Pianotaiteilija-tutkija Eveliina Sumelius-Lindblomille soittaminen on tasa-arvoinen musiikintutkimuksen menetelmä
Sumelius-Lindblom on tutkimuksessaan todentanut tekemiään havaintoja soittamalla ja samalla luonut uusia käsitteitä ja määritelmiä. Hän myös tuotti uudenlaista taiteellisen tutkimuksen aineistoa yhdistämällä tutkimustekstiä ja videomateriaalia omista esityksistään, joka korvasi perinteisemmän nuottiesimerkeillä todentamisen. Tutkimus avartaa kokonaiskuvaa 1920-luvun ranskalaisesta modernismista ja esittäjän metodisesta ajattelusta.
Jatkotutkintokonserttien teemoina olivat muun muassa nuorten ranskalaisten säveltäjien esteettinen kapinallisuus, jazz-vaikutteet ja ragtime, Stravinskyn 1920-luvun tuotanto sekä Pariisin ja Wienin koulukuntien vastakkainasettelu. Sumelius-Lindblom tarkasteli muutostekijöitä ranskalaismodernistisen estetiikan taustalla, vertaili eurooppalaisen modernismin pääkoulukuntien musiikillista estetiikkaa ja analysoi ranskalaisen modernismin kannalta keskeisimpiä käsitteitä.
Tutkija-taiteilija löytää vastaukset itsestään ja taiteen tekemisen kautta
Sumelius-Lindblomille soittaminen on tutkimuksen ja todentamisen väline ja tutkimuksellinen ajatus läsnä myös esiintymistilanteessa. Taiteellisen tutkimuksen piiriin hänet vei halu profiloitua taiteilijana ja tutkijana ja löytää omaa taiteilijaprofiilia lähellä oleva tapa tehdä tutkimusta. Hän ei erottelekaan tekemisessään taidetta ja tiedettä vaan haluaa nostaa soittamisen tasa-arvoiseksi tutkimusmenetelmäksi muiden musiikintutkimuksen menetelmien rinnalle.
Sumelius-Lindblom toteaa, että taiteellisella tutkimuksella voidaan myös kattaa sellaisia tutkimuksen osa-alueita, joita on vaikea kielellä tavoittaa. Hän korostaa, että esittäjän soittaessaan tekemät havainnot ovat yhtä arvokkaita kuin yksinomaan nuottikuvaan perustuvat havainnot.
”Voi puhua ’perustellusta’ soittamisesta, jossa musiikilliset ratkaisut perustuvat tutkimuksessa löydettyyn ja havaittuun. Taiteellisessa tutkimuksessani myös kehollisuuden ajatus on vahvasti läsnä: tunnen, että vastaukset eivät ensisijaisesti ’asu’ nuottikuvassa vaan ne ovat minussa itsessäni, kehossani.”
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Eveliina Sumelius-Lindblom
eveliina.sumelius-lindblom@uniarts.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto
The Sibelius Academy Symphony Orchestra will perform at the world's largest classical music festival, the BBC Proms, in August25.4.2024 10:30:00 EEST | Press release
The orchestra has the honour of performing at the festival as the fourth Finnish symphony orchestra in its history.
Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri esiintyy maailman suurimmalla klassisen musiikin BBC Proms -festivaalilla elokuussa25.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Orkesteri saa kunnian esiintyä festivaaleilla neljäntenä suomalaisena sinfoniaorkesterina tapahtuman historiassa.
According to new research radio made the famous Finnish composer Jean Sibelius an international media figure10.4.2024 14:07:21 EEST | Press release
New research highlights how, especially in the 1930s, a solid relationship was born between radio and Finland’s most famous composer Jean Sibelius. It had an important effect on the development of broadcast operations as well as on the status of Sibelius and Western classical art music.
Uuden tutkimuksen mukaan radio teki Sibeliuksesta kansainvälisen mediahahmon – umpinaisena pidetty 1930-luku olikin rajoja ylittävän säveltaiteen juhlaa10.4.2024 09:54:00 EEST | Tiedote
1930-luvulla Yleisradion ja Suomen kuuluisimman säveltäjän Jean Sibeliuksen välille syntyi kiinteä suhde, jolla oli merkitystä niin radiotoiminnan kehitykselle kuin Sibeliuksen ja länsimaisen klassisen taidemusiikin asemalle.
Tukikonsertti keräsi yli 40 000 euroa Ukrainan musiikkikoulutuksen hyväksi8.4.2024 14:24:00 EEST | Tiedote
Kapellimestari Dalia Stasevskan aloitteesta järjestetyn konsertin tuotot menevät suoraan ukrainalaisen musiikkikoulutuksen tueksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme