Pidä biojäteastia siistinä kesälläkin – HSY:n kolme vinkkiä

Kesäisin biojätettä saattaa syntyä runsaammin kuin muina vuodenaikoina, kun tarjolla on runsas valikoima tuoreita marjoja ja vihanneksia. Niistä jäävät naatit sekä muut biojätteet ja ruoantähteet kannattaa lajitella huolella. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY muistuttaa, että biojätteen kerääminen kompostoituvaan, kosteutta imevään pakkaukseen ehkäisee myös hajuhaittoja tehokkaasti.

Biojätepakkauksiksi käyvät jauho- tai sokeripussit, kartonkiset muropaketit tai ikkunattomat kirjekuoret. Pussin voi myös taitella itse sanomalehdestä.

Vinkki 1: Valuta nesteet ja liemet viemäriin

Valuta ruoantähteistä irtoava neste viemäriin ennen biojätteen pakkaamista. Biojätepussin pohjalle voi myös laittaa silputtua munakennoa imemään kosteutta, jolloin pussi kestää paremmin.

Vinkki 2: Pakkaa biojäte oikein

Toinen tärkeä keino biojäteastian likaantumisen estämiseen ja hajujen muodostumisen vähentämiseen on pakata biojäte oikein.

Biojätettä ei saa lajitella irrallisena, vaan se tulee viedä kiinteistön biojäteastiaan kompostoituvassa pussissa. Kosteutta imevä, hengittävä pakkaus vähentää hajuhaittoja biojäteastiassa, HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen muistuttaa.

Pääkaupunkiseudulla biojätettä voi kerätä myös kaupasta ostettaviin paperisiin tai biohajoaviin pusseihin, mutta sopivia pakkausvaihtoehtoja löytyy useimmilta jo valmiiksi kotoa.

– Pakkauksiksi käyvät jauho- tai sokeripussit, kartonkiset muropaketit tai ikkunattomat kirjekuoret. Biojätepussin voi myös taitella itse sanomalehdestä, Tukiainen vinkkaa.

Vinkki 3: Osta vain se, minkä syöt

Harkitut ostokset säästävät rahaa ja luonnonvaroja eivätkä päädy turhaan biojätteeseen.

– Kannattaa myös hyödyntää ruoantähteitä vaikka seuraavan päivän ruoanlaitossa. Kokeile omia ideoita tai kurkkaa riperuokareseptejä netistä, Tukiainen suosittelee.

Lajittelemalla ravinteet kiertoon

HSY:n keräämä biojäte käsitellään biojätteen käsittelylaitoksessa Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa Espoossa. Biojätteestä tuotetaan sähköä ja lämpöä sekä kompostia, jota käytetään mullan raaka-aineena. Näin biojätteen sisältämä energia ja arvokkaat ravinteet saadaan takaisin kiertoon.

Mikäli jätelajien tunnistaminen ja lajittelu oikeisiin astioihin tuottaa päänvaivaa, löytyy helpotusta HSY:n verkkosivujen Jäteoppaasta. Osoitteessa hsy.fi/jateopas voi hakea roskalle soveltuvan jäteastian hakukoneen avulla.

Ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen
hanna.tukiainen(at)hsy.fi, puh 045 139 4035

HSY:n hallituksen päätökset 15.11.201915.11.2019 10:29:20 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Vanhankaupungin vedenpuhdistuslaitoksen selkeytyshallin julkisivujen ja vesikaton peruskorjauksen hankesuunnitelman sekä Viikinmäen jätevedenpuhdistamon IO-korttien uusinnan hankesuunnitelman. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Immolantien ja Santerlantien lähiympäristön vesihuoltoverkoston rakentamisen urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - jäteveden sisältämän typpiravinteen biologiseen käsittelyyn tarvittava metanoli tilataan NovoChem Oy:ltä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi