Pidennetty kiertoaika tarjoaa nopean keinon lisätä metsien hiilensidontaa

Tapion, Suomen metsäkeskuksen ja Luonnonvarakeskuksen uudessa hankkeessa selvitetään pidennetyn kiertoajan mahdollisuuksia ja menetelmiä metsien hiilen sidonnassa. Metsän kiertoajan pidentäminen nykyisistä suosituksista on metsänomistajalle nopea ratkaisu ylläpitää ja kasvattaa metsien hiilensidontaa. Menettelyyn parhaiten soveltuvista kohteista ja tuhoriskien hallinnasta kaivataan kuitenkin uutta tietoa. Hanke on osa maa- ja metsätalousministeriön Hiilestä kiinni -ohjelmaa.

Pidennetyn kiertoajan mahdollisuudet ja menetelmät metsien hiilensidonnassa (PIKMA) -hankkeen päätavoitteena on lisätä ilmastohyötyjä konkretisoimalla kiertoajan pidentämisen kannattavuutta eri näkökulmista ja edistää siten menettelyn käyttöä sille soveltuvilla kohteilla. Hankkeessa luodaan mittareita, joiden avulla tunnistetaan sopivimmat kohdetyypit ja arvioidaan kiertoajan pidentämisen lyhyen ja pitkän aikavälin vaikutuksia.

PIKMA-hankkeessa selvitetään:

• Miten paljon erilaisilla kohteilla kiertoaikaa voidaan pidentää kokonaiskestävyyttä vaarantamatta?
  • Millaiset puuston kasvatusohjelman ja kiertoajan pituuden yhdistelmät tuottavat hiilensidonnan kannalta parhaan tuloksen erilaisilla kohteilla?
  •  Miten kiertoajan pidentäminen vaikuttaa kestävän metsänkäsittelyn muiden tavoitteiden toteutumiseen, kuten monimuotoisuuteen, metsänkasvatuksen kannattavuuteen, puuston elinvoimaisuuteen ja tuhonkestävyyteen?

Lyhyellä aikavälillä tarkasteltuna pidennetyllä kiertoajalla on mahdollista lisätä nopeasti metsien hiilivarastoa ja -nielua. Lisäksi pidennetty kiertoaika mahdollistaa järeän puuraaka-aineen tuotoksen lisäämisen ja erikoispuun kasvatuksen, joita voidaan käyttää pitkään hiiltä varastoiviin tuotteisiin. Monimuotoisuuden kannalta hyötyjä ovat lahopuun ja kookkaiden lehtipuiden määrän lisääntyminen, sekä peitteisen metsäalan lisääntyminen vuotuisten uudistamispinta-alojen pienentyessä.

— Onnistuneilla metsänhoitotoimenpiteillä on suora vaikutus ilmastoon, sillä hyvin kasvava ja runsaspuustoinen metsä sitoo tehokkaasti hiiltä. Tavoitteenamme on helpottaa metsänomistajien ja metsäammattilaisten päätöksentekoa, kun käytännön ratkaisujen vaikutukset voidaan arvioida aiempaa paremmin. Hankkeessa tuotettua tietoa jalkautetaan esimerkiksi metsänhoidon suositusten kautta, kommentoi hankkeen projektipäällikkö Tommi Tenhola Tapiosta.

Kiertoajan pidentämiseen liittyviä riskejä voidaan vähentää metsänhoidolla ja tunnistamalla kiertoajan pidentämiseen parhaiten soveltuvat kohteet.

Uusi tieto osaksi metsänhoidon suosituksia

Hankkeessa saadaan tietoa erilaisten metsikkötyyppien soveltuvuudesta pidennetyn kiertoajan harjoittamiseen sekä pidennettyjen kiertoaikojen vaikutuksista metsävarojen kehitykseen ja metsien hyödyntämismahdollisuuksiin. Näiden pohjalta määritellään kohdetyypeittäin kasvatusstrategiat, jotka tuovat tarkennettua sisältöä nykyisiin metsänhoidon suosituksiin.

Hankkeessa tehdään kirjallisuuskatsaus, haastatteluja ja case tarkasteluja sekä järjestetään teematyöpajoja.

Pidennetyn kiertoajan mahdollisuudet ja menetelmät metsien hiilensidonnassa -hanke on osa maa- ja metsätalousministeriön keväällä 2020 käynnistämää maankäyttösektorin Hiilestä kiinni -ilmastotoimenpidekokonaisuutta. Toimenpiteillä pyritään vähentämään maa- ja metsätalouden ja muun maankäytön kasvihuonekaasupäästöjä ja vahvistamaan hiilinieluja ja varastoja. Lisää toimenpidekokonaisuudesta täällä.

Tommi Tenhola, Tapio, tommi.tenhola@tapio.fi, p. 029 432 6061
Jari Hynynen, Luonnonvarakeskus, jari.hynen@luke.fi, p. 029 532 2350
Markku Remes, Suomen metsäkeskus, markku.remes@metsakeskus.fi, p. 044 548 8380

Suomalaisissa metsissä työskentelee paljon ulkomaisia kausityöntekijöitä – uusi perehdytysmateriaali edistää heidän työturvallisuuttaan ja ammattitaitoaan17.5.2022 08:05:22 EEST | Tiedote

Tietokirjauutuus kertoo metsien erikoisluonnontuotteista: kerkistä, mahlasta, pihkasta, pakurista ja leikkohavuista11.5.2022 07:34:54 EEST | Tiedote

Kuusenkerkistä koivunmahlaan – Lisäansioita omasta metsästä on kirjauutuus metsien erikoisluonnontuotteista: kuusenkerkistä, koivunmahlasta, leikkohavuista, pakurista ja pihkasta. Kirja sisältää käytännön ohjeita kerääjille, esimerkkilaskelmia keräämisen kannattavuudesta ja tietoa luonnontuotteiden käytöstä. Riina Karvosen tietokirja Kuusenkerkistä koivunmahlaan osuu tiukasti ajan hermoon. Kirja antaa tuoretta tietoa suomalaisten metsien mahdollisuuksista tuottaa muutakin kuin puuraaka-ainetta teollisuudelle. Kuusenkerkät, koivunmahla, leikkohavut, pakuri ja pihka. Siinä esimerkkejä niin sanotuista erikoisluonnontuotteista, joita saa kerätä vain metsänomistajan luvalla. Niiden keruu ei kuitenkaan estä puuntuotantoon tähtäävää metsänkasvatusta. Kuusenkerkistä koivunmahlaan esittelee edellä lueteltujen kaupallisesti merkittävimpien tuotteiden lisäksi lyhyesti esimerkiksi koivunlehdet, kuntan, jäkälän ja tuohen. – Minua kiinnostavat metsien monikäyttö ja se, miten taloudelliset ja ekologi

Metsäntuntijat-podcast: Digitaalinen metsätieto tukee monimuotoisten kuntametsien suunnittelua ja hoitoa6.5.2022 07:27:39 EEST | Tiedote

Miten kaupungeissa mitataan metsien monimuotoisuutta? Entä mitä ekologinen kompensaatio tarkoittaa käytännössä? Tapion Metsäntuntijat-podcastin toisessa jaksossa keskustellaan, miten digitaalisella metsätiedolla ja työkaluilla voidaan tukea monimuotoisten kuntametsien suunnittelua ja hoitoa. Keskustelua luotsaavat Tapion palvelualueen päällikkö Mikko Lumperoinen ja johtava asiantuntija Lauri Saaristo. Vieraina kuullaan Espoon kaupungin metsänhoitaja Tiina Peippoa ja Hämeenlinnan kaupungin metsätalousinsinööri Mika Rantosta.

Kirjauutuus opastaa kokeilunhaluisia kotipuutarhureita oman arboretumin perustamisessa5.5.2022 07:30:47 EEST | Tiedote

Elina Saarikoski jakaa kirjassaan Perusta oma arboretum parhaat vinkkinsä tuttujen ja harvinaisten puulajien kasvattamiseen – vaikka omalla takapihalla. Perusta oma arboretum on tietokirja, joka kertoo kaiken olennaisen arboretumin eli puulajipuiston perustamisesta. Elina Saarikosken kirjoittama teos on suunnattu kokeilunhaluisille kotipuutarhureille: meille kaikille, joiden takapihalla tai mökkitontilla on palanen maata odottamassa, että siihen istutettaisiin yksi tai useampi nätti tai muulla tapaa mielenkiintoinen puuntaimi. Kuten kaikessa puutarhanhoidossa, myös arboretumia perustettaessa kaikki alkaa kasvupaikan ominaisuuksien selvittämisestä. Kasvamaan kannattaa valita sellaista alkuperää olevia puita, jotka kestävät pohjoisia olosuhteita. Näitä puulajeja ja erikoismuotoja voi esiintyä luontaisesti Suomessa, tai luontainen levinneisyysalue voi olla ulkomailla. Kirjassa tarkempaan esittelyyn vyöhykesuosituksineen pääsevät esimerkiksi sembramänty, hurme- eli purppurakuusi, siperianp