Onrego Oy

Pilvisiirtymä ei ole hallittu – tietoturva ja osaaminen mietityttävät suomalaisia tietohallintopäättäjiä

Onregon toteuttaman selvityksen mukaan yritykset ottavat julkipilven palveluita käyttöön ilman erillistä pilvistrategiaa ja pilven hallintamallia. Yli puolet selvitykseen vastanneista keskisuurten ja suurten yritysten tietohallintopäättäjistä koki myös, että omassa organisaatiossa ei ole riittävästi pilviosaamista.
Onregon toimitusjohtajan Jarno Mäen mukaan yhteisten pelisääntöjen ja osaamisen puute jarruttavat pilvitransformaatiota ja pilven todellisten hyötyjen hahmottamista.

Kustannukset, toiminnan ketteryys ja skaalautuvuus sekä liikkuvan työn ja etätyön luomat tarpeet ajavat yrityksiä kohti pilveä. Selvitykseen vastanneet kokivat haasteina erityisesti tietoturvan ja pilven hallinnan sekä pilvialustojen ymmärryksen käyttäjätasolla.

Selvityksen perusteella pilvipalveluita on otettu käyttöön, mutta ei kovin suunnitelmallisesti ja hallitusti.

55 %:lla vastaajista ei ole pilvistrategiaa ja vain kolmanneksella vastaajista on hallintamalli, tai sellainen on suunnitteilla.

- Vaikuttaa siltä, että suuri osa yrityksistä ottaa pilvipalveluita käyttöön ilman dokumentoitua pilvistrategiaa ja ilman yhteisiä, selkeästi määriteltyjä pelisääntöjä, kertoo Onregon toimitusjohtaja Jarno Mäki

Pilviosaaminen ei kohtaa tahtotilaa

Yli puolet selvityksen vastaajista koki, että heillä ei ole riittävästi pilviosaamista talon sisällä. 74 % vastaajista koki, että pilven mahdollisuudet ymmärretään riittävän hyvin omassa organisaatiossa. Näistä vastaajista kuitenkin 40 % on sitä mieltä, ettei heillä ole riittävästi pilviosaamista.

- Osaaminen ja tahtotila ovat kaukana toisistaan. Osaamisen puute jarruttaa pilvitransformaatiota ja pilven todellisten hyötyjen hahmottamista. Tästä herää myös kysymys, kuinka hyvin pilven mahdollisuudet oikeasti ymmärretään, jos yrityksessä ei ole pilviosaamista, Jarno toteaa.

Selvityksen mukaan kaksi kolmasosaa yrityksistä käyttää kumppania pilven ylläpitoon ja hallintaan. Vastaajien mukaan eniten hallintatarpeita on tietoturvan puolella.

- Tietohallinnon fokus on yhä enemmän liiketoiminnan tukemisessa. Kumppanin rooli on tuoda lisäarvoa pilveen, Jarno sanoo.

Julkipilven tila 2020 -selvitys toteutettiin keväällä 2020. Selvityksen tavoitteena oli rakentaa ajankohtainen tilannekuva siitä, miten suomalaiset organisaatiot hyödyntävät julkisia pilvialustoja.

Selvitys toteutettiin puhelinhaastatteluina yli 80 henkilöä työllistäville yrityksille, joiden liikevaihto on vähintään 15 miljoona euroa. Vastaajina oli 50 tietohallinnon päättäjää.

Jussi Vento
Chief Marketing Officer
+358 (0)50 337 6746
jussi.vento@onrego.fi

Kuvat

Onrego Oy
Keilaranta 1

Onrego on viiden tähden pilvipalvelutalo, joka auttaa asiakkaitaan lunastamaan julkisen pilven hyödyt hallitusti ja turvallisesti.

Palvelumme kattavat koko pilvisiirtymän elinkaaren aina pilvistrategiasta täysin
hallittuun ja ylläpidettyyn pilvialustaan sekä uusien pilviosaajien kouluttamiseen. Autamme vähentämään pilvialustan kustannuksia ja riskejä sekä hyödyntämään uuden pilviteknologian mahdollisuuksia.

Microsoft valitsit meidät Suomessa vuoden kumppaniksi vuonna 2018.

Me olemme The Managed Cloud Company.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Onrego Oy