica sekä Varjomaailman perheiden päihdeongelmiin erikoistuneet asiantuntijat Sara Mäkäräinen ja Janne Takala.

”Kilpailemme nuorten vapaa-ajasta, joten chatin sisällön pitää olla mielenkiintoista. Tällä kertaa Periskooppi-chatissa käsittelemme esimerkiksi nuorten suhdetta eri päihteisiin, millaisia sääntöjä eri perheissä on päihteiden käytöstä sekä sitä, mitä tehdä, jos vaikka oman perheenjäsenen päihteiden käyttö huolestuttaa”, jatkaa Aspegren.

”On ollut ilo huomata, että Periskooppi-chat tulee tarpeeseen. Chatia seuraa joka kerta yli 1000 nuorta. Palautteista on käynyt ilmi, että nuoret ovat saaneet varmuutta asioista puhumiseen sekä uutta tietoa, joka ei ole löytynyt googlaamallakaan”, kertoo verkkopedagogi Minna Lehtinen.

Periskooppi-chat lähetetään suorana 3.11. kello 18–20 osoitteessa ehytchat.fi. Ohjelmaa seurataan myös yli 55 nuorisotilalla, joissa chat toimii kimmokkeena nuorten keskustelulle.

Periskooppi-chatin järjestävät yhteistyössä Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry ja Nuortenelämä.fi.

Seuraa Periskooppi-chatia sosiaalisessa mediassa

PERISKOOPPI-CHAT: Nyt puhutaan päihteistä!
Siirry videokanavalle

Piia Aspegren
Verkkopedagogi, EHYT ry
piia.aspegren@ehyt.fi

Uusi verkkosivusto auttaa minimoimaan huumeidenkäytön riskit6.9.2018 08:40Tiedote

Suomessa on avattu Mind Your Trip -verkkosivusto, joka tarjoaa huumeiden käyttäjille tietoa uusista psykoaktiivisista huumausaineista, huumetestausta ja vinkkejä siitä, kuinka minimoida käytön riskit. Sivuston kautta saa helposti yhteyden päihdetyöntekijään, jonka kanssa voi keskustella käytön vähentämisestä tai lopettamisesta. Mind your Trip -sivu ja mobiilisovellus ovat käytössä 13:ssa eri EU-maassa ja se on suunnattu erityisesti nuorille aikuisille.

Selvitys: Puutteellinen tiedonkulku vaikeuttaa päihdepalveluihin pääsyä ”Muutosvaiheessa asiakas voi jopa pudota täysin palvelujen piiristä”31.8.2018 09:23Tiedote

Sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät eivät välttämättä tiedä paljoakaan päihdepalveluista. EHYT ry:n päihdeasiamiestoiminnan teettämä selvitys antoi viitteitä siitä, että peruspalvelujen toimialat eivät aina ole juurikaan tekemisissä toistensa kanssa, eivätkä yksittäiset työntekijät hahmota palveluiden kokonaisuutta.