Kangasala-talo OyKangasala-talo Oy

Pirkanmaan musiikkiopiston festariviikko vie tunnelmasta toiseen

Kangasala-talon festivaalikevät alkaa PMO-festarilla ensi viikolla. Pirkanmaan musiikkiopisto esittäytyy viidessä erilaisessa mukaansatempaavassa konsertissa Kangasala-talossa ma−pe 16.–20.4.2018. Alkuviikon konserteissa kuullaan kokoonpanojen toukokuisen Hollannin esiintymismatkan ohjelmistoa ja loppuviikosta svengataan big bandien tahtiin sekä kuullaan Claude Bebussyn pianomusiikkia. Kaikki konsertit alkavat klo 18:30.

PMO Big Band konsertoi PMO-festarilla Kangasala-talossa. kuvaaja Jari Latva-Teikari

PMO-festarin ensimmäisinä päivinä Kangasala-talossa esiintyvät kokoonpanot valmistautuvat parasta aikaa esiintymismatkalle Hollannin Sneekiin. Sneekissä järjestetään Euroopan musiikkioppilaitosten liiton At the Watergate -festivaali toukokuussa.

PMO-festariviikko Kangasala-talossa alkaa maanantaina 16.4. Unelmat ja muistot -konsertilla, jossa Sinfoniajouset ja kanteleyhtye Trio Sonorous esittävät At the Watergate -festivaalin ohjelmistoaan. Kolmen nuoren naisen kanteleyhtye esittää muun muassa Cats-musikaalista tuttuja säveliä ja kotimaista poppia. Trio Sonorous on tällä hetkellä musiikkiopiston ahkerimmin esiintyvä ryhmä. Yhtyettä ohjaa musiikkiopiston kanteleensoiton opettaja Noora Laiho.

Tiina Kaukisen johtama Sinfoniajouset esittää Sibeliuksen, von Weberin, Murron ja Turinan sävellyksiä. Sinfoniajousten soittajat ovat Pirkanmaan musiikkiopiston edistyneimpiä jousisoittajia. Sinfoniajouset on esittänyt keskeistä jousiorkesteriohjelmistoa Pirkanmaalla ja esiintymismatkoilla Unkarissa ja Italiassa. Nuori Kulttuuri Sounds -festivaalilla Porvoossa 2014 orkesteri palkittiin kunniamaininnalla Sibeliuksen Impromptun parhaasta tulkinnasta. Orkesteri on myös kantaesittänyt useita teoksia.

Tiistain 17.4. konsertissa Matkalla Hollantiin ovat Pirkanmaan Puhaltajat ja Nuorisokuoro Sympaatti. Pirkanmaan Puhaltajat koostuu Pirkanmaan musiikkiopiston nykyisistä ja entisistä oppilaista Tampereelta, Kangasalta, Nokialta, Pirkkalasta, Ylöjärveltä ja Hämeenkyröstä, ja siinä on yhteensä 55 soittajaa. Kuluvalla kaudella orkesteria johtavat musiikkiopiston rehtori Jouni Auramo ja huilunsoiton opettaja Päivi Pöyhönen. Viime vuonna Pirkanmaan Puhaltajat voitti puhallinorkestereiden SM-kisojen B-sarjan ensimmäisen sijan.

Nuorisokuoro Sympaatti koostuu 30 iältään 13−20-vuotiaasta laulajasta. Sympaatti on perustettu vuonna 1981, ja kuoronjohtajana toimii musiikinopettaja Emmi Kleemola. Sympaatin ohjelmisto koostuu eri maiden ja tyylilajien musiikista. Painopiste on suomalaisessa nykymusiikissa ja uudessa kansanmusiikissa. Sympaatti on menestynyt useissa kansainvälisisissä kilpailuissa ja esiintynyt muun muassa Euroopassa, Kanadassa ja Etelä-Afrikassa.

Pirkanmaan musiikkiopiston ja Valkeakosken musiikkiopistojen yhteisen Barokimpi barokkomppi -hankkeen suurin projekti huipentuu Les Nations – musiikkimatkalla muilla mailla -konserttiin keskiviikkona 18.4. Konsertin johtaa barokkiviulisti Aira Maria Lehtipuu. Konsertin säveltäjät Rameau, Purcell, Campra ja Telemann vievät kuulijat vierailulle Pohjois-Amerikan intiaanien, Espanjan maurien ja Turkin sulttaanin luokse. Kuuluviin pääsevät niin ranskalaiset säkkipillit kuin Moskovan kellot ja hevosiakin ohjelmassa riittää vahvoista sotaorhista ontuviin kaakkeihin.

Näppäripedagogiikasta omaksuttuun tyyliin keskiviikon konsertissa lavalla nähdään koko musiikin tekemisen taipale muutaman vuoden soittaneista oppilaista ammattilaisiin. Mukana ovat Minijouset ja Juniorijouset Tampereelta, Alberone Kangasalta sekä Valkeakosken salonkijouset, Akaan Tähtijouset, Valkeakosken Musiikkituntilaiset, Valkeakoski-opiston balettikoulun tanssijoita, Pirkanmaan musiikkiopiston laulajia ja soittajia sekä opettajia. Lavalle nousee yhteensä vajaan sadan hengen esiintyjäjoukko.

Pirkanmaan musiikkiopiston rytmimusiikkilinja pääsee vauhtiin torstaina 19.4. hilpeän svengaavassa Just Swing It -illassa. Junior Big Bandin ja PMO Big Bandin soittoa tähdittävät useat laulusolistit. Big bandeilta kuullaan jazzklassikkoja ja valikoituja helmiä r'n'b -perinteestä sekä muita tunnettuja sävelmiä. Ohjelmassa on myös kaksi laulun tasosuoritusta kahden huikean bändin säestämänä − rockia, kansanmusiikkia, musikaalitunnelmia, iskelmiä sekä afroamerikkalaista ja argentiinalaista ohjelmistoa.

Claude Debussy – valon ja värien leikkiä -konsertti päättää festariviikon perjantaina 20.4. Debussyn kuolemasta tuli maaliskuun lopussa kuluneeksi sata vuotta. Pirkanmaan musiikkiopiston piano-oppilaat esittävät kattauksen tämän ranskalaisen impressionismin mestarin pianomusiikkia. Lisäväriä tuovat myös huilu, kantele ja laulu.

PMO-festarin järjestävät Kangasala-talo ja Pirkanmaan musiikkiopisto.

PMO-festarin konsertit Kangasala-talossa ma−pe 16.−20.4.2018 klo 18:30. Liput Kangasala-talolta 10 €, Lippu.fi 11,50 € + toimitusmaksu

Jouni Auramo
Rehtori
Pirkanmaan musiikkiopisto
jouni.auramo (at) pmo.fi

riikka.herrala (at) kangasala-talo.fi

Junior Big Band konsertoi PMO-festarilla Kangasala-talossa.