Pirkanmaan kasvuhaluiset yritykset haussa – uusia mahdollisuuksia virtuaalisella ja lisätyllä todellisuudella

Kasvu Open kumppaneineen järjestää kolmatta kertaa Pirkanmaan Kasvupolun. Alueen yritykset voivat koosta, iästä tai toimialasta riippumatta hakea mukaan eri alojen asiantuntijoiden sparraukseen. Mukaan kannustetaan etenkin yrityksiä, jotka hyödyntävät lisätyn ja virtuaalisen todellisuuden ratkaisuja. Viime vuoden valtakunnalliselle finalistille, tamperelaiselle antenniteknologiaa kehittävälle Radientum Oy:lle sparraus antoi kontakteja vahvistusta valittuun kasvusuunnitelmaan.

Antenniteknologian kehittäjä Radientum osallistui vuonna 2017 Pirkanmaan Kasvupolulle ja palkittiin kunniamainnalla.

Pirkanmaan Kasvupolulla järjestetään Tampereella maaliskuun 21. päivä klo 8-9 starttitilaisuus aamukahvin merkeissä, jossa sparrauksesta kiinnostuneet yritykset voivat kysyä lisätietoja Kasvupolun mahdollisuuksista.

Kasvu Open on sparrausohjelma, jonka ainutlaatuisen metodin kautta liki 1300 yritystä on saanut vetoapua kasvuunsa. Viime vuonna Pirkanmaan Kasvupolulla kunniamaininnan saanut antenniteknologiaan kehittämiseen keskittynyt Radientum Oy, jonka kasvunäkymät ovat hyvät.

”Antenniteknologiaa löytyy tänä päivänä lähes jokaisesta tuotteesta tavaroiden etäluentamahdollisuuksia takia. Me pystymme toteuttamaan antenniratkaisun muodoltaan haastaviin tai hyvin pieniin tuotteisiin, kuten aurinkolaseihin tai sormukseen. Olemme lisäksi kehittämässä omaa antennituotetta, joka mahdollistaa sisäverkkojen rakentamisen vaativiin olosuhteisiin, kuten laivoihin, tunneleihin ja kaivoksiin”, sanoo toimitusjohtaja Jukka Sjöstedt.

Kasvu Openin sparrauksesta yritys sai vahvistusta jo olemassa olevaan kasvusuunnitelmaan sekä uusia kontakteja.

“Meillä oli jo ymmärrys ennen Kasvu Openin sparraukseen osallistumista, mitä meidän pitää kasvun eteen tehdä. Osallistuminen vahvisti omia käsityksiä ja antoi uskoa tekemiseen. Tuskin missään muualla saa näin matalan kynnyksen pitchauskokemusta. Se on ollut konkreettinen harjoittelupaikka, josta on ollut ja paljon hyötyä jälkeenkin päin. On vaikea rajata, kenelle sparraus ei sopisi – asiantuntijat osasivat antaa hyviä neuvoja juuri meidän tarpeisiin”, korostaa Sjöstedt.

Kasvupolun kumppani, digitaalisen markkinoinnin ratkaisuja toteuttava Markkinointiakatemia näkee alueen kasvunäkymät hyvänä. Lisätty tai virtuaalinen todellisuus tarjoaa uusia mahdollisuuksia monille aloille.

”Globaali kilpailu koskettaa meitä halusimme tai emme. Pirkanmaalla on vahvaa teknologiaosaamista. Lisätyn tai virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen on nivottavissa jokaisen yrityksen liiketoimintaan kirjapitäjästä kiinteistösuunnitteluun”, sanoo Markkinointiakatemian toimitusjohtaja Mikko Pulkkila.

Hän on mukana myös Kasvupolun tuomaristossa arvioimassa yritysten kasvusuunnitelmia.

”Yrityksen tiimi ja asenne kasvuun ratkaisevat menestyksen. Täytyy olla uskallusta tehdä omaa juttua tosissaan sekä ymmärrystä, mitkä asiat voivat mennä pieleen”.

Kasvupolun sisältö ja eteneminen

Haku yrityksille on avoinna 2.4.2018 asti. Valintakriteerejä ovat mm. liikeidean skaalautuvuus, erottuvuus ja kyky vaikuttaa markkinaansa, kansainvälistymispotentiaali sekä tiimin uskottavuus. Hakemusten perusteella valitaan mukaan 15 yritystä, joita sparrataan 26.4.2018 ja 22.5.2018 Tampereella. Tällöin eri alojen (kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa kaikkiaan 10 eri mylläriä 45 minuutin mittaisissa luottamuksellisissa tapaamisissa. Kaikille Kasvupolun sparraukseen hakeneille ja sparrauksessa mukana olleille yrityksille järjestetään 6.6. Kasvupaja, jossa julkistetaan kaksi parasta yritystä, jotka etenevät jatkosparrauksiin ja lokakuussa 2018 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin. Lisäksi elokuussa 2018 Kasvupolun sparrauksessa mukana olleet 15 yritystä sekä Kasvupajasta valitut 5 yritystä pääsevät esittelemän yrityksensä sijoittajille Karhunpesän-henkeen.

Mukaan sparraukseen voi hakea osoitteessa www.kasvuopen.fi/hae

Lisätietoja:

Satu Haka, Kasvupolun fasilitoija, Kasvun Roihu Oy*, p, 050 3048779 satu.haka@roihu.com

Jukka Sjöstedt, toimitusjohtaja, Radientum Oy, p. 040 501 3535, jukka.sjostedt@radientum.fi

Mikko Pulkkila, toimitusjohtaja, MarkkinointiAkatemia MAK Oy, p. 044 738 5951, mikko.pulkkila@markkinointiakatemia.fi

Lutakonaukio 7

Kasvu Open on pitkäjänteinen sparrausprosessi, joka auttaa suomalaisia kasvunnälkäisiä pk-yrityksiä kasvamaan yrityksen koosta tai iästä riippumatta. Vuonna 2018 450 yritystä saa Kasvu Openissa eri alojen asiantuntijoiden sparrausta maksutta. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2018, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.