Perusturvan indeksijäädytykset vesittävät budjettiriihen hyviä päätöksiä

Pääministeri Juha Sipilän hallitus on sopinut vuoden 2018 budjettiesityksestä. Kohenevan taloustilanteen myötä budjettiesitys sisältää lukuisia positiivisia päätöksiä. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys muistuttaa, että perusturvan indeksijäädytys ja aiemmat leikkaukset vesittävät kuitenkin suotuisaa kehitystä.

Sipilän hallituksen aikaisemmilla päätöksillä useiden perusturvaetuuksien tasoa leikattiin vuosina 2016 ja 2017. Tasoleikkauksen lisäksi kansaneläke- ja kuluttajahintaindeksiin sidottujen etuuksien indeksikorotukset jäädytettiin vuosiksi 2018-2019.

”Indeksijäädytys koskee muun muassa kansaneläkettä, työttömyysturvaa, perhe-eläkettä, rintamalisiä ja vammaistukia. Vuosina 2018-2019 kuluttajahintojen ennustetaan kasvavan 1,3 - 1,4 prosentin vuosivauhtia. Indeksijäädytyksen seurauksena näiden etuuksien ostovoima heikkenee kahden seuraavan vuoden aikana noin kolme prosenttia”, muistuttaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

Budjettiesitys sisältää lukuisia myönteisiä määrärahalisäyksiä.

”Alimpien äitiys-, isyys-, vanhempain- ja sairaspäivärahojen korotus on vastuullinen päätös. Samoin on nuorisotyöttömyyteen tarttuminen lisäämällä tuhannella ammatillisen koulutuksen aloituspaikkoja. Myös takuueläkkeen pieni korotus kohdentuu nimenomaan pienituloisimpiin eläkeläisiin. Heitä ei keskituloisten veronkevennykset auta”, summaa pääsihteeri Kiukas.

Budjettiriihen yhteydessä päätettiin myös alkoholiveron korottamisesta sadalla miljoonalla.

”Alkoholiveron korotus on perusteltu päätös sekä kansanterveydellisesti että verotuksen rakenteen kannalta. Toivon että hallitukselta löytyy samaa vastuullisuutta ja rohkeutta tulevaisuudessa myös sokeriveron kohdalla”, linjaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

Suomessa aiemmin kerätyn makeisten ja jäätelön valmisteverosta luovuttiin vuonna 2016. Väistynyt makeisvero on mahdollista korvata kansanterveysperusteisella sokeriverolla. Sokerivero määräytyy tuotteeseen lisätyn sokerimäärän mukaan, riippumatta siitä missä tuotteessa sokeria käytetään.

”Erityisesti nuorten sokerinkäytön negatiiviset vaikutukset terveydelle ovat kiistattomat. Terveysvaikutusten lisäksi sokeripitoisten tuotteiden verottaminen lisäisi valtion verotuloja noin 200 miljoonalla vuodessa. Sokerivero on sekä kansanterveyden että kansantalouden etu”, kiteyttää SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 280 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli.

Sosiaalibarometri 2017: TE-palvelujen johtajat eivät usko sanktioiden voimaan työllisyyden lisäämisessä12.6.2017 06:59Tiedote

Nuorten ja pitkäaikaistyöttömien työllistymiseen vaikuttaa eniten se, ettei kokopäivätyötä ole tarjolla. Näin arvioivat TE-palvelujen johtajat, jotka vastasivat alkuvuonna SOSTEn Sosiaalibarometriin. Kun työtä ei ole, työttömyysturvan alentamisella ja sen keston lyhentämisellä on TE-johdon mielestä vain vähäisiä vaikutuksia työllisyyteen. He eivät myöskään odota, että työllisyys paranisi lisäämällä sanktioita työttömille.

Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista vaarantaa asiakkaiden yhdenvertaisuuden3.5.2017 08:56Tiedote

Hallituksen esitys laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista ei huomioi riittävästi monialaista tukea työllistymiseensä tarvitsevia. Välityömarkkinatoimijoiden yhteistyöryhmä katsoo lain vaarantavan merkittävästi asiakkaiden yhdenvertaisuuden toteutumista. Välityömarkkinatoimijat vaativat lausunnoissaan lain tarkempaa vaikutusten arviointia heikossa työmarkkina-asemassa olevien kannalta.