Pienillä lapsilla kopsahtaa pää, isommilla kädet ja jalat – millaisia sairauksia ja tapaturmia lapsille sattuu ulkomailla?

Tämän vuoden kesästä ennakoidaan ulkomaan matkailussa paluuta koronaa edeltävään aikaan. Ifin matkavakuutuksiin kuuluvat mukana matkustavat alle 20-vuotiaat lapset ja lapsenlapset. Ifin vahinkotilastojen mukaan lapsia vaivaavat samat lastentaudit ulkomailla kuin Suomessakin, mutta tapaturmiin näyttää vaikuttavan paljon lapsen ikä.
Vanhempi laittaa lapselle aurinkorasvaa uimarannalla.

Ifin vuoden 2019-2022 matkasairaus- ja tapaturmatilastoissa näkyy hyvin koronan vaikutus suomalaisten matkustamiseen. Parin viimeisen vuoden aikana suuri osa matkavahingoista on tapahtunut kotimaassa, mutta tämän vuoden alussa ovat matkat taas yhä useammin suuntautuneet ulkomaille.

Lapset sairastavat hyvin samanlaisia tauteja ulkomailla kuin kotona. Pienet lapset (0-11 v) saavat ulkomailla lähinnä tuttuja lastentauteja. Eniten sairastutaan korvatulehdukseen, jota seuraavat kuume, hengitystieinfektio, silmätulehdus ja suolistosairaus. Vanhemmilla (12-17 v) lapsilla on vaivana usein myös ihoreaktiot.

Lasten (0-17 v) sairastumisia tapahtuu eniten suomalaisten suosimissa matkakohteissa eli Espanjassa, Thaimaassa, Kreikassa ja Turkissa.

Vatsatauti ja ripuli ovat lasten kiusana Ifin tilastojen mukaan useimmiten Espanjassa ja Thaimaassa.

- Jos kotimaanmatkat otetaan mukaan, on suolistosairaustilastoissa Espanjan jälkeen seuraavana Suomi, joten ihan pelkkien turistivatsataudin piikkiin ei mene, vaikka usein suolistosairaus yllättääkin kuumissa maissa, kommentoi Ifin henkilökorvausten asiantuntija Anne Koivisto.

Tapaturmia sattuu lähellä kotia

Lasten matkatapaturmia sattuu useimmiten Espanjan jälkeen naapurimaissamme Ruotsissa ja Virossa.

- Mahdollisesti tähän on syynä se, että naapurimaihin tehdään paljon lyhyitä matkoja ja sairastumisia tulee sitten enemmän pidemmillä matkoilla, Koivisto arvioi.

Pienimpien lasten (0-5 v) tapaturmista ylivoimaisesti yleisin on haava, sitten tulevat muun muassa auringonpolttamat. Murtumat ovat pienille lapsille harvinaisia matkatapaturmia. Pikkulasten tapaturma sattuu useimmiten kompastuessa tai pyörtyessä esimerkiksi nestehukan takia. He loukkaavat herkimmin pään ja kasvot.

Alakouluikäisille (6-11 v) lapsille tyypillisin matkatapaturma sattuu myös kompastellessa, mutta pään sijaan kovimmalle joutuvat käsivarret ja kädet. Tässä ikäryhmässä on yleisin tapaturma haava, mutta myös murtumat ovat selvästi yleisempiä kuin alle kouluikäisillä.

Vanhemmilla lapsilla (12-17 v) selvästi yleisin matkatapaturma on murtuma. Lisäksi venähdykset ja revähdykset korostuvat sekä sijoiltaanmenot. Tässä ikäryhmässä useimmiten vahinko tapahtuu jaloille ja kaatumisen seurauksena.

Kesälomasesongista odotetaan paluuta vanhaan

Alkuvuonna 2022 lasten matkasairauksia on sattunut Ifin tilastojen mukaan Suomea enemmän Espanjassa ja Meksikossa. Talvilomien jäljiltä matkatapaturmia on edelleen sattunut eniten Suomessa.

- Ulkomaanmatkojen sesongista odotetaan vilkasta ja se näkyy jo matkavakuutusten myynnissäkin, kommentoi Ifin matkavakuutusten tuotepäällikkö Jukka Heinämäki.

Lue vinkkejä lasten kanssa matkustamiseen

Tutustu Ifin matkavakuutukseen.

Vanhempi laittaa lapselle aurinkorasvaa uimarannalla.