Perusturvaetuuksien indeksijäädytykset on lopetettava

Sosiaali- ja terveysalan järjestöt vaativat, että perusturvan indeksijäädytykset lopetetaan ja että vuodelle 2018 jo tehty indeksijäädytys kompensoidaan.

Helsingissä 14.2. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n liittokokoukseen kokoontuneet järjestöt vaativat perusturvaetuuksien indeksijäädytysten lopettamista.

Sosiaali- ja terveysalan järjestöt ovat huolissaan yhteiskunnallisen eriarvoisuuden lisääntymisestä. Yksi keskeisistä eriarvoisuuteen liittyvistä kysymyksistä on riittävä toimeentulo. Järjestöille välittyneen kokemustiedon perusteella monien ihmisten ja perheiden toimeentulo on vaikeutunut viime vuosien aikana.

SOSTEn julkaiseman selvityksen mukaan viime vuosien perusturvaetuuksien leikkaukset ovat tärkeä syy tähän kehitykseen. Erityisesti vuoden 2016 jälkeen tulonjakopolitiikassa on tapahtunut käänne eriarvoisuutta lisäävään suuntaan. Perusturvan mureneminen on suuri yhteiskunnallinen ongelma.

"Yhteiskunnan onnistumisen mitta on se, kuinka heikompiosaisista huolehditaan. Haluamme säilyttää luottamuksen siihen, että Suomessa ei jätetä ketään heitteille", SOSTEn hallituksen puheenjohtaja Jukka Tahvanainen toteaa.

Sosiaali- ja terveysalan järjestöt vaativat, että perusturvan indeksijäädytykset lopetetaan ja että vuodelle 2018 jo tehty indeksijäädytys kompensoidaan. Tämä maksaisi arviolta 100 miljoonaa euroa, mikä on noin kolmannes vuodelle 2018 tehdyistä tuloverotuksen alennuksista.

"Perusturvan riittävästä tasosta huolehtiminen on mahdollisuuksia luova investointi. Perusturvaan panostaminen vähentää esimerkiksi toimeentulotukiriippuvuutta, mikä on tärkeää myös työvoiman tarjonnan lisäämisen näkökulmasta", puheenjohtaja Tahvanainen muistuttaa.

Lisätietoja:

Jukka Tahvanainen, hallituksen puheenjohtaja, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry,
p. 040 900 4875, jukka.tahvanainen@nkl.fi

SOSTE ry on yli 200 sosiaali- ja terveysalan järjestön kattojärjestö.
SOSTEssa ylintä valtaa käyttää kolmen vuoden välein kokoontuva liittokokous. Kokous järjestettiin 14.2.2018 Valkeassa talossa Helsingissä.  Liittokokous valitsee järjestölle valtuuston sekä päättämään toiminnan suuntaviivoista.

SOSTE budjettiriihen päätöksistä: Työllisyyteen oikeat lääkkeet, eriarvoisuuden torjunta jää puolitiehen29.8.2018 16:07Tiedote

Pääministeri Juha Sipilän hallitus on julkistanut budjettiriihineuvotteluiden lopputuloksen. Riihen tulos sisältää runsaasti hyviä päätöksiä, jotka tukevat työllisyyttä ja ihmisten osallisuutta yhteiskuntaan. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys muistuttaa kuitenkin budjettiesityksen taustalla olevasta vakavasta valuviasta. Aiemmin päätetyt perusturvan indeksijäädytykset leikkaavat edelleen vähimmäisturvaa noin 200 miljoonalla eurolla vuodessa.

Sosiaalibarometri 2018: Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä12.6.2018 08:00Tiedote

Sosiaalibarometrin vastaajista valtaosa (55–79 prosenttia) katsoo, että Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä. Vastaajat arvioivat, että eriarvoisuus on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n Sosiaalibarometri selvittää kuntien sosiaali- ja terveysjohtajien ja sosiaalityöntekijöiden sekä Kelan johtajien näkemyksiä eriarvoisuudesta ja toimeentuloturvajärjestelmän kehittämisestä.

SOSTE liittyy Sociala Oy:n perustajaosakkaaksi25.5.2018 14:16Tiedote

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on liittynyt alustapalvelu Sociala Oy:n kantaosakkaaksi. SOSTEn hallitus päätti osakkuudesta kokouksessaan 23.5. Sociala Oy toimii yhteiskunnallisena, yleishyödyllisenä ja voittoa tavoittelemattomana yrityksenä sosiaali- ja terveysalalla. Yhtiö toimii alustatoimijana sote-palveluita tuottaville järjestöille ja muille pienille palveluntuottajille. ”SOSTE tukee sosiaali- ja terveysjärjestöjä kehittämään toimintaansa muuttuvassa toimintaympäristössä. Tähän tähtää myös kantaosakkuus Sociala Oy:ssä. Järjestöjen palveluita on koottava yhteen ja tehtävä näkyväksi. Digitaalisilla alustoilla ja niitä käyttävillä palveluekosysteemeillä on tässä ratkaiseva rooli”, SOSTEn johtaja, varapääsihteeri Anne Knaapi kertoo. ”Järjestöjen odotetaan ottavan paikkansa tasavertaisena kumppanina sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisessä. Uusien avauksien aika on nyt”, SOSTEn Knaapi lisää. Maakunta- ja soteuudistus korostaa järjestöjen välisen yhteistyön tärkeyttä. Sosiaali