Petra Rautiainen tarttuu taas vaiettuun aiheeseen – uusi romaani Meren muisti käsittelee ilmastonmuutoksen historiaa

Meren muisti on mestarillinen kertomus 80-luvusta, Norjan Lapista, öljynporauksesta ja merten suojelun alkuhämäristä. Rautiaisen esikoisromaani Tuhkaan piirretty maa voitti Savonia-palkinnon ja oli arvostelumenestys, jonka oikeudet myytiin ulkomaille jo ennen teoksen ilmestymistä.

"Minä tiedän, että meren alle voi kuolla muullakin kuin yhdellä tavalla.”

Aapa palaa valtameren takaa vanhaan kotikyläänsä Norjan Ruijaan. Hänellä on yksi päämäärä: puhua vastahankaiset kyläläiset edustamansa öljy-yhtiön puolelle. Tehtävää vaikeuttaa vuosien takainen, kylää koskettanut merellä sattunut onnettomuus, joka liittyy läheisesti myös Aapan omaan kipeään menneisyyteen. Pystyykö ihminen sivuuttamaan alkukantaiset tunteensa ja valjastamaan ne hyötykäyttöön? Ja ennen kaikkea: pystyykö ihminen kesyttämään arvaamattomana vellovan, haavoitetun meren?

Petra Rautiainen (s. 1988) on kotoisin Lapinlahdelta Pohjois-Savosta. Hän on valmistunut filosofian maisteriksi historian alalta, työskennellyt toimittajana ja opiskellut kirjoittamista Kriittisessä korkeakoulussa. Rautiainen inspiroituu Lapin luonnosta ja on matkaillut arktisilla alueilla ympäri maailmaa. Meren muisti kuvaa ilmastonmuutoksen historiaa, jota ei ole aiemmin kirjallisuudessa juuri käsitelty. Rautiainen on tehnyt taustatyötä ja kirjoittanut kirjaa mm. Kilpisjärvellä ja käynyt Norjan Ruijassa. Hän haluaa tuoda kirjoillaan yhteiskunnalliseen keskusteluun aiemmin käsittelemättömiä aiheita tuoreesta näkökulmasta.

Kirja on arvosteluvapaa 18.8.2022.

Sähköiset ja fyysiset arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Professori Hannu Salmen uutuuskirja Turun palosta nostaa ensimmäistä kertaa keskiöön aikalaisten tunteet ja kokemukset suuronnettomuudesta11.8.2022 12:56:14 EEST | Tiedote

Turun yliopiston kulttuurihistorian professori Hannu Salmen uutuuskirja “Tunteiden palo. Turku liekeissä 1827” on elävästi kirjoitettu tosikertomus historiallisesta suuronnettomuudesta. Kirja on ensimmäinen kattava tietoteos Turun palosta liki sataan vuoteen, ja kaikkien aikojen ensimmäinen, joka keskittyy palon kokeneiden ihmisten kokemuksiin ja tunteisiin.