Picassosta Pyykköön -näyttelyssä vieraili yli 10 000 kävijää

Kesänäyttely Picassosta Pyykköön – Lahtiset keräilijöinä houkutteli Kimmo Pyykkö -taidemuseoon kahdessa ja puolessa kuukaudessa yhteensä 10 287 museokävijää. Erityisesti tapahtumat kiinnostivat: opastuksille ja tapahtumapäiviin osallistui lähes 3000 kävijää.

Urpo, Hymy ja Jeppe  Lahtisen taidekokoelma houkutteli väkeä kesänäyttelyyn. Kuva: Tero Hakala.
Urpo, Hymy ja Jeppe Lahtisen taidekokoelma houkutteli väkeä kesänäyttelyyn. Kuva: Tero Hakala.

Kimmo Pyykkö -taidemuseon kesänäyttely Picassosta Pyykköön – Lahtiset keräilijöinä esitteli lehtikeisari Urpo Lahtisen, Hymy Lahtisen ja heidän poikansa Jeppe Lahtisen keräämän taidekokoelman helmiä. Näyttely oli esillä 16.6.–9.9.2018.

Kahden ja puolen kuukauden aikana näyttelyyn tutustui yhteensä 10 287 museokävijää. Opastuksia ja erilaisia teemallisia tapahtumapäiviä järjestettiin 37. Niihin osallistui yhteensä 2941 kävijää.

– Olemme hyvin iloisia, että ensimmäinen varsinainen kesäajan näyttelymme houkutteli kävijöitä yli odotusten. Meillä vieraili paljon ensikertalaisia, jotka kertoivat vaikuttuneensa paitsi Lahtisten ainutlaatuisesta kokoelmasta myös Kangasala-talosta kokonaisuutena, Kangasala-talon toimitusjohtaja Timo Kotilainen hehkuttaa.

– Tästä on hyvä jatkaa kohti tulevia näyttelyitä ja ensi kesää. Nyt lauantaina meillä avautuu kaksi uutta, korkeatasoista näyttelyä, joissa nähdään Pekka Luukkolan upeita maisemakuvia sekä Kimmo Pyykön pronssiveistoksia, Kotilainen jatkaa.

Kimmo Pyykkö -taidemuseo järjestää vuosittain kolme vaihtuvaa näyttelyä. Syksyllä 2018 esillä on Pekka Luukkolan valokuvia suomalaisesta maisemasta sekä Kimmo Pyykön Elämänlanka, jossa nähdään pronssiveistoksia vuosilta 2000–2010.

Taidemuseon pysyvä näyttely Pitkän matkan ateljee avaa kuvanveistäjä, professori Kimmo Pyykön elämän ja taiteilijanuran vaiheita. Kangasala-talossa sijaitseva Kimmo Pyykkö -taidemuseo avattiin vuoden 2015 alussa.

Mediakuvia: https://www.dropbox.com/sh/iwcksbxsz4e0djk/AADYTUEcrC-UmDjdvKqzKWVoa?dl=0
Teostiedot ja kuvaajien nimet tiedostojen nimissä mainittava julkaistaessa.

Kesällä 2019 Kimmo Pyykkö -taidemuseossa avautuu Einar Ilmonin näyttely17.4.2019 08:30:00 EESTTiedote

TIEDOTE 17.4.2019. Kesäkuussa Kimmo Pyykkö -taidemuseossa avautuu kangasalalaisen kuvataiteilija Einar Ilmonin (1880-1946) odotettu näyttely. Taidemuseon kahteen kerrokseen sijoittuvassa näyttelyssä esitellään Ilmonin tyypillisimpiä teemoja; henkilökuvia, omakuvia, maisemia ja uskonnollisia aiheita. Ilmonin teosten rinnalle ripustetaan muutama teos myös hänen opettajaltaan Helene Schjerfbeckiltä. Schjerfbeckiä ja Ilmonia yhdisti paitsi tyylilliset pyrkimykset, maalaustapa ja aihevalinnat, myös sielullinen yhteys ja eristäytynyt elämätapa. Näyttelyssä on esillä noin 55 teosta.

Samuli Heimosen toinen taiteilijatapaaminen to 11.4. Kimmo Pyykkö -taidemuseossa5.4.2019 11:55:44 EESTTiedote

Samuli Heimosen Monesta yksi -näyttelyn on nähnyt jo liki 5000 ihmistä. Ensi torstaina 11.4. klo 17.30 on toinen mahdollisuus tavata taiteilija ja kuulla hänen itsensä kertomana näyttelystä sekä taiteellisista vaikutteistaan. Tilaisuus Kimmo Pyykkö -taidemuseon toisessa kerroksessa on kaikille avoin ja maksuton. Huomaathan kuitenkin, että tilaan mahtuu rajoitettu määrä ihmisiä.

Samuli Heimosen näyttely ja sen oheisohjelma tarjoavat jokaiselle jotakin26.2.2019 10:58:17 EETTiedote

TIEDOTE 25.2.2019. Kuvataiteilija Samuli Heimosen suosittu näyttely Monesta yksi on ollut avoinna kuukauden päivät ja sen on nähnyt jo yli 2000 kävijää. Näyttelyn monipuolinen oheisohjelma syventää näyttelykokemusta ja näyttelyn teemoja monin eri tavoin. Ensi viikolla ohjelmassa: museolehtorin kierros Samuli Heimosen näyttelyyn pidetään keskiviikkona 27.2. klo 13 ja yleisöopastus sunnuntaina 3.3. klo 13. Maaliskuun alussa voi tulla katsomaan, miten Samuli Heimosen maalaukset syntyvät, kun Heimonen ja kansanmuusikko Ville Ojanen kohtaavat Kangasala-talon lavalla ja huhtikuussa voi puolestaan osallistua vaikkapa mosaiikkikurssille.

Kuvan syntymisen ihme musiikin tahdittamana Kangasala-talon lavalla 6.3.19.2.2019 08:51:00 EETTiedote

Keskiviikkona 6.3. klo 19 Kangasala-talon lavalla kohtaavat kuvataiteilija Samuli Heimonen ja kansanmuusikko Ville Ojanen yhtyeineen. Yleisöllä on mahdollisuus nähdä, miten Samuli Heimosen teokset syntyvät ja kokea musiikin siivittämä maalaustapahtuma, jota harvoin pääsee seuraamaan ”livenä”. Tapahtumalipun hinnalla sisäänpääsyn myös Samuli Heimosen Monesta yksi -näyttelyyn Kimmo Pyykkö -taidemuseossa.