Pienituloisten eläkkeensaajien ahdinko jatkuu

9.8.2017 19:54 | Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry

Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry on pettynyt Valtiovarainministeriön budjettiriihen antiin. Toisin kuin ministeri Orpo tiedotustilaisuudessa totesi, välittämiseen ei todellakaan näytetä panostettavan ainakaan ikäihmistemme osalta.

-          Ennen Valtiovarainministeriön budjettiriihtä EKL vaati lopultakin toimenpiteitä heikossa asemassa olevien eläkkeensaajiemme puolesta. Toiveemme ei toteutunut ja ne siirtyivät nyt hallituksen budjettiriiheen, toteaa EKL:n puheenjohtaja Simo Paassilta.

Muun muassa kansaneläkeindeksin jäädytykset ja leikkaukset, palvelumaksujen suuret korotukset, sairasvakuutuskorvauksien leikkaukset, energiaverojen nosto sekä Kelan matkakustannusten omavastuuosuuden nosto ovat kiristäneet täysin kohtuuttomasti juuri jo ennestään heikoimmin pärjäävien eläkkeensaajien taloudellista asemaa. Edellä mainittujen päälle nyt tulevat kiinteistöverojen korotukset toteutuessaan heikentävät heidän asemaansa yhä edelleen. Korotukset näkyvät asumiskulujen nousuna riippumatta siitä, asutko omistusasunnossa tai vuokralla.

-          Eläkkeensaajien Keskusliitto on jo pitkään kantanut suurta huolta eläkeläisten toimeentulo-ongelmista maassamme. Tätä ongelmaa ei kerta kaikkiaan hoideta takuueläkkeen kahdeksan euron korotuksella ensi vuoden vaihteessa. Takuueläkkeen saajista on yli 65 vuotiaita noin 40 prosenttia (tilastot vuoden 2015 lopussa) ja tämä tarkoittaa hieman alle 40 000 henkilöä.

Vetoamme hallituksen budjettiriiheen, että pienituloisten taloudellisen tilanteen parantamiseksi toteutettaisiin kansaneläkkeen reilu tasokorotus. Yksinäisen eläkkeensaajan kansaneläke on mahdollisimman nopeasti nostettava takuueläkkeen tasolle. Sitä kautta nousisi myös kansaneläkettä saavien määrä ja useampi pientä työeläkettä saava saisi helpotusta elämäänsä. EKL ei odota, että kansaneläkkeen korotus takuueläkkeen tasolle tehtäisiin kerralla, mutta työ on nyt lopultakin aloitettava.

-          Vaadimme yhä, että Suomeen on nyt laadittava toimenpideohjelma, jolla eläkeläisköyhien lukumäärä käännetään laskuun. Kansaneläkkeisiin suunnitelluista indeksijäädytyksistä vuosiksi 2018 ja 2019 on myös ehdottomasti luovuttava. Oli todella suuri pettymys, ettei tästä asiasta saatu päätöstä VM:n budjettiriihessä, päättää puheenjohtaja Paassilta.

puheenjohtaja Simo Paassilta, 050 522 1201

– Eläkkeensaajien aktiivinen edunvalvoja

– Perustettu 1962, takana jo 55 vuotta aktiivista toimintaa

– Lähes 85 000 jäsentä 325 yhdistyksessä

VEROHALLINNON PÄÄTÖS UHKAA LOPETTAA VAPAAEHTOISTOIMINNAN27.4.2017 13:33Tiedote

Vapaaehtoistoiminta on lähtökohtaisesti vastikkeetonta eikä siinä synny tekijälle verotettavaa tuloa. Verottajan uuden ohjeen mukaan (Yleishyödyllisten yhteisöjen ja julkisyhteisöjen vapaaehtoistoiminnan ennakkoperintäkysymyksistä 17.3.2017) maksuton ruokailu ei kuitenkaan enää ole mahdollista, vaan se katsotaan veronalaiseksi tuloksi. Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry ei hyväksy verottajan tuoretta linjausta ja ehdottaa muutosta tuloverolakiin.