”Pian niillä on mittari suussakin” - Suomalaiset suunterveyden innovaattorina

Hammashoito Suomessa on harpannut valtavia edistysaskeleita. Oral Hammaslääkärien perustaja Anna-Maija Raeste luotaa suomalaista kehitystä teknologiassa, osaamisessa ja asenteissa.

Näin otettiin Suomen ensimmäistä hampaiden panoraamaröntgenkuvaa vuonna 1953. Kuvan lähde: Yrjö V. Paateron arkisto.

Voitko edes kuvitella, että sinulta paikattaisiin hammas ilman puudutusta? Vielä 1970-luvun Suomessa moinen oli aivan tavallista.

”Suomalaiset todella pelkäsivät hammaslääkäriä. Monet olivat mieluummin valmiita ottamaan tekohampaat koko suuhun kuin joutumaan porattavaksi!”, kauhistelee hammaslääketieteen tohtori ja Oral Hammaslääkärien perustaja Anna-Maija Raeste.

Raeste oli jatkokouluttautunut USA:ssa ja oli etujoukoissa tekemässä puudutuksesta yleistä Suomessa jo 1950-luvulla. Kesti kuitenkin pitkään ennen kuin uuden työkalun hyödyntäminen yleistyi koko maassa.

”Vasta 1980-luvulle tultaessa lääkärikunnan keskuudessa alkoi levitä aidosti potilaskeskeinen ajattelu. Alettiin ymmärtää, että hammaslääkärin työ on ihmistyötä, ja että potilaallakin on toiveita”, Raeste kertoo.

Myös yhteiskunnan ja päättäjien ymmärrys suunterveyden merkityksestä kehittyi 1980-luvun koittaessa.

”Ei enää ajateltu, että ihmisen suu on jokin erillinen pahvilaatikko täynnä kovia pikkuosasia, vaan suunterveys osattiin yhdistää koko muun kehon terveyteen. Lapsia alettiin valistaa pienestä pitäen huolehtimaan hampaistaan, sairaaloihin avattiin lisää hammaslääketieteen virkoja ja lopulta suun terveydenhoito saatiin korvattavaksi sairausvakuutukseen”, Raeste listaa Suomen menestystekijöitä.

Suomalaisia innovaatioita suunterveydessä

Oralin vuonna 1982 perustanut Raeste on tehnyt usean vuosikymmenen mittaisen uran hammaslääketieteen saralla. Hän on päässyt näkemään alan teknisen kehityskulun aivan eturivistä.

”Monilla hammashoidon innovaatioilla on itse asiassa suomalainen tausta. Professori Yrjö Paatero kehitti 1950-luvulla ortopantogrammilaitteen, jolla otettiin laajoja panoraamaröntgenkuvia potilaan suusta. Laite toimi manuaalisesti, ja olin itsekin pöydän alla pyörittämässä sitä sellaisella nopeudella kuin professori käski!”, Raeste naurahtaa.

Muita kotimaisia keksintöjä suunterveyden edistämiseen ovat muiden muassa xylitol sekä erilaiset syljestä tehtävät testit, kuten Oralin käyttämä Periosafe-testi piilevän iensairauden löytämiseen.

”Oralilla olemme aina olleet edelläkävijöitä. Olimme aivan ensimmäisten joukossa esimerkiksi tuomassa hammasimplantteja Suomeen ja tarjoamassa nukutuksia”, muistelee Raeste.

Fitness-sukupolvi huolehtii myös hampaistaan

Suomalaisten suunterveys on kulkenut pitkän matkan ajoista, jolloin hammaslääkärintuolit olivat plyysisiä, porat polkukäyttöisiä ja harjat harvinaisia. Alan konkari Raeste näkee tulevaisuuden valoisana:

”Nyt meillä on sukupolvi, joka mittaa ja monitoroi omaa hyvinvointiaan. Monilla on mittari ranteessa - ja pian suussakin! Suomalaiset ymmärtävät ennaltaehkäisevän hoidon tärkeyden. Myös hammaslääkärien osaaminen kehittyy edelleen ja esimerkiksi potilaan henkisen puolen huomioiminen nousee tärkeämmäksi. Näillä eväillä suomalaisilla tulee olemaan erinomaiset hampaat myös tulevaisuudessa!”

Monilla hammashoidon innovaatioilla, kuten hampaiden panoraamaröntgenkuvalla, on itse asiassa suomalainen tausta. Kuvan lähde: Yrjö V. Paateron arkisto.

Suomalainen Oral Hammaslääkärit Oyj (www.oral.fi) on valtakunnallisesti toimiva hammasterveyspalveluyhtiö, jonka työyhteisöön kuuluu yli 1300 alan ammattilaista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli 81,4 miljoonaa euroa. Oral tarjoaa hammasterveyspalveluita yli 60 hammaslääkäriasemalla eri puolella Suomea. Konserniin kuuluu myös Oral Hammaslaboratorio Oy.

Vain joka kolmas käy säännöllisesti suuhygienistillä - miksi suuhygienistillä tulisi käydä?20.3.2018 09:56Tiedote

1. Miksi suuhygienistillä käydään? Mitä apua siitä on? Suuhygienisti keskittyy ennaltaehkäisevään hoitoon, kun hammaslääkärit tekevät usein korjaavaa hoitoa. Suuhygienisti toteuttaa hammaslääkärin tekemää hoitosuunnitelmaa. Hän opettaa esimerkiksi omahoitoa ja auttaa hoitamaan suun tilannetta niin, että suu paranee. Suuhygienistit pyrkivät ehkäisemään suun sairauksia, kuten iensairauksia ja kariesta, eli reikiintymistä. Osalle ammattiryhmä on täysin tuntematon, ja hammashoitajat ja suuhygienistit sekoitetaan helposti. 2. Minulla on hyvät hampaat, eivätkä ne reikiinny. Riittääkö, jos käyn hammaslääkärin sijaan vain suuhygienistillä? On hyvä käydä sekä hammaslääkärillä että suuhygienistillä. Hammaslääkäri diagnosoi suun sairauksia ja voi ottaa röntgenkuvia - kumpaankaan näistä suuhygienistillä ei ole oikeuksia. Hammaslääkärillä kannattaa käydä vuoden tai parin vuoden välein. Jo nuorena aikuisena olisi hyvä saada rutiini hammastarkastuksiin, sillä suusairaudet alkavat kehittyä jo varhain.