Robert Bosch Oy

Piikarbidisirujen avulla edullisemmin ja pidemmälle sähköautolla

Jaa
Piikarbidisirujen avulla voidaan pidentää sähköautojen ajokantamaa. Bosch on kehittänyt piikarbidisiruille oman valmistusprosessin ja käynnistänyt niiden massatuotannon.

Piikarbidisirujen avulla voidaan pidentää sähköautojen ajokantamaa. Bosch on kehittänyt piikarbidisiruille oman valmistusprosessin ja käynnistänyt niiden massatuotannon. Sirujen globaali kysyntä on jatkuvassa nousussa: markkinan arvioidaan olevan noin 2,5 miljardin dollarin arvoinen vuoteen 2025 mennessä.

Bosch ilmoitti kaksi vuotta sitten ryhtyvänsä kehittämään ja valmistamaan piikarbidisiruja.

”Piikarbidipuolijohteiden tulevaisuus on valoisa ja me haluamme tulla maailman johtavaksi sähköisen liikenteen piikarbidisirujen tuottajaksi”, sanoo Robert Bosch GmbH:n hallituksen jäsen Harald Kroeger.

Piikarbidi-puolijohteiden markkinoiden odotetaan kasvavan noin 30 prosentin vuosivauhdilla noin 2,5 miljardin dollarin arvoiseksi vuoteen 2025 mennessä. Sähköisen liikenteen osuudeksi arvioidaan tästä valtaosa, noin 1,5 miljardia dollaria.

“Piikarbidi-puolijohteet käyttävät energiaa äärimmäisen tehokkaasti. Tämän materiaalin parhaat ominaisuudet pääsevät todella loistamaan energiaintensiivisissä sovelluksissa kuten sähköisessä liikenteessä”, Kroeger sanoo.

Ylivoimaisia fysikaalisia ominaisuuksia

Piikarbidisirujen vaikuttavan suorituskyvyn salaisuus on pieni hiiliatomi. Kun sellainen lisätään äärimmäisen puhtaan piin kristallimaiseen rakenteeseen, materiaali saa hyvin erityisiä fysikaalisia ominaisuuksia. Niiden lämpöhäviöt ovat esimerkiksi puolta pienemmät kuin puhtaasta piistä tehdyillä siruilla.

”Koska piikarbidisirut säteilevät huomattavasti vähemmän lämpöä, sähköautojen tehoelektroniikka tarvitsee huomattavasti vähemmän jäähdytystä, joka on kallista. Painon vähentämisen lisäksi jäähdytystarpeen vähentäminen on toinen tehokas tapa vähentää sähköajoneuvojen kustannuksia”, Kroeger selittää.

Sähköautojen tehoelektroniikassa piikarbidisirut varmistavat myös, että kuljettajat voivat ajaa aiempaa pidemmälle yhdellä akun latauksella. Ajokantama on noin kuusi prosenttia pidempi kuin puhtaasta piistä tehdyillä siruilla. Sirut ovat tärkeitä myös 800 voltin järjestelmille. Niiden ansiosta latausajat lyhenevät ja ja suorituskyky paranee.

Innovatiivinen oma valmistusprosessi

Bosch on kehittänyt näiden hyvin erityislaatuisten puolijohteiden valmistukseen oman tuotantoprosessin. Bosch on valmistanut siruja jo vuoden 2021 alusta lähtien, ensi alkuun näytekappaleita asiakkaille nähtäväksi ja arvioitavaksi.

Tulevaisuudessa Bosch aikoo laajentaa piikarbidi-puolijohteiden tuotantokapasiteettiaan jopa satojen tuhansien kappalemääriin. Bosch on jo aloittanut puhdastilojensa laajentamisen Reutlingenin tehtaalla Saksassa. Samanaikaisesti kehitetään jo toisen sukupolven aiempaa tehokkaampia piikarbidisiruja. Näiden arvioidaan olevan valmiita massatuotantoon jo vuonna 2022.

Bosch on ainoa autoteollisuuden komponenttitoimittaja, joka valmistaa itse piikarbidisirunsa. Yrityksen puolijohteiden tuotantotapa vahvistaa mikroelektroniikan ekosysteemiä Euroopassa ja vie Eurooppaa askeleen lähemmäksi omavaraisuutta tällä digitalisoitumisen avainalueella.

200 millimetrin kiekoista mittakaavaetua

Tulevaisuudessa Bosch aikoo valmistaa puolijohteita 200 millimetrin kiekoille. Verrattuna nykyisiin 150 millimetrin kiekkoihin ne tarjoavat huomattavia mittakaavaetuja, koska yksittäisen kiekon valmistus kestää kuukausia ja prosessi sisältää satoja vaiheita lukemattomissa eri koneissa.

”Kun voimme valmistaa suurempia kiekkoja, voimme valmistaa merkittävästi enemmän siruja yhdellä tuotantokierroksella ja toimittaa niitä vastaavasti useammille asiakkaille”, Kroeger kuvailee.

Tulevaisuudessa Bosch toimittaa piikarbidi-puoljohteista tehtyä tehoelektroniikkaa asiakkailleen niin yksittäisinä siruina, tehoelektroniikkaan valmiiksi asennettuna tai vaikka voimansiirron e-axle-kokonaisratkaisuina.

Tällainen sähkömoottorin, vaihdelaatikon ja tehoelektroniikan yhdistelmä saavuttaa 96 prosentin hyötysuhteen kokonaisjärjestelmän optimaalisen tehokkuuden ansiosta. Tämä jättää voimansiirrolle lisää energiaa, mikä myös pidentää ajokantamaa.

 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Maija Andersson
+358 10 480 8225
maija.andersson@fi.bosch.com

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Robert Bosch Oy
Robert Bosch Oy
Robert Huberin tie 16 A
01510 Vantaa

010 48080http://www.bosch.fi

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2021 lopussa noin 402 600 työntekijää. Konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 78,7 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, teollisuus 4.0:lle ja verkottuneeseen liikkumiseen. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta.

Strategisena tavoitteena on helpottaa elämää ja parantaa elämänlaatua tuotteilla ja ratkaisuilla, jotka sisältävät tekoälyä (AI) tai jotka on kehitetty tai valmistettu sen avulla. Yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life.”

Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä yli 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Bosch-konserni on ollut hiilineutraali vuoden 2020 ensimmäisestä neljänneksestä lähtien. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Tutkimuksessa ja tuotekehityksessä työskentelee noin 76 100 henkilöä 128 toimipisteessä eri puolilla maailmaa. Heistä noin 38 000 on ohjelmistokehittäjiä.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. Yleishyödyllinen säätiö Robert Bosch Stiftung omistaa 94 prosenttia Robert Bosch GmbH:n osakkeista. Loput osakkeista omistaa Boschin perhe yrityksensä kautta sekä Robert Bosch GmbH. Suurinta äänivaltaa yhtiössä käyttää Robert Bosch Industrietreuhand KG, joka huolehtii myös omistajuuteen liittyvistä toiminnoista.

Lue lisää: www.bosch.fi, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Robert Bosch Oy

Turvallisempien teiden puolesta: Bosch ja Microsoft yhteistyöhön generatiivisen tekoälyn hyödyntämiseksi29.2.2024 07:49:59 EET | Tiedote

Skenaario, jota yksikään kuljettaja ei halua nähdä: pallo vierii tielle. On todennäköistä, että pallon perässä tielle juoksee lapsi. Ihmiskuljettajat osaavat arvioida tilanteen vaarallisuuden jo tielle vierivästä pallosta, mutta myös automaatiojärjestelmien on opittava arvioimista. Nyt Bosch haluaa lisätä generatiivisen tekoälyn käyttöä, jotta automaattinen ajaminen kehittyy entisestään.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye