SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Pienten ruokayrittäjien haasteet esiin – Suomalainen menestysresepti näyttää innovaatioiden matkan kaupan hyllylle

Jaa
Uuden ruokatuotteen matka kaupan hyllylle on usein pitkä ja täynnä haasteita. Isoilla yrityksillä on rahaa tuotekehitykseen ja markkinointiin. Mutta miten samassa kisassa pärjäävät pienet elintarvikeyritykset tai henkilö, jolla on tuoteidea, mutta ei vielä yritystoimintaa lainkaan? Sunnuntaina alkavassa Suomalainen menestysresepti -tv-sarjassa seurataan kuuden pienyrittäjän matkaa, kun he yrittävät rakentaa ideastaan kaupan hyllyllä pärjäävää menestystuotetta.

Hanna Yli-Kuha Alavudelta kehittää punajuurilevitettä, Anssi Räntilä Tampereelta lihapullan kaltaista vegepyörykkää, Annika Ikonen Helsingistä härkäpapujäätelöä, Carme Plumed-Ferrer Kuopiosta kvinoapohjaista smoothieta, Minna Sakki-Eerola Hyvinkäältä tattarisnackseja ja Paavo Vallas Turusta särkijauhelihaa.

Kuusikko kisaa tv-sarjassa siitä, kuka kehittää Suomen kuuluisimman elintarvikkeen. Voittajatuote pääsee S-ryhmän ruokakauppojen valtakunnalliseen valikoimaan.

– Tv-sarjassa elintarvikebisneksestä tuodaan nähtäväksi osa, joka ei yleensä näy tuotteita ostavalle asiakkaalle. Sarjassa esiin nousee yrittäjien kova työ sekä onnistumiset ja epäonnistumiset, joita menestystuotteen rakentamisessa vaaditaan. Kilpailussa eri alojen ammattilaiset auttavat finalisteja esimerkiksi tuotekehityksessä, pakkausten kehityksessä ja markkinoinnissa, kilpailua tuomaroiva kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta kuvaa.

Yrittäjien haastava työ ei lopu siihen, että tuotteen saa kauppaan. S-ryhmän ruokakauppoihin tulee vuosittain tuhansia uutuustuotteita, joista vain murto-osan elinkaari jatkuu ja vahvistuu.

– Tie ruokaostoksia rutiinilla tekevän suomalaisen kuluttajan sydämeen on haastava. Uutuustuote voi viehättää hetken, mutta tuotteen menestyminen vaatii, että tuote löytää vakituisia käyttäjiä, Alarotu painottaa.

Suomalaisen menestysreseptin asetelma haastaakin koko ruokaketjua oppimaan uutta ja ajattelemaan isommin.

– Start up -kulttuuri ja ketterä kehittäminen on Suomessa monella alalla vahvaa, mutta ruoka-alalla olemme tästä jäljessä. Se on sääli, koska kyseessä on tulevaisuuden kasvuala. Kilpailussa näemme, että ruokaketjun eri osien ennakkoluulottomalla yhteistyöllä aika ideasta ruokakaupan hyllylle valmiiksi tuotteeksi saadaan puolitettua. Ja kun yrityksillä on tukenaan eri alojen ammattilaisia, myös kyky ottaa isompaa riskiä hallitusti kasvaa. Näin markkinassa päästään nopeammin ja reippaammin eteenpäin, Alarotu pohtii.

Alarotu suositteleekin ohjelmaa ”oppimateriaaliksi” kaikille pienyrittäjille ja yrittäjäksi aikoville.

Suomalainen Menestysresepti -kilpailu toteuttaa S-ryhmän kesällä 2017 julkaisemaa Ruokamanifestia, jossa kaupparyhmä sitoutui edistämään suomalaista ruoka-alaa, tässä tapauksessa innovaatioita ja pieniä yrityksiä.

Pienille ja keskisuurille, alle 15 miljoonaa euroa vaihtaville yrityksille suunnattuun kilpailuun haki yli 100 yritystä syksyllä 2018. Tammikuun semifinaalista jatkoon valittiin alussa mainitut 6 finalistia, jotka saivat S-ryhmältä 15 000 euroa tuotekehitykseen.

S-ryhmän ja Aito Median kehittämää tv-sarjaa esitetään sunnuntai-iltaisin 30.6. alkaen kello 20 TV5:lla. Ohjelma on katsottavissa myös Discoveryn suoratoistopalvelu Dplayssa.

Tv-sarjassa kilpailijoita sparraa ruoan, markkinoinnin ja kaupan alan ammattilaisista koostuva tuomaristo. Sarjaa luotsaa kokki ja ruoan monialayrittäjä Jyrki Sukula. Mukana ovat myös Finlaysonin Jukka Kurttila, virolainen sijoittaja Indrek Kasela, tuotekehitysyhtiö Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma ja S-ryhmän vähittäiskaupan ammattilaiset Ilkka Alarotu sekä valikoimajohtajat Antti Oksa ja Katja Tapio.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Ilkka Alarotu, kaupallinen johtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, p. 010 768 0634, sp. ilkka.alarotu@sok.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Jopa +60 % myyntipiikkejä – Prisman data osoittaa kuinka suomalaiset hurahtivat huoltamaan pyöriään25.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat innostuneet tänä keväänä toden teolla pyöräilystä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Pyoräilyn myynti kasvoi maaliskuussa peräti 60 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Etenkin sähköpyörien suosio kasvaa jatkuvasti ja taustalla näkyy myös työsuhdepyöräilyn nousu sekä ympäri vuoden tapahtuvan pyöräilyn lisääntyminen. Suomalaiset vaikuttavat myös huoltavansa pyöriään aiempaa enemmän itse, sillä pyöräilytarvikkeiden kuten renkaiden paikkaustarvikkeiden ja ketjuöljyjen myynti on kasvanut voimakkaasti.

S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.

Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.

S-ryhmässä pilotoidaan työvuorosuunnittelua, jonka puikoissa on henkilöstö itse: ”Työn merkityksellisyys ja tyytyväisyys on selvästi kasvanut”22.4.2024 08:18:33 EEST | Tiedote

S-ryhmässä otetaan määrätietoisia askeleita kohti yhteisöllistä työvuorosuunnittelua, joka parantaa henkilöstön mahdollisuuksia vaikuttaa työ- ja vapaa-ajan yhteensovittamiseen. Mallia on pilotoitu Pirkanmaan Osuuskaupassa, Osuuskauppa Arinassa ja Osuuskauppa Suur-Savossa. Vuoden oppien keruun jälkeen pilotti laajenee, ja mukaan tulee lisää erilaisia toimipaikkoja.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye