Perusopetusta uudistettava kokonaisvaltaisesti

Kuntaliitto avaa keskustelun peruskoulun kokonaisvaltaisesta kehittämisestä tänään 4. lokakuuta Sivistystoimen neuvottelupäivillä Helsingissä. Kuntaliiton mielestä perusopetuslakia on uudistettava ja samalla on muotoiltava perusopetuksen keskeiset periaatteet uudelleen.

Kuntaliitto tiedottaa
4.10.2017
Julkaisuvapaa heti

Kuntaliiton opetus- ja kulttuuriyksikön johtaja Terhi Päivärinta Sivistystoimen neuvottelupäivillä:
Perusopetusta uudistettava kokonaisvaltaisesti

– Kuntaliitto haluaa aktivoida erityisesti koulutuksen järjestäjiä eli kuntia, kuntien päättäjiä, sivistysjohtajia, rehtoreita ja opettajia, keskustelemaan perusopetuksen haasteista ja uudistamistarpeista. Toivoisimme, että muutkin koulutuksen kentän toimijat ja päättäjät liittyisivät keskusteluun avoimesti miettimään peruskoulun tulevaisuuden suuntia, opetus- ja kulttuuriyksikön johtaja Terhi Päivärinta sanoi Sivistystoimen neuvottelupäivillä Helsingissä 4. lokakuuta.

Suomen Kuntaliitto avaa tämän keskustelun tänään avaamalla oven perusopetukseen teemalla ”parhaasta on tehtävä vieläkin parempi”.

– Nostamme keskusteluun kysymyksiä perusopetuksen kehittämisen tarpeista 2020-luvulle, opettajuudesta, oppivelvollisuudesta, opetuksen resursseista ja johtamisesta.

Päivärinta muistuttaa, että maailman parhaat PISA-tulokset on tehty julkisessa, kuntien ylläpitämässä peruskoulussa.

– Olosuhteet muuttovoittoisen ja monikulttuurisen pääkaupunkiseudun kouluissa eroavat suuresti pienten muuttotappioisten maaseutukuntien olosuhteista. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö opetus olisi yhtä hyvää molemmissa. Haasteet ja oppilaiden tarpeet vain ovat hyvin erilaiset. Paikallisesti tiedetään, miten opetus kannattaa järjestää erilaisissa olosuhteissa.

– Suomalaisten on voitava luottaa siihen, että jokaisessa koulussa lapsi saa hyvää tukea kasvuunsa ja oppimiseensa riippumatta taustastaan kuka tahansa voi ponnistaa opinnoissaan kuinka pitkälle tahansa.

Kuntaliitto kutsuu keskustelemaan perusopetuksen kehittämisestä Twitteriin aihetunnisteella #hyväkoulu. Lisätietoja www.kuntaliitto.fi/hyväkoulu

Kuntaliiton opetus- ja kulttuuriyksikön johtaja Terhi Päivärinta, p. 050 590 4796

09 7711http://www.kunnat.net

Sociala medier allt viktigare kanal för att hålla sig informerad om ärendena i hemkommunen14.9.2017 09:27Tiedote

De sociala medierna som en kanal på vilken invånarna kan följa ärendena i hemkommunen ökar i popularitet, framgår det av Kommunförbundets stora invånarundersökning. För 18–29-åringarna är de sociala medierna vid sidan av lokaltidningen den viktigaste kanalen för att hålla sig informerade om kommunens verksamhet. I den här åldersgruppen uppger 50 procent att de följer antingen sociala medier eller läser lokaltidningen för att hitta information om hemkommunens beslut eller verksamhet.

Some entistä tärkeämpi kanava kotikunnan asioiden seuraamiseen14.9.2017 09:14Tiedote

Sosiaalinen media kasvattaa suosiotaan oman kotikunnan asioiden seuraamisessa, selviää Kuntaliiton laajasta kuntalaiskyselystä. 18–29-vuotiailla sosiaalinen media on paikallislehden ohella tärkein kanava kunnan toiminnan seuraamisessa. Tästä ikäryhmästä 50 prosenttia ilmoittaa seuraavansa joko sosiaalista mediaa tai paikallislehteä etsiessään tietoa kotikuntansa päätöksistä tai toiminnasta.