Perusturvaetuuksien indeksijäädytykset on lopetettava

Sosiaali- ja terveysalan järjestöt vaativat, että perusturvan indeksijäädytykset lopetetaan ja että vuodelle 2018 jo tehty indeksijäädytys kompensoidaan.

Helsingissä 14.2. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n liittokokoukseen kokoontuneet järjestöt vaativat perusturvaetuuksien indeksijäädytysten lopettamista.

Sosiaali- ja terveysalan järjestöt ovat huolissaan yhteiskunnallisen eriarvoisuuden lisääntymisestä. Yksi keskeisistä eriarvoisuuteen liittyvistä kysymyksistä on riittävä toimeentulo. Järjestöille välittyneen kokemustiedon perusteella monien ihmisten ja perheiden toimeentulo on vaikeutunut viime vuosien aikana.

SOSTEn julkaiseman selvityksen mukaan viime vuosien perusturvaetuuksien leikkaukset ovat tärkeä syy tähän kehitykseen. Erityisesti vuoden 2016 jälkeen tulonjakopolitiikassa on tapahtunut käänne eriarvoisuutta lisäävään suuntaan. Perusturvan mureneminen on suuri yhteiskunnallinen ongelma.

"Yhteiskunnan onnistumisen mitta on se, kuinka heikompiosaisista huolehditaan. Haluamme säilyttää luottamuksen siihen, että Suomessa ei jätetä ketään heitteille", SOSTEn hallituksen puheenjohtaja Jukka Tahvanainen toteaa.

Sosiaali- ja terveysalan järjestöt vaativat, että perusturvan indeksijäädytykset lopetetaan ja että vuodelle 2018 jo tehty indeksijäädytys kompensoidaan. Tämä maksaisi arviolta 100 miljoonaa euroa, mikä on noin kolmannes vuodelle 2018 tehdyistä tuloverotuksen alennuksista.

"Perusturvan riittävästä tasosta huolehtiminen on mahdollisuuksia luova investointi. Perusturvaan panostaminen vähentää esimerkiksi toimeentulotukiriippuvuutta, mikä on tärkeää myös työvoiman tarjonnan lisäämisen näkökulmasta", puheenjohtaja Tahvanainen muistuttaa.

Lisätietoja:

Jukka Tahvanainen, hallituksen puheenjohtaja, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry,
p. 040 900 4875, jukka.tahvanainen@nkl.fi

SOSTE ry on yli 200 sosiaali- ja terveysalan järjestön kattojärjestö.
SOSTEssa ylintä valtaa käyttää kolmen vuoden välein kokoontuva liittokokous. Kokous järjestettiin 14.2.2018 Valkeassa talossa Helsingissä.  Liittokokous valitsee järjestölle valtuuston sekä päättämään toiminnan suuntaviivoista.

Sosiaalibarometri 2018: Sote-uudistuksen edetessä usko tavoitteiden toteutumiseen heikkenee26.4.2018 10:30Tiedote

Julkaisuvapaa 26.4. klo 10.30 Samalla, kun sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmistelu etenee maakunnissa, arviot sen tavoitteiden toteutumisesta ovat heikentyneet. Tämä selviää vuoden 2018 Sosiaalibarometrin ennakkotuloksista. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on selvittänyt sosiaali- ja terveysjohtajien, järjestöjohtajien sekä sosiaalityöntekijöiden arvioita sote-uudistuksesta ja sen tavoitteiden toteutumisesta. Useat sote-arviot heikentyneet viime vuodesta Sote-uudistusta kokonaisuudessaan huonona pitävien sosiaali- ja terveysjohtajien osuus on noussut 36 prosentista 45 prosenttiin viime vuoteen verrattuna. Arvioiden heikentyminen näkyy myös useimmilla sote-uudistuksen osa-alueilla verrattuna vuoden 2017 tuloksiin: Sote-johtajien enemmistön arvioiden mukaan uudistus epäonnistuu eriarvoisuuden vähentämisessä (2017 47%, 2018 56%) ja sosiaali- ja terveydenhuollon integraation lisäämisessä (2017 40%, 2018 61%). Uudistuksen ei myöskään uskota selkiyttävän nykyistä palvelujen t

SOSTE kehysriihestä: Oikeat toimet eivät auta ilman riittävää rahoitusta11.4.2018 23:18Tiedote

Pääministeri Juha Sipilän hallitus on julkaissut tänään kehysriihineuvotteluiden lopputuloksen. Kohenevan taloustilanteen myötä budjettikehys sisältää lukuisia positiivisia päätöksiä. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys muistuttaa, että perusturvan indeksijäädytys ja aiemmat leikkaukset vesittävät kuitenkin suotuisaa kehitystä. Kehysriihen tulos ei vahvista riittävästi perusturvaa ja terveyden tasa-arvoa.