Yleinen työttömyyskassa YTK

Petra Olli vätyksenä ja nahjuksena – YTK:n viestintäkampanja tuulettaa luutuneita käsityksiä työttömyydestä

Jaa

Suomalainen työttömyys on muuttunut, mutta mielikuvat siitä ovat jämähtäneet menneisyyteen. Maailmanmestari Petra Olli on kampanjakasvona YTK:n käynnistämässä #tämäkinvätystässä -kampanjassa, joka haastaa työttömiin liitetyt negatiiviset leimat.

Yleinen työttömyyskassa YTK käynnisti tänään viestintäkampanjan, jonka tarkoituksena on tuulettaa ummehtuneita käsityksiä työttömyydestä.   

Kampanjan taustalla on se, että YTK on tunnistanut työttömyyden stigman, joka aiheuttaa leimautumista ja häpeän kokemusta. YTK:n ja DrAI:n alkuvuodesta tekemä yhteistutkimus paljasti, että suomalaisissa Twitter-keskusteluissa liikkuu paljon negatiivisia mielikuvia työttömistä.  

Häpeästä ei ole mitään hyötyä työllistymisessä. Se päinvastoin vaikeuttaa sitä. 

”Työttömyys on yhteiskunnallinen ilmiö, ei yksilön vika. Kenenkään ei pidä tuntea tarpeetonta häpeää työttömyydestä tai lomautuksesta. Viimeistään koronakriisi on osoittanut, että lähes kuka tahansa voi kohdata työttömyyden – myös työurallaan menestynyt ihminen”, sanoo YTK:n toimitusjohtaja Sanna Alamäki. 
 

Työttömyyden murros on fakta, joka näkyy datasta 

Kyse ei ole pelkästään mielikuvista, sillä työttömyyden murros näkyy myös tilastoissa. Soviteltujen päivärahojen osuus YTK:n maksamista etuuksista on kasvanut viime vuosina selvästi. Tämä tarkoittaa sitä, että yhä suurempi osa työttömyysetuutta saavista tekee osa-aikaisesti töitä. Osittaiset lomautukset ja osa-aikatyö kertovat, että työttömyys on muutoksessa. 

“Työttömyys on tuskin koskaan ollut sellaista kuin sen on mielikuvissa usein kuviteltu olevan, siis tasaisen passiivista kilometritehtaassa jonottamista. Näemmä päivittäisen työmme kautta tyystin erilaisen työttömyyden: aktiivisen ja sisukkaan uuden työn etsinnän, johon kuuluu osa-aikatöiden kautta aika paljon työntekoakinTyönhakijat ovat aktiivinen ja moninainen joukko”, Sanna Alamäki kertoo.  

 

Puoli miljoonaa jäsentä sai vaikuttaa kampanjaan 

Kampanja syntyi poikkeuksellisen prosessin kautta. YTK:n yli puolimiljoonainen jäsenistö sai valita lopullisen mainosidean. Tarjolla oli kaksi erilaista toteutusvaihtoehtoa, joista Petra Ollin tähdittämä idea nappasi selkeän pistevoiton 68 % ääniosuudella. Nopeasti toteutettuun äänestykseen saatiin 11 952 ääntä ja yli 2000 kommenttia.  

”Jäsenemme ovat meille tärkeitä ja halusimme heidän hyväksyntänsä valitsemallemme suunnalle. Lisäksi meitä kiinnosti kuulla heidän ajatuksiaan kampanjasta etukäteen. Aihe selvästi sytytti jäsenistömme. Saimme valtavasti kommentteja ja paljon lisää ajateltavaa työttömyyden mielikuvista”, sanoo YTK:n asiakkuus- ja viestintäjohtaja Ilona Kangas 

Kampanjasivusto: ytk.fi/tyottomyydenmurros  
Aihetunniste sosiaalisessa mediassa: #tämäkinvätystässä  

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Yleinen työttömyyskassa YTK
Teollisuuskatu 4
32200 Loimaa

02 760 7620http://www.ytk.fi

Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa jo yli 500 000 palkansaajaa työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa. Tehtävämme on järjestää ansioturva jäsenillemme. Palvelemme valtakunnallisesti verkossa. Meillä työskentelee 278 ansioturvan ammattilaista.

www.ytk.fi 

https://www.linkedin.com/company/yleinen-tyottomyyskassa-ytk/ 

https://twitter.com/YTK_Loimaa

https://www.facebook.com/ytkloimaa 

https://www.instagram.com/ytk_loimaa

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Yleinen työttömyyskassa YTK

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme