Pihan siistimisen pelisäännöt syytä päivittää ennen kevättalkoita

Taloyhtiöiden pihatalkookausi lähestyy, mutta ennen kuin käynnistää moottorisahan tai kiirehtii puutarhasaksien kanssa puiden ja pensaiden kimppuun, on hyvä kerrata pihan siistimiseen liittyvät pelisäännöt. Näin vältetään puiden ja pensaiden käsittelyyn liittyvät erimielisyydet taloyhtiön sisällä ja naapuritaloyhtiöiden kesken.

”Naapuruussuhdelaki sallii, että naapurin alueelta tunkeutuvat juuret saadaan poistaa, jos niistä aiheutuu haittaa. Sama koskee naapurin alueelta haittaa aiheuttaviin oksiin,” sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Pynnönen korostaa, että oikeus juurien ja oksien poistamiseen edellyttää kuitenkin konkreettista haittaa. Haittana voisi oksien osalta tulla kysymykseen esimerkiksi merkittävä kiinteistön likaantuminen ja rakennuksen tai rakennelman vaurioituminen. Yli tontinrajan ulottuvista oksista haitaksi voidaan lukea varjostumisen aiheuttama kiinteistön kasvillisuuden kasvuolosuhteiden olennainen huonontuminen tai muu konkreettinen haitta.

Tällaisissakin tapauksissa Pynnönen neuvoo ensin keskustelemaan asiasta naapurin kanssa.

”Lainkin perusteella oksien poistamisoikeus syntyy vasta sitten, jos omistaja ei kohtuullisessa ajassa kehotuksen jälkeen poista haittaa aiheuttavia oksia,” hän sanoo.

Ennen kun ryhtyy poistamaan naapurin puolelta kurkottavia oksia tai juuria, on hyvä varmistaa, että pystyy tarvittaessa osoittamaan niistä aiheutuneen konkreettisen haitan.

Puunkaato voi vaatia myös viranomaisluvan

Toisinaan taloyhtiössä voi tulla näkemyseroja myös omalla pihalla sijaitsevien puiden ja pensaiden kohtalosta.

”Näissä asioissa toimivalta on pääsääntöisesti hallituksella. Puut voivat kuitenkin vaikuttaa merkittävästi pihan ilmeeseen, ja kokemuksesta tiedän, että niiden kaataminen usein jakaa mielipiteitä. Jos hallitus haluaa pelata varman päälle, pihapuihin liittyvät päätökset voi viedä yhtiökokouksen tehtäväksi”, Pynnönen suosittelee.

Puunkaatoon voi tarvita myös viranomaisen luvan, ja sitä on varmuuden vuoksi hyvä tiedustella etukäteen kunnasta.

Tulorekisteriin ilmoitettava taloyhtiön maksamat hallituspalkkiot ja palkat31.10.2018 08:22Tiedote

Ensi vuoden alussa käyttöön tuleva tulorekisteri tuo muutoksia myös asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden palkan- ja palkkioiden maksuun. Tammikuun 2019 alusta lähtien riittää, että ilmoitus maksetuista palkoista ja palkkioista tehdään vain yhteen paikkaan eli uuteen tulorekisteriin. Ilmoittamisen aikataulu kuitenkin nopeutuu, sillä tammikuusta lähtien ilmoitus on annettava jo viiden kalenteripäivän kuluessa maksupäivästä. Ilmoitus on pääsääntöisesti annettava sähköisesti.

Kiinteistöliiton Petri Pylsy: Sähkömarkkinalainsäädännön mahdollistettava aurinkosähkön hyvityslaskentamalli24.10.2018 10:30Tiedote

”Sähkömarkkinalainsäädäntöä on kehitettävä nopeasti mahdollistamaan aurinkosähkön hyvityslaskentamalli”, kommentoi Kiinteistöliiton energia- ja ilmastoasioista vastaava johtava asiantuntija Petri Pylsy työ- ja elinkeinoministeriön asettaman älyverkkotyöryhmän loppuraporttia. Työryhmä luovutti raportin asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikaiselle keskiviikkona 24.10.