Perusopetusta uudistettava kokonaisvaltaisesti

Kuntaliitto avaa keskustelun peruskoulun kokonaisvaltaisesta kehittämisestä tänään 4. lokakuuta Sivistystoimen neuvottelupäivillä Helsingissä. Kuntaliiton mielestä perusopetuslakia on uudistettava ja samalla on muotoiltava perusopetuksen keskeiset periaatteet uudelleen.

Kuntaliitto tiedottaa
4.10.2017
Julkaisuvapaa heti

Kuntaliiton opetus- ja kulttuuriyksikön johtaja Terhi Päivärinta Sivistystoimen neuvottelupäivillä:
Perusopetusta uudistettava kokonaisvaltaisesti

– Kuntaliitto haluaa aktivoida erityisesti koulutuksen järjestäjiä eli kuntia, kuntien päättäjiä, sivistysjohtajia, rehtoreita ja opettajia, keskustelemaan perusopetuksen haasteista ja uudistamistarpeista. Toivoisimme, että muutkin koulutuksen kentän toimijat ja päättäjät liittyisivät keskusteluun avoimesti miettimään peruskoulun tulevaisuuden suuntia, opetus- ja kulttuuriyksikön johtaja Terhi Päivärinta sanoi Sivistystoimen neuvottelupäivillä Helsingissä 4. lokakuuta.

Suomen Kuntaliitto avaa tämän keskustelun tänään avaamalla oven perusopetukseen teemalla ”parhaasta on tehtävä vieläkin parempi”.

– Nostamme keskusteluun kysymyksiä perusopetuksen kehittämisen tarpeista 2020-luvulle, opettajuudesta, oppivelvollisuudesta, opetuksen resursseista ja johtamisesta.

Päivärinta muistuttaa, että maailman parhaat PISA-tulokset on tehty julkisessa, kuntien ylläpitämässä peruskoulussa.

– Olosuhteet muuttovoittoisen ja monikulttuurisen pääkaupunkiseudun kouluissa eroavat suuresti pienten muuttotappioisten maaseutukuntien olosuhteista. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö opetus olisi yhtä hyvää molemmissa. Haasteet ja oppilaiden tarpeet vain ovat hyvin erilaiset. Paikallisesti tiedetään, miten opetus kannattaa järjestää erilaisissa olosuhteissa.

– Suomalaisten on voitava luottaa siihen, että jokaisessa koulussa lapsi saa hyvää tukea kasvuunsa ja oppimiseensa riippumatta taustastaan kuka tahansa voi ponnistaa opinnoissaan kuinka pitkälle tahansa.

Kuntaliitto kutsuu keskustelemaan perusopetuksen kehittämisestä Twitteriin aihetunnisteella #hyväkoulu. Lisätietoja www.kuntaliitto.fi/hyväkoulu

Kuntaliiton opetus- ja kulttuuriyksikön johtaja Terhi Päivärinta, p. 050 590 4796

Vertailututkimus: Kunnat onnistuneet pitämään sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset kurissa - Uudenmaan kunnat kärjessä6.6.2018 12:00Tiedote

Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset pysyivät vuonna 2017 edellisvuoden tasossa, selviää Kuntaliiton kymmenen suuren kaupungin vertailututkimuksesta. Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset olivat yhteensä 5 miljardia euroa, ja ne hoitivat noin 2,2 miljoonan suomalaisen palvelut. Keskimäärin kustannukset olivat 2 297 euroa asukasta kohti.

Jämförande undersökning: Kommunernas social- och hälsovårdskostnader under kontroll – bäst resultat i nyländska kommuner6.6.2018 12:00Tiedote

År 2017 hölls hälso- och sjukvårdskostnaderna i de stora städerna på samma nivå som året innan. Det framgår av en jämförande undersökning som Kommunförbundet utfört bland tio stora städer. De stora städerna hade hälso- och sjukvårdskostnader på sammanlagt 5 miljarder euro och de tillhandahöll tjänster för omkring 2,2 miljoner finländare. I snitt uppgick kostnaderna till 2 297 euro per invånare.