Perusturvaetuuksien indeksijäädytykset on lopetettava

Sosiaali- ja terveysalan järjestöt vaativat, että perusturvan indeksijäädytykset lopetetaan ja että vuodelle 2018 jo tehty indeksijäädytys kompensoidaan.

Helsingissä 14.2. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n liittokokoukseen kokoontuneet järjestöt vaativat perusturvaetuuksien indeksijäädytysten lopettamista.

Sosiaali- ja terveysalan järjestöt ovat huolissaan yhteiskunnallisen eriarvoisuuden lisääntymisestä. Yksi keskeisistä eriarvoisuuteen liittyvistä kysymyksistä on riittävä toimeentulo. Järjestöille välittyneen kokemustiedon perusteella monien ihmisten ja perheiden toimeentulo on vaikeutunut viime vuosien aikana.

SOSTEn julkaiseman selvityksen mukaan viime vuosien perusturvaetuuksien leikkaukset ovat tärkeä syy tähän kehitykseen. Erityisesti vuoden 2016 jälkeen tulonjakopolitiikassa on tapahtunut käänne eriarvoisuutta lisäävään suuntaan. Perusturvan mureneminen on suuri yhteiskunnallinen ongelma.

"Yhteiskunnan onnistumisen mitta on se, kuinka heikompiosaisista huolehditaan. Haluamme säilyttää luottamuksen siihen, että Suomessa ei jätetä ketään heitteille", SOSTEn hallituksen puheenjohtaja Jukka Tahvanainen toteaa.

Sosiaali- ja terveysalan järjestöt vaativat, että perusturvan indeksijäädytykset lopetetaan ja että vuodelle 2018 jo tehty indeksijäädytys kompensoidaan. Tämä maksaisi arviolta 100 miljoonaa euroa, mikä on noin kolmannes vuodelle 2018 tehdyistä tuloverotuksen alennuksista.

"Perusturvan riittävästä tasosta huolehtiminen on mahdollisuuksia luova investointi. Perusturvaan panostaminen vähentää esimerkiksi toimeentulotukiriippuvuutta, mikä on tärkeää myös työvoiman tarjonnan lisäämisen näkökulmasta", puheenjohtaja Tahvanainen muistuttaa.

Lisätietoja:

Jukka Tahvanainen, hallituksen puheenjohtaja, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry,
p. 040 900 4875, jukka.tahvanainen@nkl.fi

SOSTE ry on yli 200 sosiaali- ja terveysalan järjestön kattojärjestö.
SOSTEssa ylintä valtaa käyttää kolmen vuoden välein kokoontuva liittokokous. Kokous järjestettiin 14.2.2018 Valkeassa talossa Helsingissä.  Liittokokous valitsee järjestölle valtuuston sekä päättämään toiminnan suuntaviivoista.

SOSTE-selvitys: Tuloerot kääntyneet kasvuun – työttömät, lapsiperheet ja opiskelijat kärsijöinä14.2.2018 08:00Tiedote

Eriarvoisuuden vähentämisen kannalta selvityksen tulokset ovat huolestuttavia. Jos Suomessa halutaan aidosti pysäyttää eriarvoisuuden lisääntyminen pitkällä tähtäimellä, meillä ei ole varaa harjoittaa politiikkaa, jossa pienituloiset kotitaloudet ovat suurimpia häviäjiä. "Politiikkaan tarvitaan selkeä suunnanmuutos. Selvityksen perusteella on selvää, että indeksijäädytyksiä ei tule enää jatkaa ja aiempia leikkauksia tulee kompensoida", SOSTEn ääsihteeri Vertti Kiukas vaatii.

SOSTE: Valinnanvapausesityksen asiakasseteli valmisteltava uudelleen1.12.2017 13:08Tiedote

Valinnanvapausesityksen mukaan asiakasseteleitä on tarkoitus ottaa käyttöön laajasti ja maakuntia velvoittavasti. ”Erityisesti tämä kohta lakiesityksessä on ongelmallinen. Lainsäädännöllä ei pidä rajoittaa maakunnan itsemääräämisoikeutta esimerkiksi erikoissairaanhoidon järjestämisessä. Sairaaloiden päivystysvalmius tai kiireellisen hoidon saatavuus ei saa vaarantua sen perusteella, että julkista toimintaa halutaan avata yksityisille markkinoille”, SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas korostaa.

Kuntoutusjärjestöt vaativat vastuuta väliinputoajista sote- ja maakuntapalveluissa9.11.2017 12:02Tiedote

"Kuntoutuksella on tärkeä rooli tulevissa maakunnissa. Nykyisin kuntarahoitusta saavien järjestöjen toiminnat ovat vaarassa supistua tai loppua kokonaan, jos maakuntien ja järjestöjen yhteistyötä ei varmisteta sote- ja maakuntauudistuksissa", kuntoutusverkoston puheenjohtajat Kuuloliiton toiminnanjohtaja Pekka Lapinleimu ja Kuntoutussäätiön toimitusjohtaja Soile Kuitunen varoittivat.