Pidä talven kutsumattomat vieraat – lentävät ja kävelevät – poissa mökiltä

Jos kesämökki jää tyhjilleen lomakauden päätteeksi, kannattaa se valmistella huolellisesti talviteloille. Kun mökki on talven tyhjillään, houkuttelee se paitsi murtovarkaita, myös esimerkiksi lintuja, jotka saattavat löytää tiensä savupiippuun. Muista myös tarkistaa omaisuuden vakuutusturva.

Kun kesä, lämpö ja mökkikausi väistyvät ja mökin ovi suljetaan talveksi, kannattaa huomioida muutamia asioita, että mökille paluu keväällä on miellyttävämpi. Mökille ei kannata jättää etenkään näkyville mitään arvokasta. Vie varkaita kiinnostava omaisuus talveksi pois ja siirrä kaikki itselle tärkeä omaisuus lukkojen taakse.

”Mökki on hyvä jättää tilaan, joka kiinnostaa varkaita mahdollisimman vähän. Jätä ikkunaverhot auki, jotta varkaat näkevät, ettei mökissä ole varastettavaa”, sanoo Finanssiala ry:n turvallisuusasiantuntija Aku Pänkäläinen.

Luonnollisesti ovet ja ikkunat sekä kellarin ja varaston ovet kannattaa lukita. Mökin esineistöstä, myös veneestä ja perämoottorista, kannattaa myös ottaa muutama valokuva. Murron sattuessa kuvat auttavat poliisia ja helpottavat vahinkoilmoituksen tekemistä vakuutusyhtiölle. Kannattaa ottaa myös paljon yleiskuvia, joissa näkyy sisustukseen kuuluvia esineitä.

Lentävien tunkeilijoiden varalta kannattaa savupiippu suojata verkolla, etteivät linnut pääse piippuun. Takan pellit kannattaa jättää auki, jotta ilma pääsee kiertämään.

Vedet ja roskat pois

Jos mökillä ei pidetä ylläpitolämpötilaa, niin kesävesijohdot, padat ja ämpärit, lavuaarien vesilukot ja pesukoneet tulee tyhjentää vedestä, jotta ne eivät vaurioidu pakkasella.

”Kylmä ilma ja kosteus vaurioittavat esimerkiksi televisiota ja muita herkkiä sähkölaitteita. Jääkaappia ja pakastinta ei kannata jättää päälle talven ajaksi, koska ne eivät välttämättä kestä mahdollisesti pakkaslukemiin laskevaa mökin sisälämpötilaa”, Pänkäläinen muistuttaa.

Tyhjennä myös vesikourut roskista ja lehdistä, ettei niihin kerry vettä, joka jäätyessään saattaa rikkoa tai irrottaa ne. Jos alueella riehuu talvimyrsky, käy tarkistamassa tilanne mökillä tai pyydä lähiasukkaalta apua.

Vene ja perämoottori turvaan

Lukitse talviteloille jätetty vene huolellisesti tukevaan puuhun tai kiinteään tankoon ja siirrä perämoottori lukittuun tilaan talveksi. Vene on peitettävä huolellisesti ja nostettava pukeille. Ota sekä veneestä että moottorista kuvia sekä kirjaa tunnistetiedot muistiin

”Peitteisiin kannattaa jättää sopivasti tuuletusaukkoja, jotta vene ei pääse homehtumaan ja ummehtumaan. Pelkästään maaperän varassa venettä ei tule säilyttää”, Pänkäläinen muistuttaa.

Jos vene on vesillä myöhäiseen syksyyn, huolehdi kiinnityksestä tarkoin. Turvallisuusmääräykset venevakuutuksessa edellyttävät tarpeellista valvontaa, huolellista talvisäilytystä sekä oikeaa kiinnitystä.

Mökki talviteloille -muistilista

• Tyhjennä vesijohdot, padat ja vesilukot vedestä, ettei jäätyminen riko niitä
  • Katkaise virrat jääkaapista, televisiosta ja muista herkistä sähkölaitteista
  • Vie arvoesineet pois mökiltä tai ainakin pois näkyvistä
  • Valokuvaa mökille jäävät arvoesineet
  • Lukitse ovet, ikkunat ja muut räppänät
  • Lukitse ja kiinnitä vene huolellisesti ja vie perämoottori lukittuun tilaan
  • Peittele vene mutta muista ilmanvaihto. Älä säilytä venettä maalla vaan pukeilla

Suojaa koti ja vapaa-ajan asunto -tarkastuslista

Hallituksen esitys pankkipaketista ei ota riittävästi talouskasvua huomioon15.10.2020 18:44:19 EESTTiedote

Kun viranomainen pohtii, pitäisikö luottolaitoksen lisäpääomavaatimusta nostaa, on tärkeää, että päätöksessä huomioidaan myös riskejä pienentävät seikat. Tämä asia sisältyy hallituksen esitykseen luottolaitos- sekä elvytys- ja kriisinratkaisudirektiivien kansalliseksi sääntelyksi. sääntelykokonaisuus tunnetaan myös EU:n pankkipakettina. Esityksessä on kuitenkin merkittäviä ongelmia: viranomaisille ehdotettu valtuus nostaa yhteenlasketut lisäpääomavaatimukset yli nykyisten enimmäistason on muutos, joka heittää hiekkaa koronasta toipuvan talouden rattaisiin. Lisäksi viranomaispäätöksille tulisi asettaa selkeämmät vaatimukset koskien riskien ja niiden suuruuden määrittämistä.

FA pitää viisaana ratkaisuna, että henkilötunnuksen laaja kokonaisuudistus ei nyt toteudu9.10.2020 12:25:56 EESTTiedote

Pankkeja, vakuutusyhtiöitä, työeläkeyhtiöitä, sijoitusrahastoja ja rahastoyhtiöitä edustava Finanssiala ry pitää viisaana kuntaministeri Sirpa Paateron linjausta, että nykyisessä taloustilanteessa ei ole perusteltua ryhtyä henkilötunnuksen laajaan kokonaisuudistukseen. FA pitää tärkeänä, että lausuntokierroksella saatuun palautteeseen on reagoitu. Finanssiala vetoaakin ministeri Paateroon, että jatkotyöhön otetaan mukaan yksityinen sektori tasaveroisena kumppanina julkisen sektorin kanssa. Uudistuksilla on laajamittaisia vaikutuksia myös yksityiselle sektorille, joten pelkkä virkamiesvalmistelu ei nyt riitä.

Kauppi: Asuntomarkkinan peruskivi on kiinteistönvälittäjien ja pankkien saumaton yhteistyö9.10.2020 09:00:29 EESTTiedote

”Sujuvan asuntomarkkinan peruskivi on kiinteistönvälittäjien ja pankkien saumaton yhteistyö. Siinä yhtenä osana on markkinakäytänteiden ja prosessien jatkuva kehittäminen, mistä digitaaliset kaupankäyntijärjestelmät ovat nousseet viime aikoina pinnalle”, totesi Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton Hyvän välitystavan päivässä perjantaina 9.10.2020.

Syyskuu toi rahastoihin puoli miljardia uusia sijoituksia8.10.2020 11:34:06 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin syyskuussa nettomääräisesti yli puoli miljardia euroa. Rahastopääoma kuitenkin pieneni markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 122 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.