Piia Rekilä Akavaan yhteiskunta-asioiden päälliköksi

Hallintotieteiden maisteri Piia Rekilä aloittaa Akavassa yhteiskunta-asioiden päällikkönä 1. kesäkuuta 2021. Hän toimii uudessa tehtävässään kasvu- ja osaamisasioiden tiiminvetäjänä Akavan vaikuttamisen toiminnossa. Rekilä siirtyy Akavaan työministeri Tuula Haataisen erityisavustajan tehtävästä.

Akavassa Rekilän vastuulla ovat elinkeino-, kasvu- ja yrittäjyyspolitiikka, osaaminen ja koulutuspolitiikka, työllisyys- ja työvoimapolitikka sekä soteasiat. Tiimin tehtäviin kuuluu myös EU-vaikuttaminen.

Rekilällä on laaja työkokemus yhteiskunta-asioista. Työministerin erityisavustajana hänen vastuullaan vuodesta 2019 ovat olleet työllisyys- ja työvoimapolitiikka sekä elinkeinoministerin asioiden seuranta. Hän on työskennellyt työ- ja elinkeinoministeriössä virkamiehenä vuodesta 2009 alkaen. Monipuolisista tehtävistä merkittävimpiä ovat neuvottelevan virkamiehen tehtävät ensin yritys- ja alueosastolla, viimeksi alueet ja kasvupalvelut -osastolla.

– Piia Rekilällä on monipuolinen kokemus yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta ja laajat verkostot. Hän on toiminut politiikassa, hallinnossa, yrityselämässä ja opiskelijajärjestöissä. Kokemus esihenkilötyöstä antaa hyviä valmiuksia kehittää ja koordinoida vaikuttamistoimintaa. On hienoa, että saamme hänen kokemuksensa ja osaamisensa Akavaan, sanoo johtaja Pekka Piispanen.

– Olen todella innostunut mahdollisuudesta päästä osaksi osaavaa työyhteisöä ja osallistua uudessa tehtävässä suomalaisen yhteiskunnan kehittämiseen, toteaa Piia Rekilä.

Rekilän tehtävä Akavassa on määräaikainen ja se kestää Vesa Vuorenkosken toimivapaan ajan kesäkuuhun 2023 saakka. Vuorenkoski siirtyi Akavasta Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppuraisen valtiosihteeriksi.

Johtaja Pekka Piispanen, puh. 040 544 0302

Piia Rekilä, puh. 044 300 9484

Akava Works -talousennuste: Suomen talous nousee nopeasti koronarajoitusten keventyessä9.6.2021 10:00:30 EEST | Tiedote

Akava Works -talousennusteen mukaan Suomen kokonaistuotanto kasvaa 2,6 prosenttia vuonna 2021 ja 3,0 prosenttia vuonna 2022. Yksityinen kulutus on tärkein kasvun vauhdittaja. Työttömyyden vähentyminen on ollut viime kuukausina verkkaista. Rajoitusten purkaminen auttaa palvelualoja palaamaan aiempaan liiketoiminnan määrään, mikä vähentää lomautettujen ja työttömien määrää. Maailmantalouden elpyminen vetää viennin ja yksityiset investoinnit Suomessa nousuun.

Akava keskittää ja vahvistaa tiedontuotantoaan9.6.2021 08:15:31 EEST | Tiedote

Akavan tiedontuotannon Akava Worksin resursseja vahvistetaan. Akava Works tekee jatkossa laajemmin selvityksiä sekä omana tuotantona että toimeksiantoina ulkopuolisille kumppaneille ja osallistuu myös yhteistyöhankkeisiin. Akava eroaa Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) kannatusyhdistyksen jäsenyydestä siirtääkseen resursseja omaan tiedontuotantoonsa, päätti Akavan hallitus kokouksessaan 8. kesäkuuta 2021.

Akava: Osaamisen ja koulutustason nostaminen vaatii vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta18.5.2021 13:39:58 EEST | Tiedote

Akava vaatii hallitukselta sitoutumista tavoitteeseen nostaa suomalaisten osaamis- ja koulutustasoa, jonka mukaan vuonna 2030 vähintään puolet nuorista ikäluokista suorittaa korkeakoulututkinnon. Se edellyttää vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta. Akava painottaa tuoreessa osaamisohjelmassaan koulutustason nostamista, riittävien resurssien varmistamista, jatkuvan oppimisen tärkeyttä sekä koulutusjärjestelmän kansainvälisyyttä.

SAK, Akava ja STTK: Suomen on syytä tukea EU:n elvytyspakettia6.5.2021 11:00:06 EEST | Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK korostavat, että EU:n elvytyspaketin kaataminen Suomessa voisi johtaa vakaviin seurauksiin. Paketin hylkäämisestä seuraisi todennäköisesti markkinamyllerrys, joka johtaisi työpaikkojen katoamiseen ja lamauttaisi tärkeintä vientialuettamme eli unionin sisämarkkinoita. Jo itse paketin syntyminen rauhoitti markkinoita ja on luonut toivoa koronan runtelemaan maanosaan, järjestöt huomauttavat.