Pielavesi TV on Vuoden 4H-kerho – Pielavedellä lapset vloggaa oman asuinalueen mahdollisuuksista

Vuoden 4H-kerho -kilpailuun 2020 osallistuttiin monipuolisella ja laadukkaalla kerhotoiminnalla ympäri Suomen. Tuomariston valitsemaksi voittajaksi nousi Pielavesi TV, joka toimii Pielaveden 4H-yhdistyksessä. Sarjassaan toista kertaa toteutetun yleisöäänestyksen voitti puolestaan Savonlinnan Hepokatin maatilakerho.

Vuoden 4H-kerhossa lapset vloggaavat asuinalueensa mahdollisuuksista Pielavedellä.

Blogeja ja videoita tuottava Pielavesi TV on Vuoden 4H-kerho. Pielaveden 4H-yhdistyksen kerhon tarkoituksena on kertoa paikallisille ja muille kuntalaisille oman asuinalueen mahdollisuuksista. Jokainen kerholainen osallistuu videoiden tekemiseen olemalla näyttelijä, editoija, kuvaaja, avustaja tai suunnittelija. Pielavesi TV -kerhoon kuuluu vajaa kymmenen 12–20-vuotiasta lasta ja nuorta.

”Kerhonohjaaja Alina innostui kerhon perustamisesta ja minusta se oli hyvä idea. Juttuideat tulevat nuorilta, ja kansalaisopiston yhteistyön ansiosta saamme lainata editointivälineitä ja kameroita. Kerho antaa mahdollisuuden nuorille toteuttaa omia taidetaitoja ja paikalliset toiminnat saivat lisää näkyvyyttä”, toiminnanohjaaja Liisa Raatikainen kertoo Pielaveden 4H-yhdistyksestä.

Tuomariston perusteluissa nousi erityisesti Pielavesi TV:n uudenlainen tapa toteuttaa 4H-kerhotoimintaa, jossa nuoret pääsevät tekemään omanlaista sisältöään sosiaaliseen mediaan. Tuomaristossa nähtiin, että tästäkin harrastuksesta voi löytyä vaikka oma ammatti.

Isät lähteneet mukaan kerhotoimintaan

Vuoden 4H-kerho -kilpailussa toiseksi sijoittui Kälviän 4H-yhdistyksen Isät ja pojat -kerho, jossa iseillä ja pojilla on mahdollisuus yhteiseen harrastukseen aktiivisen toiminnan ja elämyksien kautta.

Kolmas sija jaettiin tällä kertaa kahden 4H-kerhon välillä. Tervolan 4H-yhdistyksen Maatilakerho ja Hankasalmen 4H-yhdistyksen Eräkerho ylsivät molemmat jaetulle kolmannelle sijalle. Tervolan Maatilakerhossa opitaan monipuolisesti maatilan askareista oman tekemisen kautta. Hankasalmen Eräkerhossa sen sijaan opitaan yhdessä tekemällä luonnossa liikkumalla. Myös vanhemmat ovat aktiivisesti mukana Eräkerhon toiminnassa.

Yleisöäänestys toteutettiin toista kertaa. Ääniä ropisi yli 600 kappaletta ja yleisön suosikiksi nousi Savonlinnan 4H-yhdistyksen Hepokatin maatilakerho, joka sai lähes kolmasosan kaikista annetuista äänistä. Yleisön suosikkikerhoon kuuluu monenlaista aktiivista toimintaa, mutta kerholaisten ehdoton suosikki on eläinten hoivaaminen.

Kerhokilpailussa ennätysmäärä uusia osallistujia

Vuoden 4H-kerho -kilpailuun osallistui yhteensä huikeat 244 kilpailuehdotusta, mikä on yli 100 enemmän kuin edellisenä vuonna. Arvioinneissa korostuivat 4H-arvojen mukainen toiminta, yhteistyön tekeminen, uudet ideat sekä lapsia ja nuoria osallistava toiminta. Kilpailun tavoitteena on antaa uusia virikkeitä ja muistuttaa toiminnallisella tavalla ohjaajia ja kerholaisia vuosittain asioista, jotka kerhotoiminnassa ovat tärkeitä.

Vuoden 4H-kerhon tuomaristo koostui 4H-säätiön hallintoneuvoston ja hallituksen jäsenistä. Tuomaristoon kuului kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio, hallituksen puheenjohtaja Ilkka Mäkelä, yhteiskuntatieteiden maisteri Markku Haapasalmi, johtaja Ritva-Liisa Nisula, kansanedustaja Ilmari Nurminen ja 4H-säätiön asiamies Tomi Alakoski.

Valtakunnallisen tason voittajakerho palkitaan 500 euron rahapalkinnolla, toiseksi sijoittunut kerho 350 euron ja kolmossijalle sijoittuneet 150 euron suuruisilla summilla.

Suomen 4H on valtakunnallisesti toimiva, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton nuorisojärjestö, jolla on noin 45 000 jäsentä. Järjestö tukee toiminnallaan lasten ja nuorten kasvua työelämään, yrittäjyyteen ja aktiiviseen kansalaisuuteen. 4H muodostuu Suomen 4H-liitosta ja eri puolella Suomea sijaitsevista yli 200 paikallisesta 4H-yhdistyksestä. 4H-liitto tukee paikallisyhdistysten toimintaa. 4H-järjestössä työskentelee yhteensä noin 300 toimihenkilöä.

Marika Sarha, kasvatuspäällikkö
marika.sarha@4h.fi
p. 0447830302

Kälviäläinen Isät ja pojat -kerho sijoittui toiseksi Vuoden 4H-kerho -kilpailussa.

4H ja K-ryhmä auttavat tuhansia yhdeksäsluokkalaisia työllistymään – viime vuonna mukana olleista 45 % löysi kesätöitä30.3.2021 08:40:08 EEST | Tiedote

Ensimmäinen askel kohti työelämää otetaan usein kesätöissä. K-ryhmä ja 4H tukevat yhteistyössä yhdeksäsluokkalaisten työelämätaitoja ja kesätyöllistymistä Ysit töihin -toiminnan kautta. Yhteisyön piirissä on 16 000 peruskoulun päättävää nuorta vuonna 2021, mikä on kolmasosa koko ikäluokasta. Kaupan alalla on merkittävä rooli työkokemusten tarjoajina nuorille.

Uusi hanke edistää nuorten osallisuutta Kansallisen metsästrategian toteutuksessa12.2.2021 09:00:11 EET | Tiedote

Suomen 4H-liitto ja Suomen Partiolaiset ovat käynnistäneet hankkeen, jolla kehitetään uusia tapoja tuoda nuorten ääni kuuluviin Kansallisen metsästrategian toteutuksessa. Maa- ja metsätalousministeriön rahoittama hanke on osa Kansallisen metsästrategian toimeenpanoa, ja yksi sen keskeinen osa on nuorten metsäneuvostotapahtuman järjestäminen. Avoin haku metsäneuvostoon on jo auennut ja jatkuu 14.3.2021 saakka.