Pirkanmaan Osuuskaupassa sopeutetaan toimintaa koronaviruksen vaikutusten vuoksi

COVID-19-koronaviruspandemia vaikuttaa tällä hetkellä erityisesti matkailu- ja ravitsemistoimialaan Suomessa. Kysyntä ja asiakasmäärät ovat hotelleissa ja ravintoloissa vähentyneet merkittävästi, ja arvio on, että tilanne tulee vaikeutumaan edelleen.

Pirkanmaan Osuuskauppa on tästä johtuen päättänyt sopeuttamistoimenpiteenä sulkea toistaiseksi ravintola Puiston sekä anniskeluravintolat Hovipojan, Public Cornerin, Kivenheiton ja Tiikerihain keskiviikosta 25.3. alkaen. Ravintoloiden uudelleenavaamisen edellytyksiä tarkastellaan koronavirusepidemian vaikutusten selkiytyessä. Suljettavien ravintoloiden työntekijöille pyritään tarjoamaan töitä Osuuskaupan muista toimipisteistä. Ravintoloiden tuoretuotteet lahjoitetaan ViaDian ruoka-aputyöhön.

− Ravintolatyön vähenemisestä huolimatta esimerkiksi ruokakaupoissamme saattaa esiintyä enenevässä määrin työvoimapulaa. Tämä voisi johtua tilanteesta, jossa iso osa henkilöstöä joutuisi karanteeniin, sairastuisi yhtäaikaisesti tai jäisi kotiin esimerkiksi päiväkodin ollessa kiinni. Työntekijöiden valmiutta auttaa näissä tilanteissa yli Osuuskaupan toimialarajojen on kartoitettu, ja tällä hetkellä noin 200 työntekijää on siirtymässä ravintoloista kaupan puolelle. Lomautuksia pyritään välttämään myös hyödyntämällä työehtosopimuksessa olevia mahdollisuuksia työaikajoustoihin, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan ABC- ja matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Mikko Hautasaari.

Tällä hetkellä Osuuskaupan Oksa-ravintolat, Hesburgerit sekä Sokoksen ja ABC:n ravintolat pidetään auki, mutta muutamien yksiköiden aukioloaikoihin on tullut supistuksia. Ajankohtainen tieto toimipaikkojen aukioloajoista ja mahdollisista sulkemisista päivittyy osoitteessa pirkanmaanosuuskauppa.fi julkaistuun uutiseen.

Pirkanmaan Osuuskauppa, ABC- ja matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Mikko Hautasaari, mikko.hautasaari@sok.fi, 010 76 70080

#Paikallistoiveet puntariin – äänestäminen Pirkanmaan Osuuskaupan edustajistovaaleissa alkaa24.3.2020 07:55:00 EETTiedote

Pirkanmaalaisten ruokahuollon takaava verkosto, paikallisten seurojen ja yhdistysten tukeminen, arkea helpottava ruoan verkkokauppa ja laaja palveluvalikoima – osuuskauppa näkyy jo nyt monella tavalla jäsentensä arjessa. Mitä muuta osuuskaupan jäsenet odottavat omalta kaupaltaan? Se selviää nyt, kun äänestys Pirkanmaan Osuuskaupan edustajiston vaaleissa alkaa, ja jäsenet pääsevät valitsemaan heitä eniten puhuttelevat ehdokkaat.

Pirkanmaan Osuuskaupan myynti edellisen vuoden tasolla – Ruoan verkkokaupan myynti kasvoi 37 %30.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti vuonna 2019 oli 1 092 miljoonaa euroa, joka oli edellisen vuoden tasolla. Toimialoista päivittäistavarakauppa kasvoi yhden prosentin, käyttötavarakaupan sekä ravintola- ja ABC-liiketoiminnan myynti pieneni edellisestä vuodesta kaksi prosenttia johtuen Kodin Terran ja ravintola Tuopin sulkemisesta sekä erityisesti polttonestekaupan hintakilpailusta. Päivittäistavarakaupan palveluita parannettiin avaamalla uusi Sale-myymälä Jankaan ja uudistamalla nykyinen Sale-myymälä Nattarissa sekä S-marketit Mäntässä, Viialassa ja Food Market Herkku Hämeenkadulla. Prisma Ideapark remontoitiin uuteen Prisma-konseptiin. Panostukset ruoan verkkokauppaan jatkuivat keräilykapasiteetin kasvattamisella ja uudella noutopisteellä Linnainmaan Prismassa. Uusia autonpesuyksiöitä avattiin Prismojen yhteyteen Nokialla ja Linnainmaalla. Asiakasomistajia oli vuoden lopussa 204 165. Bonusta heille maksettiin 31,4 miljoonaa euroa, joka on 0,9 miljoonaa euroa enemmän kuin edelli

Pirkanmaan Osuuskaupan edustajistovaalien ehdokasasettelu alkaa – nyt on aika edistää uusia paikallistoiveita7.1.2020 10:05:00 EETTiedote

Nuorten liikkumisen mahdollistavat Ässäkentät, arjen kiireitä helpottava ruoan verkkokauppa, laaja palveluvalikoima ja -verkosto – osuuskauppa näkyy jo nyt monella tavalla jäsentensä arjessa. Mitä muuta osuuskaupan jäsenet odottavat omalta kaupaltaan? Mikä rooli osuuskaupalla voisi olla Pirkanmaan kehityksessä? Näihin kysymyksiin haetaan vastauksia Pirkanmaan Osuuskaupan pian alkavissa vaaleissa.