Picassosta Pyykköön -näyttelyssä vieraili yli 10 000 kävijää

Kesänäyttely Picassosta Pyykköön – Lahtiset keräilijöinä houkutteli Kimmo Pyykkö -taidemuseoon kahdessa ja puolessa kuukaudessa yhteensä 10 287 museokävijää. Erityisesti tapahtumat kiinnostivat: opastuksille ja tapahtumapäiviin osallistui lähes 3000 kävijää.

Urpo, Hymy ja Jeppe  Lahtisen taidekokoelma houkutteli väkeä kesänäyttelyyn. Kuva: Tero Hakala.
Urpo, Hymy ja Jeppe Lahtisen taidekokoelma houkutteli väkeä kesänäyttelyyn. Kuva: Tero Hakala.

Kimmo Pyykkö -taidemuseon kesänäyttely Picassosta Pyykköön – Lahtiset keräilijöinä esitteli lehtikeisari Urpo Lahtisen, Hymy Lahtisen ja heidän poikansa Jeppe Lahtisen keräämän taidekokoelman helmiä. Näyttely oli esillä 16.6.–9.9.2018.

Kahden ja puolen kuukauden aikana näyttelyyn tutustui yhteensä 10 287 museokävijää. Opastuksia ja erilaisia teemallisia tapahtumapäiviä järjestettiin 37. Niihin osallistui yhteensä 2941 kävijää.

– Olemme hyvin iloisia, että ensimmäinen varsinainen kesäajan näyttelymme houkutteli kävijöitä yli odotusten. Meillä vieraili paljon ensikertalaisia, jotka kertoivat vaikuttuneensa paitsi Lahtisten ainutlaatuisesta kokoelmasta myös Kangasala-talosta kokonaisuutena, Kangasala-talon toimitusjohtaja Timo Kotilainen hehkuttaa.

– Tästä on hyvä jatkaa kohti tulevia näyttelyitä ja ensi kesää. Nyt lauantaina meillä avautuu kaksi uutta, korkeatasoista näyttelyä, joissa nähdään Pekka Luukkolan upeita maisemakuvia sekä Kimmo Pyykön pronssiveistoksia, Kotilainen jatkaa.

Kimmo Pyykkö -taidemuseo järjestää vuosittain kolme vaihtuvaa näyttelyä. Syksyllä 2018 esillä on Pekka Luukkolan valokuvia suomalaisesta maisemasta sekä Kimmo Pyykön Elämänlanka, jossa nähdään pronssiveistoksia vuosilta 2000–2010.

Taidemuseon pysyvä näyttely Pitkän matkan ateljee avaa kuvanveistäjä, professori Kimmo Pyykön elämän ja taiteilijanuran vaiheita. Kangasala-talossa sijaitseva Kimmo Pyykkö -taidemuseo avattiin vuoden 2015 alussa.

Mediakuvia: https://www.dropbox.com/sh/iwcksbxsz4e0djk/AADYTUEcrC-UmDjdvKqzKWVoa?dl=0
Teostiedot ja kuvaajien nimet tiedostojen nimissä mainittava julkaistaessa.