Pictet Alternative Advisors laajentaa liiketoimintaansa suoralla kiinteistösijoitusstrategialla

Pictet Alternative Advisors SA (PAA), Pictet-konsernin täysin omistama vaihtoehtoisiin sijoituksiin erikoistunut yhtiö, laajentaa vaihtoehtoisia strategioitaan tuomalla markkinoille ammattisijoittajille tarkoitetun suoran kiinteistösijoitusrahaston.

Uutta rahastoa hoitaa 14 hengen tiimi, jota vetää Zsolt Kohalmi. Hän siirtyy PAA:han Starwood Capitalista, jossa hän vastasi Euroopan ostoista. Kohalmilla on yli 20 vuoden kokemus yli 20 miljardin dollarin yksityisten kiinteistösijoitusten hoitamisesta.

Rahasto sijoittaa eurooppalaiseen kiinteistöomaisuuteen ja yrityksiin kiinteistöalan kaikilla sektoreilla, kuten toimistoihin, asuntoihin, opiskelija- ja senioriasuntoihin ja sekä kevyen teollisuuden kiinteistöihin. Rahasto keskittyy kiinteistömarkkinoiden keskikokoiseen segmenttiin tavoitteenaan sijoittaa smart gateway -kaupunkeihin Länsi-Euroopassa.

Rahaston tukena toimivat Pictet’n paikalliset toimistot kuudessa eri maassa eri puolilla Eurooppaa (Espanjassa, Isossa-Britanniassa, Luxemburgissa, Ruotsissa, Saksassa ja Sveitsissä).

“Eurooppa on riskit huomioiden edelleen houkutteleva kiinteistösijoituskohde. Aasiassa nettotuottovaatimukset ovat ennätyksellisen alhaalla, mikä näkyy ennätyskorkeina pääoma-arvoina. Yhdysvallat on suhdanteen myöhäisessä vaiheessa ja korot ovat siellä korkeammalla, mikä voi johtaa lopulta nettotuottovaatimusten nousuun. Samaan aikaan Euroopassa nettotuottovaatimukset ovat vakaita matalien korkojen jatkuessa. Siellä vuokraus kasvaa vihdoin, minkä takia se on mielestämme tällä hetkellä riskit huomioiden houkuttelevin kiinteistösijoitusmarkkina maailmassa”, Kohalmi sanoo.

“Tulevina vuosina volatiliteetti tarjoaa ostomahdollisuuksia tietyissä Euroopan maissa, kuten Isossa-Britanniassa brexitin vuoksi. Siksi on tärkeää olla läsnä kuuden paikallisen toimistomme kautta kuulemassa mahdollisuuksista ensimmäisenä.

“Myös taustalla olevat fundamenttitekijät näyttävät mielenkiintoisilta.”

“Kiinteistöjen kysyntä on kohentunut viimeisen kahden vuoden aikana, kun euroalueen työttömyys laski alle 7 prosentin ensimmäistä kertaa taantuman jälkeen. Kysynnän kasvun seurauksena tietyillä markkinasegmenteillä vapaata toimitilaa on alle 5 prosenttia, mikä puolestaan voi johtaa vuokratulojen kasvuun”.

Pankkien lainanantohaluttomuudesta johtuen Euroopassa kiinteistöjen kunnostaminen ja uuden kiinteistökannan kehittäminen ovat olleet selvästi pitkän aikavälin keskiarvon alapuolella viimeisen kymmenen vuoden aikana. Koska vuokralaisten tarpeet ja toiveet kehittyvät, teknologia ja ympäristöä säästävien rakennusten kysyntä vaikuttaa yhä enemmän kysyntään. Tämä luo aitoja mahdollisuuksia kehittää sellaista kiinteistökantaa, jota on tällä hetkellä vähän tarjolla.

“Myös demografiset trendit ovat tärkeitä. Milleniaalit haluavat yhden hengen asuntoja ja vuokraavat mielellään omistamisen sijaan.“

“Erityisasuntojen kysyntä kasvaa myös Euroopan kasvavan ikääntyvän väestön ja alueelle tulevien kansainvälisten opiskelijoiden johdosta”, Khalami lisää.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen (at) cocomms.com

Viestintäjohtaja Simon Roth, puh. +41 58 323 7838, sroth@pictet.com

Pictet-konserni

Pictet-konsernin omistaa seitsemän partneria, jotka toimivat Pictet’n johdossa. Tämä omistusjärjestely on säilynyt muuttumattona Pictet’n perustamisesta vuonna 1805 lähtien. Pictet’n palveluihin kuuluvat ainoastaan omaisuudenhoito (wealth management) ja varainhoito (asset management) sekä näitä palveluja tukevat toiminnot. Pictet-konserni ei tarjoa investointipankkipalveluita, eikä se myönnä lainoja. Pictet on yksi johtavista eurooppalaisista ja itsenäisistä varainhoitajista, jonka hallinnoitavana ja hoidettavana olevat varat ovat 496 miljardia Sveitsin frangia / 440 miljardia euroa (31.12.2018).

Pictet on perustettu vuonna 1805. Sen palveluksessa työskentelee yli 4 300 työntekijää. Pictet’n pääkonttori sijaitsee Genevessä Sveitsissä, ja sillä on 27 toimistoa seuraavissa kaupungeissa: Amsterdam, Barcelona, Basel, Bryssel, Dubai, Frankfurt, Geneve, Hongkong, Lausanne, Lontoo, Luxemburg, Madrid, Milano, Montreal, München, Nassau, Osaka, Pariisi, Rooma, Singapore, Stuttgart, Taipei, Tel Aviv, Tokio, Torino, Verona ja Zürich.

Pictet Alternative Advisors

Pictet Alternative Advisors (PAA) on Pictet-konsernin täysin omistama yksikkö, joka vastaa hedge-rahasto-, pääoma- ja kiinteistösijoituksista. Vuodesta 1991 lähtien PAA on rakentanut ja hoitanut institutionaalisten ja yksityissijoittajien vaihtoehtoisten sijoitusten sijoitussalkkuja sekä tarjonnut niihin liittyvää neuvontaa.

PAA:ssa työskentelee lähes 70 vaihtoehtoisten sijoitusten asiantuntijaa. Se hallinnoi noin 20,5 miljardin punnan varoja, joista 7,7 miljardia on sijoitettu hedge-rahastoihin, 10,8 miljardia pääomasijoituksiin ja 2,0 miljardia kiinteistöihin (31.12.2018).