Piha täynnä lunta - Minne taloyhtiön lumet voidaan kolata?

Pääkaupunkiseudun talvet ovat vaihtelevia, usein pysyvää lunta ei saada, mutta monella on muistissa runsasluminen viime talvi. Kun lunta tulee tavallista enemmän, kuten viime päivinä, aiheuttaa se nopeasti lumikaaoksen, jossa niin kaupunki kuin yksityisetkin toimijat ja taloyhtiöt joutuvat miettimään minne lumet voidaan sijoittaa.

Varsinkin tiiviisti rakennetuilla uudisalueilla taloyhtiöiden pihat ovat usein niin pieniä, ettei niissä ole ylimääräistä tilaa, johon lunta mahtuisi kasaamaan. Kantakaupungissa tilanne on sama.

Lunta ei saa kolata naapurikiinteistön puolelle eikä kaupungin omistamalle maalle, toteaa vs. johtava lakimies Mia Pujals Kiinteistöliitto Uusimaasta. Taloyhtiön tulee löytää omalta kiinteistöltä paikka lumien kasaamiselle ja jos tällaista ei ole, tulee lumet kuljettaa pois kaupungin osoittamaan lumien vastaanottopaikkaan.

Koska lumen poiskuljettaminen maksaa, yritetään sopiva lumien kasaamispaikka löytää taloyhtiön omalta pihalta. Taloyhtiö vastaa kiinteistön turvallisuudesta, joka tulee huomioida myös lumien sijoittamisessa, muistuttaa Mia Pujals. Jyrkän rinteen reunalle kasattu lumi saattaa esimerkiksi muodostaa vaaratilanteen lasten leikeille. Pelastusteille lunta ei saa myöskään kasata. Lumien kasaamisella ei saa aiheuttaa haittaa eikä vahinkoa. Lunta ei siten tulisi kasata myöskään suoraan naapuritontin rajalle eikä omaa tai toisen omaisuutta vahingoittaen.

Jos taloyhtiön omalta pihalta ei löydy sopivaa sijoituspaikkaa lumille, taloyhtiö voi väliaikaisesti myös ottaa käyttöönsä esimerkiksi yhtiön hallinnassa olevat vierasautopaikat lumen kasaamista varten. Lumien kasaaminen osakkaan hallinnassa olevalle autopaikalle edellyttää luonnollisesti osakkaan suostumusta, toteaa Mia Pujals.

Joskus lumen kasaamisesta taloyhtiön pihalle saattaa aiheutua vahinkoa. Esimerkiksi keväällä saatetaan huomata, että yhtiön aita on keikahtanut kumoon, koska painavaa lunta on kolattu aitaa vasten.
- Huolimattomuudella tai laiminlyönnillä aiheutetut vahingot tulee vahingon aiheuttajan korvata, muistuttaa Pujals.

Osana suunnitelmallista talvikunnossapitoa, taloyhtiön on hyvä etukäteen määritellä myös auratun ja kolatun lumen sijoituspaikat kiinteistöllä.

Mika Heikkilä, toiminnanjohtaja, Kiinteistöliitto Uusimaa
gsm 050 591 0995, mika.heikkila(at)ukl.fi

Taloyhtiö – tarkkana sopimushintojen korotusilmoitusten kanssa!15.6.2022 19:19:59 EEST | Tiedote

Ukrainan sodan seurauksena ovat hyödykkeiden ja palveluiden kustannukset nousseet. Tämä näkyy etenkin polttoaineiden sekä erilaisten materiaalien ja raaka-aineiden hinnannousuna. Taloyhtiöitäkin lähestytään sopimuskumppanien taholta erilaisilla hinnankorotusilmoituksilla. Tällöin on hyvä muistaa, että hintojen korotus ei ole automaatio, eikä sitä tarvitse suoralta kädeltä hyväksyä.

Turvallisuudesta taloyhtiössä tulisi huolehtia8.4.2022 09:35:49 EEST | Tiedote

Viime aikojen tapahtumat, pidentynyt pandemia ja sota Ukrainassa ovat nostaneet turvallisuuden keskiöön myös taloyhtiöiden yhtiökokouksissa ja asukkaiden keskuudessa. Väestösuojan kunto ja pelastussuunnitelman ajantasaisuus sekä niihin liittyvät vastuut ovat olleet paljon kysytty aihe myös Kiinteistöliitto Uusimaan puhelinneuvonnassa. Asumisen turvallisuuteen kuuluu myös monia muita normaaliin elämiseen liittyviä tilanteita.