Periskooppi-chatista varmuutta hankalista asioista puhumiseen

Entä jos ei halua juoda ollenkaan? Miten eri tavalla suomalaisissa ja somalialaisissa kodeissa suhtaudutaan päihteisiin? Kenen kanssa voi puhua, jos oman vanhemman alkoholin käyttö huolestuttaa? Perjantaina 3.11. nuoret saavat kysyä päihteistä suoraan asiantuntijoilta Periskooppi-chat-ohjelmassa.

PERISKOOPPI-CHAT: Nyt puhutaan päihteistä!
Siirry videokanavalle

Periskooppi-chat on suorana lähetettävä chat-ohjelma, johon nuoret voivat osallistua kommentoimalla keskustelua esimerkiksi omilla mobiililaitteilla.

"Vaikka yhä useampi nuori on nykyään raitis, erilaiset päihteet ja niiden käyttö näkyvät heidän arjessaan. Siksi on tärkeää, että verkosta löytyy turvallinen paikka, jossa päihteistä voi keskustella ja kysyä”, kertoo EHYT ry:n verkkopedagogi Piia Aspegren.

Päihdekeskusteluun osallistuvat muun muassa YleX:n juontajat Poikelus ja Hätönen, artisti Kingfish, mielipidevaikuttaja ja tubettaja MariieVeronica sekä Varjomaailman perheiden päihdeongelmiin erikoistuneet asiantuntijat Sara Mäkäräinen ja Janne Takala.

”Kilpailemme nuorten vapaa-ajasta, joten chatin sisällön pitää olla mielenkiintoista. Tällä kertaa Periskooppi-chatissa käsittelemme esimerkiksi nuorten suhdetta eri päihteisiin, millaisia sääntöjä eri perheissä on päihteiden käytöstä sekä sitä, mitä tehdä, jos vaikka oman perheenjäsenen päihteiden käyttö huolestuttaa”, jatkaa Aspegren.

”On ollut ilo huomata, että Periskooppi-chat tulee tarpeeseen. Chatia seuraa joka kerta yli 1000 nuorta. Palautteista on käynyt ilmi, että nuoret ovat saaneet varmuutta asioista puhumiseen sekä uutta tietoa, joka ei ole löytynyt googlaamallakaan”, kertoo verkkopedagogi Minna Lehtinen.

Periskooppi-chat lähetetään suorana 3.11. kello 18–20 osoitteessa ehytchat.fi. Ohjelmaa seurataan myös yli 55 nuorisotilalla, joissa chat toimii kimmokkeena nuorten keskustelulle.

Periskooppi-chatin järjestävät yhteistyössä Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry ja Nuortenelämä.fi.

Seuraa Periskooppi-chatia sosiaalisessa mediassa

Piia Aspegren
Verkkopedagogi, EHYT ry
piia.aspegren@ehyt.fi

Pakollinen tunnistautuminen tehokas keino vähentää pelihaittoja1.11.2017 15:54Tiedote

Reilu viidennes Suomen rahapelituotoista tulee henkilöiltä, joilla on rahapeliongelma. Runsaaseen pelaamiseen yhdistyy myös huono-osaisuutta: pelaajalla on usein pienet tulot, heikko terveys tai päihteiden käyttöä. Peliongelmista kärsivän tilanne on vaikea, koska rahapelejä on saatavilla kaikkialla ja keinot rajoittaa pelaamista puuttuvat. Pakollinen tunnistautuminen kaikissa Veikkauksen peleissä – sekä verkossa että pelipisteillä – ehkäisisi rahapelihaittoja nykyistä tehokkaammin.