Perkkiön tila ja sadat muut avaavat ovensa Lähiruokapäivänä 10. syyskuuta!

Puromäen Puutarha Liperissä on yksi monesta toimijasta, jotka osallistuvat valtakunnalliseen Lähiruokapäivään 10.9.2022 ja avaavat ovet yleisölle. Puromäen Puutarha on osallistunut Lähiruokapäivään jo muutaman vuoden ajan.

Lähiruokapäivän aikana yleisöllä on mahdollisuus tutustua erilaisten tuottajien toimintaan sekä ostaa tuoreita raaka-aineita suoraan tekijöiltä ympäri Suomen. Eri kohteissa kävijöillä on mahdollisuus tutustua muun muassa paikan eläimiin, koneisiin, tuotannon prosesseihin, pihapiiriin, lähiruokaan, makujen maailmaan sekä maaseudun elämyksiin.

-Mielestäni kaikkien kannattaa tulla rohkeasti mukaan. Moni ihminen tuntuu edelleen vierastavan päivää. Olen tyytyväinen, että olen lähtenyt mukaan. Olen oppinut tapahtumasta paljon uusia asioita, mitä ei välttämättä ole aikaisemmin tullut ajateltua. Päivän aikana on hyvä lähteä tutustumaan tiloihin ja katsomaan, miten ruoka tuotetaan, Hanne Kinnunen rohkaisee

Lähiruokapäivänä Puromäen Puutarha tarjoaa omia vihanneksia. Mukana on myös lähiseudun tuottajia ja käsityöyrittäjiä. Myynnissä on niin hunajaa, marjoja kuin erilaisia käsitöitä.

-Lähiruokapäivä on tosi suosittu täällä meillä päin. Päivä on tosi mukava ja paikalle saapuu satoja ihmisiä, Kinnunen kertoo.

Valtakunnallinen Lähiruokapäivä järjestetään jo seitsemättä kertaa ja osallistuvia toimijoita riittää ympäri Suomen. Lähiruokapäivä on oikea maku- ja elämysmatka suomalaisen lähiruuan pariin: päivän aikana pääsee tutustumaan lähialueen ruoantuottajien monipuoliseen kirjoon, aina perinteisistä maatiloista riistayhdistyksiin, pienpanimoihin ja jatkojalostajiin. Mukaan ovensa avaamaan kutsutaan ruoantuottajien ohella erilaisia maaseudun toimijoita ja yrityksiä aina matkailu- ja elämyspalveluista erilaisiin yhdistyksiin ja ruoka-alan ammattilaisiin.

Osallistuvien tilojen, muiden kohteiden hakutoiminto sekä lisätietoa Lähiruokapäivästä löytyy osoitteesta www.lähiruokapäivä.fi. Lähiruokapäivän järjestäjäksi taas voi ilmoittautua tapahtumapäivään 10.9.2022 mennessä osoitteessa www.ostatilalta.fi/ryhdy-jarjestajaksi/.

Puromäen Puutarha antaa mielellään lisätietoja oman tapahtumaansa liittyen!

Heidi Kohtala, Maaseutuverkostopalvelut
050 5240318, heidi.kohtala@ruokavirasto.fi