Petteri Orpo jatkaa EPP:n varapuheenjohtajana

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo on valittu kokoomuksen eurooppalaisen kattopuolueen EPP:n varapuheenjohtajistoon. Valinta tapahtui EPP:n kongressissa Rotterdamissa keskiviikkona.

Petteri Orpo Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi

Orpo on toiminut varapuheenjohtajana vuodesta 2020, ja jatkaa näin seuraavalle kaksivuotiskaudelle.

”EPP on Euroopan suurin poliittinen voima, ja on hienoa päästä jatkamaan työtä eurooppalaisen demokratian eteen. Aion keskittyä työssäni tuomaan pragmaattisia ratkaisuja suuriin kysymyksiin turvallisuudesta sekä taloudellisesta kehityksestä”, Orpo sanoo.

Orpo tapasi kongressissa useita eurooppalaisia kollegoita, kuten komission puheenjohtajan Ursula von der Leyenin, Romanian pääministerin Nicolae Ciucan, Latvian pääministerin Krisjanis Karinsin, Euroopan parlamentin puhemiehen Roberta Metsolan ja Kreikan pääministerin Kyriakos Mitsotakiksen.

Keskusteluissa Orpo nosti esille esimerkiksi Suomen Nato-prosessin tärkeyden Euroopan turvallisuudelle ja tuen jatkamisen Ukrainalle.

”Suomen Nato-jäsenyys nousi esille kaikissa keskusteluissa myönteisellä tavalla ja toistui lukuisissa puheissa. Eurooppalaiset liittolaisemme tukevat meitä voimakkaasti ja ymmärtävät Suomen jäsenyyden tuovan turvallisuutta Eurooppaan. Meidät halutaan mukaan mahdollisimman pian”, Orpo sanoo.

Petteri Orpo Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi