Pimeä vuosikymmen – Suomi 1968–1981

Mitä pitkällä 1970-luvulla eli vuosina 1968–1981 todella tapahtui? Miten suometuttiin ja missä määrin lännetyttiin? Ville Pernaan PIMEÄ VUOSIKYMMEN -teoksen tarina alkaa 1960-luvun radikalismista, etenee poliittisiin poteroihin ja päättyy vuodenvaihteeseen 1981–82, jolloin Urho Kekkonen sairastuu ja maalle valitaan uusi presidentti.

Graafinen suunnittelu Tuula Mäkiä

Miksi pimeä vuosikymmen? Kirjoittajan mukaan jotkut 70-luvun asiat ovat pimeitä siinä mielessä, että moni silloisista asioista on tämän päivän silmin katsottuna kummallinen ja vaikeasti ymmärrettävissä, suorastaan pimeä.

Jotkut 70-luvulla tapahtuneet asiat ovat vastoin nykyistä ymmärrystä. Ne voivat olla naiiveja, typeriä tai vastuuttomia eli siinäkin mielessä pimeitä.

"Tässä teoksessa käsitellään valtapoliittisia, ulkopoliittisia ja talouspoliittisia teemoja, mutta myös tiedusteluun, nuorisokulttuuriin ja akateemiseen maailmaan liittyviä aiheita", kirjoittaa Ville Pernaa kirjan esipuheessa.

"Kirjassa käsitellään ja esitellään pitkän 1970-luvun ilmiöitä niiden omilla ehdoilla, ottamatta kantaa. Lukija voi itse muodostaa käsityksensä siitä, missä mielessä jokin seikka on ollut pimeä vai onko se ollut sitä."

VTT Ville Pernaa on poliittisen historian dosentti Turun yliopistossa ja journalistiikan dosentti Jyväskylän yliopistossa. Hän on työskennellyt muun muassa Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtajana 2007–2014 ja Kanava-lehden päätoimittajana 2009–2019 sekä Suomen Kuvalehden ja Parnasson päätoimittajana 2014–2019.

Graafinen suunnittelu Tuula Mäkiä
Kuva Marjo Tynkkynen

Täysinpalvellut – Matti Klingen muistelmasarjan viimeinen osa on ilmestynyt14.10.2021 13:15:34 EEST | Tiedote

Matti Klingen muistelmasarja sitoo kirjoittajan kokemat aikakaudet taitavasti yleisiin historiallisiin yhteyksiin ja kirjoittajan tallentamaan ainutkertaisen kiinnostavaan dokumentaariseen aineistoon. – Sarjan kuudennessa osassa Täysinpalvellut – Muistelmia 2001–2021 professori Matti Klinge jää täysinpalvelleena eläkkeelle syyskuussa 2001, mutta maailmanpolitiikan ja eurooppalaisen kehityksen seuraaminen jatkuu intensiivisenä.