Pirkanmaan matkailuyritykset kirittävät kohti vastuullisia elämyksiä

Löytyykö Pirkanmaan matkailuyrityksistä vastuullisuuden edelläkävijöitä? Mitkä ovat parhaat eväät matkalla kohti vastuullisia elämyksiä? Matkailuyrityksille on tarjolla työkaluja ja koulutusta kohti kestävää kasvua.
Visit Tampere, Laura vanzo

Matkailuala on monin tavoin murroskohdassa: asiakkaista yhä laajempi joukko odottaa vastuullisesti tuotettuja palveluita ja haluaa pienentää matkansa hiilijalanjälkeä. Samalla korona-aika vei osaajia muille aloille, mikä hankaloittaa elpyneeseen kysyntään vastaamista ja vastuullisuuden kehittämistä. Lisäksi ilmastonmuutoksella ja energiakriisillä voi olla arvaamattomia vaikutuksia asiakaskysyntään, ihmisten rahankäyttöön ja matkustamiseen.

Kyvykkäät matkailuyritykset ovat yksi Suomeen suuntautuvan matkailun kulmakivistä. Visit Tampereen pitkän tähtäimen strateginen tavoite on nopeuttaa matkailun vihreää siirtymää, päämääränään hiilineutraali matkailu- ja tapahtuma-ala ja hyvä asiakaskokemus. Tämä edellyttää pitkän tähtäimen suunnittelua, varautumista sekä nopeaa palvelukehitystä.

Esimerkiksi Visit Finlandin valtakunnallinen Sustainable Travel Finland -merkin suorittaneet ovat kestävän matkailun edelläkävijöitä. Tampereen seudulta merkin ovat tähän mennessä saaneet Särkänniemi, Tampere-taloSerlachius-museot sekä Amazing City ja Ilolan maatila

Visit Tampereen ja Tampereen kaupungin tarjoama Valitse vastuullisemmin -palvelu on maksuton ja suoraan toimintaan ohjaava ratkaisu vastuullisuustyön tarpeisiin ja toimenpiteisiin. Visit Tampereen verkkosivuilla palvelun yritykset tunnistaa sydänsymbolista.

Apua sertifikaattiviidakkoon

Yritysten vastuullisuustyöhön on monia työkaluja lukuisista vastuullisuussertifikaateista lähtien. Konkreettista apua on tarjolla. Yksi näistä on Ekokumppanien, Tampereen yliopiston ja Visit Tampereen KOVA – Kohti vastuullisia elämyksiä on hanke. Se tukee yrityksiä kehityssuunnitelman laatimisessa ja ohjaa mukaan Valitse vastuullisemmin -palveluun ja Sustainable Travel Finland -ohjelmaan.

KOVA-hanke: https://hankkeet.ekokumppanit.fi/kova-hanke/
Valitse vastuullisemmin -palvelu: https://visittampere.fi/valitse-vastuullisemmin
STF -ohjelma: https://www.businessfinland.fi/suomalaisille-asiakkaille/palvelut/matkailun-edistaminen/vastuullisuus/sustainable-travel-finland

Lisätietoja:

Matti Pollari