Piispanristin Prisma tuottaa ja säästää sähköä – aurinkopaneelit kytkettiin päälle

Turun Osuuskaupassa otetaan seuraavia askeleita kohti uusiutuvia energianlähteitä, kun Prisma Piispanristin aurinkopaneelit kytkettiin päälle. Paneelit tuottavat sähköä kiinteistön omaan käyttöön.

Prismajohtaja Tuomo Makkonen, rakennuttajapäällikkö Aleksi Viljanen ja kiinteistöpäällikkö Antti Heikkilä esittelevät Prisma Piispanristin uutta aurinkovoimalaa. Aurinkopaneelien vuosituotanto vastaa jopa 20 omakotitalon vuosittaista kulutusta.

– Prisman katolle on asennettu kevään aikana noin 850 paneelia, joiden vuosituotanto vastaa jopa 20 omakotitalon vuosittaista kulutusta. Vaihtoehtoisesti tuotannolla voisi ajaa jopa 1 691 333 kilometriä sähköautoa, laskeskelee kiinteistöpäällikkö Antti Heikkilä Turun Osuuskaupasta.

Asennukset ovat osa S-ryhmän mittavaa aurinkosähköhanketta, jossa noin 40 toimipaikan katolle rakentuu lähes huomaamaton aurinkovoimala.

– Haluamme, että käyttämämme sähkö on tuotettu ilmaston kannalta kestävästi ja mahdollisimman kustannustehokkaasti. Nyt käyttöönotettujen aurinkopaneelien tuottamalla sähköllä vähennämme Prisma Piispanristin hiilidioksidipäästöjä jopa 58 414 kiloa vuodessa, kertoo Heikkilä.

Tällä hetkellä reilu puolet S-ryhmän toimipaikkojen kuluttamasta sähköstä on ryhmän itse tuottamaa tuulivoimaa. Uudet aurinkovoimalat tukevat ryhmän tavoitetta tuottaa 80 prosenttia kuluttamastaan sähköstä omalla uusiutuvalla energialla vuoteen 2025 mennessä. Lisäksi hankkeen myötä S-ryhmästä tulee Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja käyttäjä.

Energiaa säästetään yksinkertaisilla ratkaisuilla

Kaupan toimijat ovat vapaaehtoisilla toimenpiteillään edelläkävijöitä energiansäästössä. Turun Osuuskaupan myymälöissä ei ole tehty taikatemppuja vaan yksinkertaisia ratkaisuja, joilla parannetaan energiatehokkuutta.

– Hyviä esimerkkejä ovat muun muassa led-valaistus, ovelliset kylmäkaapit ja uudet kylmälaitteet. Teknologian kehitys tukee säästötoimenpiteitämme vuosi vuodelta enemmän. Näillä ratkaisuilla voimme tarjota entistä parempaa palvelua ja hyötyä asiakkaillemme sekä vähentää ympäristön kuormitusta, kertoo Antti Heikkilä.

Turun Osuuskauppa, kiinteistöpäällikkö Antti Heikkilä, puh. 010 764 4008

Lataa
Prisman katolle on asennettu 850 aurinkopaneelia. Aurinkoisena kesäpäivänä jopa lähes puolet myymälän käyttämästä sähköstä tulee auringosta.
Lataa

Peliala valtaa Turun Osuuskaupan Prismat – ”Suositumpaa kuin jääkiekko”13.9.2019 08:05:00 EESTTiedote

Syksyn suurin lanseeraus tuo upouudet Gaming-osastot Turun Osuuskaupan Prismoihin. Yhdessä peliammattilaisten kanssa rakennettu pelikoneiden ja -tarvikkeiden valikoima on saatavilla Turun Osuuskaupan Prismoissa sekä Prisma.fi-verkkokaupassa. Suomen tunnetuimpiin peliorganisaatioihin kuuluvan HAVU Gamingin ja Prisman yhteinen tavoite on kannustaa nuoria pelaamaan reilusti ja tyylillä.