Lumme Energia OyLumme Energia Oy

Pian taas paistaa – Kiinnostus aurinkopaneeleihin kasvaa

Suomalaisten kiinnostus aurinkopaneeleiden hankintaan on jatkuvassa kasvussa. Omakotitaloihin asennettavien järjestelmien määrä on viime vuosina tuplaantunut joka vuosi. Suurimmat motiivit hankintaan ovat huoli ilmastonmuutoksesta ja rahansäästö.

-Hyöty on 10-25% vuosikulutuksesta, sen verran aurinkopaneeleilla pystyy säästämään. Ja jos aurinkosähköä ohjataan esimerkiksi veden lämmittämiseen, on hyöty vielä suurempi, kertoo Lumme Energian Myynti- ja Kehityspäällikkö Joonas Kinnunen.

Talven pimeinä kuukausina aurinkopaneelien hankinta ei välttämättä tule mieleen. Järjestelmä mitoitetaankin valoisalle kaudelle eli aurinkoenergian päätuottokuukausiin. Joonas Kinnunen muistuttaa, että paneelien hankinnan pohjaksi on syytä ottaa kodin energiankulutus, jonka voi tarkistaa omalta verkkoyhtiöltä.

-Tärkeintä on mitoittaa järjestelmä oman kulutusprofiilin mukaan. Kannattaa myös miettiä, onko lähiaikojen suunnitelmissa hankkia uusia sähkölaitteita, esimerkiksi sähköauto.

Ota useita tarjouksia

Paneelien lisäksi hankittavaksi tulee niin sanottu invertteri, joka muuntaa aurinkopaneelien tuottaman sähkön verkossa käytettäväksi, sekä kaapelit, jotka siirtävät sähkön kodin laitteisiin. Koko paketin voi ostaa avaimet käteen -periaatteella. Joonas Kinnunen Lumme Energiasta kehottaa asiakasta ottamaan tarjouksia useilta myyjiltä ja vertailemaan paketteja.

-Ala on kovassa nosteessa ja tarjoajia on paljon. Osa myy samaa pakettikokoa kaikille ja osa suhteuttaa järjestelmän asiakkaan todellisiin tarpeisiin. Myyjä, joka kysyy kulutusprofiiliasi, mallaa paketin juuri sinun käyttöösi sopivaksi. On taloudellisesti järkevintä, että sähkö menee pääosin omaan käyttöön eikä verkkoon myytäväksi.

Omakotitaloon asennettavien aurinkopaneelijärjestelmien hinnat lähtevät noin 6000 eurosta. Hintahaitari melko suuri, siksi hankintaa kannattaa vertailla ja miettiä yön yli.

Käy joka katolle

Aurinkopaneelit voidaan asentaa kaikenlaisille katoille. Kannattaa kuitenkin tarkastaa, onko katto mahdollisesti siinä kunnossa, että remontti on tarpeen lähivuosina. Ellei paneeleita halua asentaa katolle, voidaan niille rakentaa myös maahan teline. Tämä on kuitenkin kattoasennusta hieman kalliimpi ratkaisu.

Aurinkosähköjärjestelmä on lähes huoltovapaa laitteisto.

-Aurinkopaneelin pinta on karkaistua lasia, sille sopii sama huolto kuin ikkunoille. Puhdistuksen tarve riippuu siitä, millaisella paikalla talo sijaitsee, eli kertyykö paneelien pinnalle esimerkiksi lehtiä. Vesisade hoitaa yleensä puhdistuksen toteaa Lumme Energian Myynti- ja Kehityspäällikkö Joonas Kinnunen.

Aurinkopaneeleilla on 25 vuoden tehotuottotakuu.