Piia-Noora Kauppi jättää Finanssiala ry:n toimitusjohtajan tehtävän

Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtajana lähes 13 vuotta työskennellyt Piia-Noora Kauppi on irtisanoutunut Finanssiala ry:n toimitusjohtajan paikalta. Hän lopettaa tehtävässä marraskuun 2022 lopussa.

”Nyt on aika siirtyä työuralla uudelle polulle. Tämä on upea tehtävä, jota olen hoitanut antaumuksella ja suurella sydämellä. Tehtävän hoitaminen ei olisi onnistunut ilman koko FA:n henkilöstön asiantuntemusta ja yhtenäistä jäsenistöä. FA on arvostettu finanssialan asiantuntija ja hyödyllinen yhteistyökumppani. Tämä FA:n sidosryhmätutkimuksen tulos kumpuaa asiantuntijoidemme monipuolisesta ja vahvasta osaamisesta”, toteaa Piia-Noora Kauppi.

Finanssiala ry:n hallituksen puheenjohtaja Juha Koponen kiittää Kauppia valtavan isosta panoksesta finanssialan edunvalvontatyössä.

”Piia-Nooran johdolla edunvalvontajärjestömme on uudistunut ja noussut yhdeksi Suomen arvostetuimmaksi vaikuttajatahoksi. Erityisesti Piia-Nooran vahva Eurooppa-politiikan osaaminen ja kokemus ovat luoneet vahvan perustan vaikuttamistyöllemme”, Koponen korostaa.

Koponen pitää Kaupin henkilökohtaista ratkaisua harmillisena, mutta ymmärrettävänä. ”Uudistamme ensi vuonna strategiaamme ja huhtikuussa pidettävien eduskuntavaalien jälkeen alkaa uusi kausi vaikuttamistyössämme, kun seuraava hallitus aloittaa hallitusohjelmansa toteuttamisen. FA:n vetäjän vaihtuminen on aina merkittävä muutos, mutta toki on luontevaakin, että seuraaja pääsee aloittamaan juuri tällaisen uuden toimintakauden kynnyksellä”, Koponen sanoo.

Lue myös Piia-Noora Kaupin kolumni:
Uusi ura odottaa – upeasta tehtävästä on osattava myös luopua

Haastattelupyynnöt puheenjohtaja Juha Koposelle viestintä-ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttulan kautta, puh. 040 652 9118.

Pankit torjuivat alkuvuodesta huijauksia 6,7 miljoonan euron edestä – huijausmäärät enteilevät vilkasta petosvuotta21.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Pankit ovat onnistuneet vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla estämään huijauksia 6,7 miljoonan euron edestä. Suomalaiset ovat menettäneet huijareille samana aikana 10,8 miljoonaa euroa. Yhteensä pankkien tietoon tuli huijauksia 1841 kappaletta. Huijauksista lähes puolet oli valepoliisi- ja tietojenkalasteluhuijauksia. Suurimmat rahalliset tappiot tulivat dokumentti- ja rakkaushuijauksista: 3,8 miljoonaa euroa. Lukuja analysoidaan ja huijauksista keskustellaan Finanssiala ry:n Pyöreän pöydän webinaarissa 21.9. kello 9. Linkki tilaisuuteen jutun lopussa.

Henkilötunnukseen useita uudistuksia – uusi yksilöintitunnus on tarpeeton ja hintava lisä19.9.2022 12:27:07 EEST | Tiedote

Hallitus antoi eduskunnalle lakiesityksen henkilötunnusten uudistamisesta 15.9.2022. Nykyisten henkilötunnusten osittaisuudistukset olisivat finanssialan mielestä riittävät ratkaisemaan esitetyt ongelmat. Hallitus esittää lisäksi henkilötunnusten rinnalle luotavaa uutta vapaaehtoista yksilöintitunnusta. Tämä uudistus olisi kallis ja muiden uudistusten jälkeen tarpeeton. Yksilöintitunnuksen vapaaehtoinen käyttö tarkoittaa, että rinnalla on pidettävä nykyistä henkilötunnusta. Tämä voi aiheuttaa sekaannuksia.

Digitaalinen henkilöllisyystodistus on oivallinen uudistus, mutta kattavuus jää hieman torsoksi16.9.2022 10:48:32 EEST | Tiedote

Finanssiala ry tervehtii ilolla hallituksen esitystä digitaalisesta henkilöllisyystodistuksesta. Älypuhelimeen ladattavaa henkilöllisyystodistusta voi käyttää tunnistusvälineenä sekä tiskillä asioimiseen että vahvana sähköisenä tunnistusvälineenä. Henkilöllisyystodistuksen rinnalle esitetään vaihtoehtoista tunnistusvälinettä niille, jotka eivät älypuhelinta voi tai halua käyttää. Finanssiala harmittelee, että tätä tunnistusvälinettä kaavaillaan pelkästään julkisen sektorin käyttöön

Kotitalouksien ja yritysten luotonkysyntä alamäessä – kotitaloudet varautuvat tulevaan nyt erityisesti talletuksilla5.9.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Taloustilanteen heikkeneminen, energiakriisin uhka ja korkojen nousu painavat nyt kotitalouksien luotonkysyntää selvästi alaspäin. Yritysten luotonoton odotetaan jatkossa suuntautuvan aiempaa enemmän käyttöpääomaan ja rahoituksen uudelleenjärjestelyihin, ei investointeihin. Epävarmoina aikoina talletusten suosio on nousussa samalla, kun osake- ja asuntosijoitusten houkuttelevuus on vähentymässä.