AttendoAttendo

Pikkulasten ja ikäihmisten yhteinen muskari aloittaa hoivakodissa

Musiikin riemu yhdistää iästä riippumatta. Attendo tuo yhteen vanhukset ja pikkulapset yhteiseen muskariin Attendon Satumetsän hoivakodissa Pälkäneellä.

Minna Liljedahl muskariryhmän kanssa. Kuva: Sydän-Häme Lehti.
Muut toimitukset saavat käyttää kuvaa.
Minna Liljedahl muskariryhmän kanssa. Kuva: Sydän-Häme Lehti. Muut toimitukset saavat käyttää kuvaa.

Hoivakodeissa iloitaan lasten läsnäolosta ja toiminnasta, Pälkäneellä päästään nauttimaan pitkälle kevääseen eri ikäpolvet yhdistävästä muskaritoiminnasta 17. tammikuuta alkaen. Mannerheimin Lastensuojeluliiton Pälkäneen yhdistys tuo 0 -1 -vuotiaiden vauvojen ja 1 - 3 -vuotiaiden muskariryhmät Attendo Satumetsän hoivakotiin ja tarkoitus on tehdä tuttua muskaritoimintaa uudesta näkökulmasta pikkulasten ja heidän vanhempien sekä ikäihmisten kesken. Muskariryhmät kokoontuvat ikäihmisten kanssa kerran viikossa kymmenen viikon ajan. Tavoitteena on laajentaa lapsiperheille tuttua muskaritoimintaa sopivasti työstettynä vanhuspuolelle.  Idean ja käytännön toteutuksen takana on parikymmentä vuotta lasten muskareita järjestänyt luokanopettaja Minna Liljedahl, joka toimii myös aktiivisesti Mannerheimin Lastensuojeluliitoon Pälkäneen yhdistyksessä.

- Yhteisömuusikko ei mene esiintymään vaan tulee yhteisöön sisälle toteuttamaan asioita porukalla. Minulle lapsen ja aikuisen vuorovaikutuksen vahvistaminen ikään katsomatta on sydämen asia. Musiikki on aktivoivaa ja terapeuttista. Pitkäaikainen haaveeni on tuoda toiminnallinen muskaritoiminta myös vanhuspuolelle, sanoo omaa Mielilaulu-yritystä vetävä Minna Liljedahl.

Liljedahl opiskelee tällä hetkellä Jyväskylän ammattikorkeakoulussa yhteisömuusikon erikoistumiskoulutuksessa ja ikäpolvet yhdistävä musiikkileikkikoulutoiminta on hänen opinnäytetyönsä. Musiikin parissa työskenteleville ammattilaisille suunnattu yhteisömuusikon koulutusohjelma on Suomessa uusi, sillä ensimmäiset opiskelijat aloittivat opintonsa syyskuussa 2017 Jyväskylän lisäksi Turun ja Kokkolan ammattikorkeakouluissa ja tämän vuoden alussa koulutusohjelma on laajentunut Tampereelle.

-Musiikki puhuttelee ihmisiä ikään katsomatta ja Minnan vetämiin tuokioihin voi jokainen meiltä osallistua voimiensa mukaan. Onetuoikeus päästä osalliseksi tähän ja toivon, että hyvät mallit leviävät laajemmallekin.  Monet Pälkäneen vanhukset asuvat hoivakodissamme ja uskon, että keskiviikkoisin musiikin merkeissä tapaavat monet samaa sukua olevat useammasta polvesta. Toiminta luo hienoa yhteisöllisyyttä ja odotamme kovasti lapsia vanhempineen hoivakotiimme, sanoo Attendo Satumetsän johtaja Tuire Ellilä.

Muskarit kokoontuvat klo 10.30 ja 11.15osoitteessa: Lastenlinnantie 7, Pälkäne. Ensimmäisellä kerralla osallistujat tutustuvat toisiinsa laulun ja leikin merkeissä, mutta toisella kerralla 24. tammikuuta tai myöhemmin, ovat toimitukset lämpimästi tervetulleita tutustumaan ikäpolvet yhdistävään toimintaan.

Minna Liljedahl
luokanopettaja, yhteisömuusikko-opiskelija, Mielilaulu
p. 040 773 3522, minna.liljedahl@gmail.com

Tuire Ellilä
hoivakodin johtaja, Attendo Satumetsä
p. 044 494 2830, tuire.ellila@attendo.fi

Minna Liljedahl muskariryhmän kanssa. Kuva: Sydän-Häme Lehti.
Muut toimitukset saavat käyttää kuvaa.

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoiva- ja terveyspalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa.  Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja mielenterveyskuntoutujille, sekä apua tarvitseville ihmisille ja perheille. Suomessa tarjoamme myös terveys- ja hammaslääkäripalveluja. Meillä on yli 20 000 työntekijää noin 500 toimipisteessä yli 200 kunnassa Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. www.attendo.fi

Teemahoivakodissa lähihoitaja pääsee toteuttamaan taiteellista puoltaan10.8.2018 12:10Blogi

Anna-Mari Uskin lapsuutta ja nuoruutta väritti taiteellisuus. Taide on pysynyt tärkeässä roolissa myös aikuisiällä. - Isän puolelta kaikki piirtävät, mutta molemmat vanhempani ovat taiteellisesti lahjakkaita. Katselin 5-vuotiaana äitiä, tätiä ja mummoja neulomassa ja isää sukulaisineen piirtämässä. Päätin silloin, että minäkin haluan neuloa ja piirtää, sanoo Anna-Mari Uski. Siitä lähtien on Anna-Mari piirtänyt, maalannut ja tehnyt käsitöitä, mutta taide elättää vain harvan Suomessa, joten Anna-Marillakin on päivätyö, jonka hän nimeää toiseksi kutsumuksekseen. - Tykkään äiti-hahmona hoitaa ihmisiä. Minulla on ollut aina vähän hoivavietti. Saan hyvän mielen, kun kiitetään ja tiedän tehneeni työni hyvin, kertoo Uski. Pian kolme vuotta lähihoitajana vanhusten parissa työskennellyt Anna-Mari siirtyi Attendo Marsalkanhoviin Mikkeliin, kun kulttuuri- ja taidepainotteinen hoivakoti avattiin loppukeväästä. Teemakoti on ollut mieluisa työpaikka. - Meillä on rento ja yhteisöllinen ilmapiiri. Olem

Vuoksenniskalla rakennustyöt hyvässä vauhdissa: ensimmäiset asukkaat pääsevät muuttamaan jo maaliskuussa2.7.2018 10:02Tiedote

Attendo avaa ensi keväänä palvelukodin mielenterveyskuntoutujille Imatran Vuoksenniskalle Havurinne 3:en. Attendo Havurinteeksi nimetty palvelukoti koostuu yhteensä 43:sta tehostettuun palveluasumiseen, kevyempään palveluasumiseen sekä tuettuun asumiseen soveltuvasta asunnosta. Rakentaminen on alkanut kesäkuun puolivälissä. Ensimmäiset asukkaat pääsevät muuttamaan maaliskuussa 2019.