Peter Hollidayn The Mountain of Fire -näyttely on tutkielma tulivuorenpurkauksen jälkeisestä saaresta

Peter Hollidayn The Mountain of Fire -näyttelyssä matkataan halki pienen islantilaisen saaren. Näyttely on tutkielma saaren kulttuurihistoriasta ja identiteetistä tulivuorenpurkauksen jälkeen. Valokuvanäyttely on avautunut Bang Bang Galleryssa, joka toimii Aalto EE:n tiloissa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun päärakennuksessa.

Peter Hollidayn kuvia on näytteillä Bang Bang Galleryssä.

The Mountain of Fire -näyttely tutkii ihmisen ja luonnon monimutkaisia vuorovaikutussuhteita eteläisessä Islannin sijaitsevan Vestmannaeyjar-saariston arvaamattomissa olosuhteissa.

Aamun varhaisina tunteina 23. päivänä tammikuuta 1973, vuosituhansien hiljaiselon jälkeen, maankamara Heimaeyn saarella repesi täysin odottamatta. Öiselle taivaalle sinkoutuneista laavapylväistä syntyi Eldfell, tulivuori. Raivoisa purkaus johti välittömästi viisi kuukautta kestäneeseen evakkoon, tuhosi koteja ja muutti saaren maantiedettä.

”Valokuvani käsittelevät poissaolon ja muistamisen teemoja, ja samalla niissä pohditaan Eldfellin purkausta. Teoksissani tutkin tapoja, joilla tämä symbolinen olemassaolon järjestyksen äkillinen muutos muokkasi saaren maantiedettä ja siellä asuvien ihmisen kollektiivista psyykeä, kadonneen ja uuden maiseman välissä olevien asukkaiden mielenmaisemaa”, Holliday kertoo.

Purkauksen loputtua heinäkuussa 1973 Eldfell oli kohonnut 200 metrin korkeuteen, ja saaren pinta-ala oli kasvanut 20 prosenttia. Monet saaren asukkaista palasivat takaisin lähes tunnistamattomaksi muuttuneelle, värittömän tuhkan peittämälle Heimaeylle, jonka maastonmuotoja luonnonvoimat olivat peruuttamattomasti muovanneet.

”Tarkastelen tapahtuman merkitystä jälkipolville kuviini tallentuneen maiseman kautta. Heimaeyn asukkaille karu ja ankara saari on jälleen koti, heidän turvapaikkansa armottomissa olosuhteissa.”

Vuonna 1992 syntynyt Peter Holliday on Helsingissä asuva skotlantilainen valokuvaaja. Läsnäolon ja poissaolon innoittama taiteilija keskittyy työssään ihmisen ja maan väliseen suhteeseen.

Peterin töitä esitelleitä julkaisuja ovat esimerkiksi Creative Review, Wired, It’s Nice That, and Der Greif. Vuonna 2015 hänet kutsuttiin Reykjavikin valokuvataiteen museoon näyttelyllään Where the Land Rises (The Mountain of Fire). Vuonna 2016 Peterin töitä esiteltiin Annenberg Space for Photography -galleriassa Los Angelesissa. Hän oli hiljattain ehdolla vuoden 2017 Magnum Photos Graduate Photographers -palkinnon saajaksi. Peter opiskelee parhaillaan valokuvataiteen maisteritutkintoa Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa.

Näyttely on avoinna sopimuksen mukaan 18.1.2018 - 29.4.2018 (yhteydenotot heli@bangbang.fi).

/http://art.aaltoee.com/bang-bang-gallery

Heli Mäenpää, galleristi, luennoitsija, luova johtaja
Bang Bang Gallery
Puh. 050 5110 765, heli@bangbang.fi

Bang Bang Gallery

Bang Bang Gallery toimii yhteistyössä Aalto University Executive Educationin (Aalto EE) kanssa. Galleriakonseptissa vaihtuvat näyttelyt tuodaan Aalto EE:n henkilöstön ja asiakkaiden arkeen. Näyttelyohjelma keskittyy valokuvataiteeseen ja erityisesti nuorien ja nousevien kykyjen esilletuomiseen. Galleria sijaitsee Aalto EE:n tiloissa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun päärakennuksessa.

Aalto University Executive Education Ltd

Aalto University Executive Education tarjoaa korkealaatuisia liikkeenjohdon kehittämispalveluja (Aalto EE) ja asiantuntijoiden täydennyskoulutusta (Aalto PRO) sekä palveluita yrittäjyyden kehittämiseksi (Aalto ENT). Monipuolisessa kokonaisuudessa yhdistyvät käytännön osaaminen ja Aalto-yliopiston uusin tutkimustieto. Yhtiön vahvuuksia ovat globaali toimintamalli ja monipuolinen tarjonta. Suomen ja Singaporen lisäksi Aalto EE tarjoaa ohjelmia Puolassa, Ruotsissa, Etelä-Koreassa, Taiwanissa, Tansaniassa, Kiinassa, Indonesiassa, Iranissa sekä Baltiassa ja Venäjällä. Aalto University Executive Educationilla on kolme arvostettua laatuleimaa eli akkreditointia: AACSB, AMBA ja EQUIS. Se kuuluu näin ollen maailman instituutioista koostuvaan 0,5 prosentin parhaimmistoon.

Peter Hollidayn kuvia on näytteillä Bang Bang Galleryssä.
Peter Hollidayn kuvia on näytteillä Bang Bang Galleryssa.

Yhtiön vahvuuksia ovat globaali toimintamalli ja monipuolinen tarjonta. Suomen ja Singaporen lisäksi tarjoamme ohjelmia Espanjassa, Etelä-Koreassa, Indonesiassa, Iranissa, Kiinassa, Liettuassa, Puolassa, Ruotsissa, Taiwanilla, Tansaniassa, Venäjällä, Vietnamissa, Virossa ja Yhdysvalloissa. Aalto University Executive Educationilla on kolme arvostettua laatuleimaa eli akkreditointia: AACSB, AMBA ja EQUIS. Se kuuluu näin ollen maailman instituutioista koostuvaan 0,5 prosentin parhaimmistoon.

Seminaari: Ansaitse peleillä tuloksellisesti ja eettisesti – pelialan gurut saapuvat Helsinkiin6.9.2018 10:29Tiedote

Aalto University Developing Entrepreneurshipin (Aalto ENT) ja International Game Developers Association (IGDA) Finlandin järjestämä seminaari tuo Suomeen useita pelialan guruja kertomaan pelialan ansaintalogiikasta. Seminaarissa pelialan legendat John Romero, Maarten Noyons, Michail Katkoff ja Oscar Clark jakavat kokemuksiaan pelien tuloksellisista ja eettisistä ansaintamalleista.

Johtajia 14 eri maasta tapaa Aalto Executive Summitissa Otaniemessä23.8.2018 14:24Tiedote

Aalto Executive Summit on koonnut tällä viikolla johtajia 14 eri maasta Aalto-yliopiston Otaniemen kampukselle. Aalto EE järjestää tapahtuman nyt jo 11. kertaa. Tämän vuoden aihe on ajankohtainen; digitaalisen ajan visionäärinen johtajuus. Digitaalinen muutos vaikuttaaa työn tekemiseen, sekä siihen, miten liiketoimintaa johdetaan. Myös organisaatioiden rakenteet ovat muutoksen alla samoin kuin resurssien allokointi ja työvoiman rooli yleensä. Näiden aiheiden lisäksi, summitissa käsitellään strategiaa, tuloksellisuutta sekä johtamista, jotka kaikki ovat olennaisia tekijöitä yrityksen tulevaisuuden menestykselle.