Piha täynnä lunta - Minne taloyhtiön lumet voidaan kolata?

Pääkaupunkiseudun talvet ovat vaihtelevia, usein pysyvää lunta ei saada, mutta monella on muistissa runsasluminen viime talvi. Kun lunta tulee tavallista enemmän, kuten viime päivinä, aiheuttaa se nopeasti lumikaaoksen, jossa niin kaupunki kuin yksityisetkin toimijat ja taloyhtiöt joutuvat miettimään minne lumet voidaan sijoittaa.

Varsinkin tiiviisti rakennetuilla uudisalueilla taloyhtiöiden pihat ovat usein niin pieniä, ettei niissä ole ylimääräistä tilaa, johon lunta mahtuisi kasaamaan. Kantakaupungissa tilanne on sama.

Lunta ei saa kolata naapurikiinteistön puolelle eikä kaupungin omistamalle maalle, toteaa vs. johtava lakimies Mia Pujals Kiinteistöliitto Uusimaasta. Taloyhtiön tulee löytää omalta kiinteistöltä paikka lumien kasaamiselle ja jos tällaista ei ole, tulee lumet kuljettaa pois kaupungin osoittamaan lumien vastaanottopaikkaan.

Koska lumen poiskuljettaminen maksaa, yritetään sopiva lumien kasaamispaikka löytää taloyhtiön omalta pihalta. Taloyhtiö vastaa kiinteistön turvallisuudesta, joka tulee huomioida myös lumien sijoittamisessa, muistuttaa Mia Pujals. Jyrkän rinteen reunalle kasattu lumi saattaa esimerkiksi muodostaa vaaratilanteen lasten leikeille. Pelastusteille lunta ei saa myöskään kasata. Lumien kasaamisella ei saa aiheuttaa haittaa eikä vahinkoa. Lunta ei siten tulisi kasata myöskään suoraan naapuritontin rajalle eikä omaa tai toisen omaisuutta vahingoittaen.

Jos taloyhtiön omalta pihalta ei löydy sopivaa sijoituspaikkaa lumille, taloyhtiö voi väliaikaisesti myös ottaa käyttöönsä esimerkiksi yhtiön hallinnassa olevat vierasautopaikat lumen kasaamista varten. Lumien kasaaminen osakkaan hallinnassa olevalle autopaikalle edellyttää luonnollisesti osakkaan suostumusta, toteaa Mia Pujals.

Joskus lumen kasaamisesta taloyhtiön pihalle saattaa aiheutua vahinkoa. Esimerkiksi keväällä saatetaan huomata, että yhtiön aita on keikahtanut kumoon, koska painavaa lunta on kolattu aitaa vasten.
- Huolimattomuudella tai laiminlyönnillä aiheutetut vahingot tulee vahingon aiheuttajan korvata, muistuttaa Pujals.

Osana suunnitelmallista talvikunnossapitoa, taloyhtiön on hyvä etukäteen määritellä myös auratun ja kolatun lumen sijoituspaikat kiinteistöllä.

Mika Heikkilä, toiminnanjohtaja, Kiinteistöliitto Uusimaa
gsm 050 591 0995, mika.heikkila(at)ukl.fi

Pääkaupunkiseudun taloyhtiöihin tulossa hurja määrä latauspisteitä - yli puolet rakentamassa latauspaikkoja 5 vuoden sisällä2.11.2021 14:10:57 EET | Tiedote

Sähköautojen latauspisteet ovat alkaneen viisivuotiskauden selvästi yleisin hanke sekä kerros- että rivitaloissa. Tämä käy ilmi Suomen Kiinteistöliiton tekemästä taloyhtiöiden korjausrakentamiskyselystä. Kun koko maassa yli 40 prosenttia taloyhtiöistä aikoo toteuttaa sähköautojen latauspisteitä seuraavien viiden vuoden aikana, pääkaupunkiseudulla osuus on jopa 52 prosenttia.

Kiinteistöliitto Uusimaan uudeksi puheenjohtajaksi valittiin 6.10.2021 DI eMBA Juhani Aalto7.10.2021 16:01:02 EEST | Tiedote

Kiinteistöliitto Uusimaa järjesti jo kolmesti koronan vuoksi siirretyn sääntömääräisen vuosikokouksensa 28.9.2021. Kokoukseen osallistui jäsentalojen edustajia niin hotelli Presidentin auditoriossa kuin etäyhteydellä, molempiin reilut 60 osallistujaa. Kokous oli yhdistyksen historian pisin, lähes kahdeksan tuntia, viisi äänestystä sekä lukuisia puheenvuoroja. Kokous pidettiin kehittävässä hengessä ja jäsenet saivat äänensä kuuluviin, niin puheenvuoroissa kuin tehdyissä päätöksissä.

Oikeus ilmalämpöpumpun asentamiseen parvekkeelle ei ole itsestäänselvyys23.8.2021 16:04:18 EEST | Tiedote