Pienten vientikauppojen rahoitukseen tarvitaan työkaluja – Finnvera ryhtyy valmistelemaan suorien vientiluottojen myöntämistä

Suomalaisilta viejiltä puuttuvat pienten vientikauppojen rahoituksen työkalut, jotka ulkomaisilla kilpailijoilla on käytössään. Suomalaiset vientiyritykset ovat tällä hetkellä selvästi ulkomaisia kilpailijoitaan heikommassa asemassa, koska pankkien tarjonta pienten vientikauppojen rahoitukseen on riittämätöntä. Tämä käy ilmi Finnveran teettämästä selvityksestä, johon haastateltiin muun muassa 15 kotimaista ja kansainvälistä pankkia sekä 40 vientiyritystä. Finnvera ryhtyy selvityksen pohjalta valmistelemaan suorien vientiluottojen myöntämistä pienten vientikauppojen vauhdittamiseksi.

Pohjoismaiset pankit ovat joko vahvasti supistaneet tarjontaansa tai kokonaan vetäytyneet pienten vientikauppojen ostajarahoituksesta. Vain harvalla vientiyrityksellä on pääsy kansainvälisten pankkien palveluihin. Myös moni kansainvälinen pankki on muuttanut regulaation, kannattavuuspaineiden ja maineriskien takia strategiaansa ja lopettanut vienninrahoituksen.

‒ Tilanteesta kärsivät erityisesti pk-yritykset, mutta ongelma koskee myös suurempia yrityksiä, joilla on tarvetta alle 20 miljoonan euron vientikauppojen ostajarahoitukseen. Tarjonnan puute on myös johtanut vienninrahoitusinstrumenttien ja rahoitusvaihtoehtojen puutteelliseen tuntemukseen. Useat pk-yritykset joutuvat rahoittamaan ostajia omaa tasettaan käyttäen, mikä on kallista ja rajoittaa tai estää yritysten mahdollisuuksia viennin volyymin kasvattamiseen, sanoo Finnveran liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä.

Osana viennin rahoitusjärjestelmän kehittämistä toteutettu selvitys tehtiin maalis‒syyskuussa 2020, ja sen toteuttivat selvityshenkilöt Nicholas Anderson ja Pirjo Pakkanen Finnveran toimeksiannosta. Vastaajina oli kotimaisia ja kansainvälisiä pankkeja sekä vientiyrityksiä pk-sektorilta ja suuryrityksistä.

Useiden kilpailijamaiden vientitakuulaitokset ovat jo aloittaneet suoran luotonannon

Monen tutkimukseen haastatellun rahoittajan näkemys oli, että valtiollisten vienninrahoittajien rooli kansainvälisen kaupan rahoituksessa tulee entisestään kasvamaan. Viime vuosina useiden maiden vientitakuulaitokset ovatkin markkinapuutteen takia ryhtyneet vientitakuiden ohella vientikaupan rahoittajiksi.

Suomen valtion vientitakuulaitoksena Finnvera valmistelee suorien vientiluottojen myöntämistä pienten vientikauppojen vauhdittamiseksi, jotta suomalaiset viejät saavat samat mahdollisuudet kaupankäyntiin rahoitusvaihtoehtojen osalta kuin heidän ulkomaisilla kilpailijoillaan on.

Myöntämisen mahdollistaminen edellyttää Finnveran toimintaa ohjaavan lain muuttamista. Lainsäädännön vaatiman ajan myötä suora luotonanto pieniin vientikauppoihin on ajankohtaista arviolta vuoden 2021 toisella puoliskolla.

‒ Kun talous lähtee voimakkaampaan kasvuun ja markkinoita jaetaan uudelleen, on ensiarvoisen tärkeää, että suomalaisilla yrityksillä on käytössään mahdollisimman laaja paletti vienninrahoitusratkaisuja. Samaan aikaan voimme jo rakentaa omia prosessejamme, jotta palvelumme on vientiyritysten saatavilla heti, kun se on lain myötä mahdollista. Siihen saakka yritykset voivat hyödyntää esimerkiksi luottovakuutusta viennin riskien suojaamisessa ja vientikauppojen varmistamisessa. Viennin monipuolistaminen yritysten kannalta turvallisesti on nyt entistäkin tärkeämpää, sanoo Juuso Heinilä.

Lisätiedot:

Koko selvityshenkilöiden raportti on tiedotteen liitteenä.

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2576

Vuoden 2020 ilmiöt Suomen taloudessa: Nämä asiat yllättivät, nämä muuttuivat - ehkä pysyvästi29.12.2020 09:00:00 EETTiedote

Päättymässä oleva vuosi 2020 jää historiaan vuotena, jonka korona mullisti ja jolloin taloudessa lähes kaikki meni toisin kuin tammikuussa kuvittelimme. Vielä oleellisempaa on se, että moni asia on tämän jälkeen pysyvästi toisin, arvioi Finnveran pääekonomisti Timo Lindholm. Kaikki koetut yllätykset eivät kuitenkaan ole negatiivisia, vaan oudoissa oloissa on nähty myös monia myönteisiä ilmiöitä. Kokosimme 6+1 koronavuoden talouden ilmiötä.

Finnvera: Export Credit Agency guarantees exports and assesses risks on a long-term basis - The aim is to secure the continuity of exports18.12.2020 13:00:00 EETPress release

The long-term nature of funding is a key factor in Finnish export companies’ and foreign buyers’ commitment to transactions. Trade negotiations are long processes, especially when talking about large-scale commodities such as a cruise ship. In 2015, Finnvera made the credit decision on the Mardi Gras ship handed over by the Meyer Turku Shipyard to the Carnival Cruise Line shipping company today.

Finnvera: Vientitakuulaitos takaa vientiä ja arvioi riskejä pitkäjänteisesti – tehtävänä viennin jatkuvuuden turvaaminen18.12.2020 13:00:00 EETTiedote

Rahoituksen pitkäjänteisyys on keskeinen tekijä siinä, että suomalaiset vientiyritykset ja ulkomaiset ostajat voivat sitoutua kauppoihin. Kauppaneuvottelut ovat pitkiä prosesseja, etenkin kun kyseessä on risteilyaluksen kaltainen suuren mittaluokan hyödyke. Finnvera teki päätöksen Meyer Turun telakalta tänään Carnival Cruise Line -varustamolle luovutetun Mardi Gras -aluksen rahoituksesta vuonna 2015.

Finnveran luottovakuutuksia käytetty edellisvuotta enemmän – luottovakuutus turvaa vientiä ja parantaa viejän kilpailukykyä19.11.2020 11:08:01 EETTiedote

Finnvera on myöntänyt vientikauppoihin luottovakuutuksia tänä vuonna 213 kappaletta, kaikkiaan 67 miljoonalla eurolla. Kappalemääräisesti myöntäminen kasvoi 57 prosenttia edellisvuodesta. Koronatilanteen vuoksi Finnvera voi myöntää luottovakuutuksia EU-komission poikkeusluvalla myös esimerkiksi EU-maihin, Japaniin ja Yhdysvaltoihin. Puolet myönnetyistä luottovakuutuksista kohdistuukin näihin maihin. Poikkeuslupa jatkuu noin kesäkuun 2021 loppuun asti. Koronakriisin aiheuttamassa epävarmuudessa rahoituksen ja riskienhallinnan merkitys on suurempi kuin koskaan. Positiivista on, että erityisesti pk-yritykset ovat löytäneet luottovakuutukset.