Zora Biosciences Oy

Pieni espoolainen diagnostiikkayritys sai jättimäisen jakelusopimuksen Yhdysvaltoihin

Fortune-listattu Quest Diagnostics ottaa Zora Biosciencesin CERT-testin käyttöön 2200 näytteenottopisteessään osana sydänsairauksien hoitoa

Suomalaisen diagnostiikkayritys Zora Biosciencesin kehittämä patentoitu sydänriskitesti, CERT, laajenee koko Yhdysvaltain markkinoille. Testin ottaa käyttöön Quest Diagnostics Inc., jolla on Yhdysvaltojen kattavin näytteenottoverkosto, yli 2200 toimipistettä. Yrityksen liikevaihto on 9 miljardia dollaria ja se on yksi S&P 500 sekä Fortune 500 -listauksien yrityksistä.

“Quest Diagnostics tarjoaa laboratoriopalveluita sairaaloille, lääkäreille ja suoraan kuluttajille. Heidän verkostoonsa kuuluu puolet Yhdysvaltain lääkäreistä ja sairaaloista, käytännössä heillä on täten hallussaan huomattava osa koko markkinasta. CERT on Yhdysvalloissa käytössä myös arvostetulla Mayo-klinikalla ja nyt saatavuus laajenee huomattavasti”, Zora Biosciencesin toimitusjohtaja Reini Hurme sanoo.

CERT-testiä on kehitetty Espoon Otaniemessä yli 10 vuoden ajan. “Yleensä tällaiset innovaatiot tehdään valtavalla pääomalla ja resursseilla. Täysin uuden lääketieteelliseen testin kehittäminen vaatii aikaa ja rahaa, sillä testin toiminta on todistettava lääketieteellisesti useissa, isoja potilasmääriä sisältävissä tutkimuksissa. Meillä on ollut pieni porukka ja hyvin niukat resurssit. Tehtävä on ollut vaativa, lähes mahdoton”, Hurme sanoo.

“Olemme kuitenkin onnistuneet luomaan hyvän kansainvälisen mielipidevaikuttajaverkoston, tehneet kansainvälisesti laadukasta tutkimusta ja onnistuneet saamaan kansainvälisesti merkittäviä kliinisiä aineistoja eli potilastutkimuksia. Ja nyt olemme tehneet sopimuksen, joka validoi testin potentiaalin ja merkityksen maailman suurimmassa laboratoriodiagnostiikan markkinassa. Se ei ole pienoinen, vaan suuri ihme”, Hurme iloitsee.

220 miljardin dollarin ongelma

Yhdysvalloissa on sydänpotilaita arviolta 100 miljoonaa. Vuosittain sydäninfarktin saa 800 000 ihmistä ja aivoinfarktin lähes sama määrä. Kuolemia sydänsairaudet aiheuttavat vuodessa noin 650 000.

“CERT-testiä tullaan ensisijaisesti käyttämään sydänpotilaille arvioimaan sydän- ja aivoinfarktiriskiä. Tavoitteena varhaisemmalla riskin tunnistamisella on estää näitä tapahtumia. Yhdysvalloissa tehdään lähes 50 miljoonaa kolesterolitestiä vuosittain. CERT-testi tuo sydänriskien ennustamiseen merkittävää lisäarvoa ja tavoitteena on, että CERT vakiintuisi kiinteäksi osaksi testipaneelia USA:ssa”, Zora Biosciencesin lääketieteellinen johtaja Reijo Laaksonen sanoo.

Sydäntaudit ovat massiivinen ongelma ihmisille ja kustannus terveydenhuollolle. Sydäntautien arvioidaan aiheuttavan 220 miljardin dollarin vuosittaiset kustannukset Yhdysvalloissa. “Meille sopimus Questin kanssa voi tuoda miljoonien liikevaihdon, mutta vielä suurempi rahallinen vaikutus tällä asialla on Yhdysvaltojen terveydenhuollolle”, Hurme sanoo.

”Keramideihin perustuva laboratoriopalvelu täydentää ja laajentaa johtavaa kardiometabolista testivalikoimaamme, joka mahdollistaa palveluntarjoajille ja potilaille mahdollisimman aikaisen ja täten vielä parhaiten hoidettavissa olevien haittavaikutusten tunnistamisen.” Kommentoi Mouris Saghir, FT, VP, GM, Cardiovascular Metabolic and Endocrine Franchise -yksikön johtaja, Quest Diagnostics.

Suomessa Zora Biosciencesin CERT-testi tunnetaan nimellä Hertta. Testi on Suomessa saatavilla kaikilta yksityisiltä lääkäriasemilta sekä kahdesta julkisesta laboratoriosta.

Reini Hurme
reini.hurme@zora.fi