Piia Rekilä Akavaan yhteiskunta-asioiden päälliköksi

Hallintotieteiden maisteri Piia Rekilä aloittaa Akavassa yhteiskunta-asioiden päällikkönä 1. kesäkuuta 2021. Hän toimii uudessa tehtävässään kasvu- ja osaamisasioiden tiiminvetäjänä Akavan vaikuttamisen toiminnossa. Rekilä siirtyy Akavaan työministeri Tuula Haataisen erityisavustajan tehtävästä.

Akavassa Rekilän vastuulla ovat elinkeino-, kasvu- ja yrittäjyyspolitiikka, osaaminen ja koulutuspolitiikka, työllisyys- ja työvoimapolitikka sekä soteasiat. Tiimin tehtäviin kuuluu myös EU-vaikuttaminen.

Rekilällä on laaja työkokemus yhteiskunta-asioista. Työministerin erityisavustajana hänen vastuullaan vuodesta 2019 ovat olleet työllisyys- ja työvoimapolitiikka sekä elinkeinoministerin asioiden seuranta. Hän on työskennellyt työ- ja elinkeinoministeriössä virkamiehenä vuodesta 2009 alkaen. Monipuolisista tehtävistä merkittävimpiä ovat neuvottelevan virkamiehen tehtävät ensin yritys- ja alueosastolla, viimeksi alueet ja kasvupalvelut -osastolla.

– Piia Rekilällä on monipuolinen kokemus yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta ja laajat verkostot. Hän on toiminut politiikassa, hallinnossa, yrityselämässä ja opiskelijajärjestöissä. Kokemus esihenkilötyöstä antaa hyviä valmiuksia kehittää ja koordinoida vaikuttamistoimintaa. On hienoa, että saamme hänen kokemuksensa ja osaamisensa Akavaan, sanoo johtaja Pekka Piispanen.

– Olen todella innostunut mahdollisuudesta päästä osaksi osaavaa työyhteisöä ja osallistua uudessa tehtävässä suomalaisen yhteiskunnan kehittämiseen, toteaa Piia Rekilä.

Rekilän tehtävä Akavassa on määräaikainen ja se kestää Vesa Vuorenkosken toimivapaan ajan kesäkuuhun 2023 saakka. Vuorenkoski siirtyi Akavasta Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppuraisen valtiosihteeriksi.

Johtaja Pekka Piispanen, puh. 040 544 0302

Piia Rekilä, puh. 044 300 9484

Akava: Kunnallisen ja yksityisen eläkejärjestelmän yhdistämistyön keskeytyminen valitettavaa17.9.2021 15:27:14 EEST | Tiedote

Kunnallisen ja yksityisen eläkejärjestelmän yhdistämistä selvittäneen kolmikantaisen työryhmän työssä ei ole löydetty yhteistä näkemystä siitä, miten eläkejärjestelmien yhdistäminen voisi tapahtua kustannusneutraalisti. Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut asiasta tiedotteen tänään. Akava on pettynyt siihen, että työryhmässä ei löydetty yksimielisyyttä.

Akava: Kansainvälinen arvio Suomen työeläkejärjestelmästä ei tuottanut yllätyksiä17.9.2021 09:11:38 EEST | Tiedote

Tuore kansainvälinen arvio Suomen työeläkejärjestelmästä vastasi Akavan mielestä odotuksia. Suomen työeläkejärjestelmä on osoittautunut toimivaksi eikä siinä ole kiireellisiä uudistuksia vaativia ongelmia. Työeläkejärjestelmän rahoituksen kestävyyden parantamiseksi selvitetään parhaillaan keinoja. Raportti nostaa esiin huolenaiheena Suomen julkisen talouden melko suuren kestävyysongelman.

Akava kannattaa jatkovalmistelua työehtosopimusten rajariita -kysymyksessä16.9.2021 10:25:18 EEST | Tiedote

Työministeri Tuula Haatainen asetti helmikuussa Minna Etu-Seppälän ja Simo Zittingin selvityshenkilöiksi työehtosopimuksiin liittyvistä rajariitojen ratkaisumekanismeista ja sovittelujärjestelmän toimivuudesta. Selvitys julkaistiin tänään. Akava kiittää selvityshenkilöitä työstä ja kannattaa kolmikantaisen valmistelun aloittamista. Samassa yhteydessä tulisi aloittaa laajempi sovittelujärjestelmän ja työriitalain uudistaminen, Akava huomauttaa.

Akava esittää etätyötä koskevia muutoksia lainsäädäntöön: työntekijälle oikeus osittaiseen etätyöhön2.9.2021 09:00:03 EEST | Tiedote

Etätyön yleistyminen korona-aikana on muuttanut työn tekemisen tapoja nopeasti ja etätyö on jatkossakin tärkeää työelämässämme, samoin sen yhdistäminen lähityöhön. Akava tekee ehdotuksia etätyötä koskevan lainsäädännön muutoksiksi ja painottaa niissä yhdessä sopimista, selkeitä toimintaohjeita, työergonomiaa ja työturvallisuutta sekä vakuutusten tärkeyttä.