Pirkko Lahdelle Suomen Mielenterveysseuran 120-juhlavuoden elämäntyöpalkinto

(EI JULKISEKSI ENNEN PALKITSEMISTA 10.10. klo 12!) Suomen Mielenterveysseura palkitsee Pirkko Lahden 120-juhlavuoden elämäntyöpalkinnolla 10.10.2017 Maailman mielenterveyspäivänä.

Mielenterveyden edistämisen voimahahmo Pirkko Lahti työskenteli Suomen Mielenterveysseuran toiminnanjohtajana vuosina 1983–2006 sekä Mielenterveyden maailmanliiton presidenttinä 2001–2003.

Suomen Mielenterveysseurassa Lahti muistetaan vauhdikkaana uranuurtajana ja uuden kehittäjänä:

”Kuljin silmät auki ja tartuin kaikkiin pyyntöihin, joissa jokin uusi ryhmä pyysi puhumaan. Samalla vein viestiä Mielenterveysseurasta ja tein asennetyötä”, Lahti muistelee.

Eläkkeelle jäätyään Lahti on jatkanut edelleen mielenterveyden edistämistyötä suosittuna luennoitsijana, kannanottajana ja kirjoittajana, rouva Mielenterveytenä.

Palkitseminen tapahtuu Kampin kauppakeskuksen keskusympyrässä 10.10. klo 12 (Urho Kekkosenkatu 1, Helsinki, kauppakeskuksen m-tasolla) Maailman mielenterveyspäivän Toivoa kirjallisuutta -päivän tapahtumassa: mielenterveysseura.fi/toivoakirjallisuudesta

Lue artikkeli Pirkko Lahdesta: Rouva Mielenterveys laittoi vauhtia

Suomen Mielenterveysseuran historiikki

Suomen Mielenterveysseura ei jaa tänä vuonna Valtakunnallista mielenterveyspalkintoa. Sen sijaan jaetaan 120-juhlavuoden elämäntyöpalkinto.

Lisätietoja:

Jutta Kajander, Suomen Mielenterveysseuran viestintä, p. 040 8014429, jutta.kajander@mielenterveysseura.fi

Pirkko Lahti
Syntynyt 20. elokuuta 1941 Kiskossa.
Suomen mielenterveysseuran toiminnanjohtaja 1983–2006. Toiminut Mental Health Europen johdossa 1999–2001 ja Mielenterveyden maailmanliiton presidenttinä 2001–2003.

Koulutus:
filosofian kandidaatti 1968, laillistettu psykologi 1972, filosofian lisensiaatti 1986 ja psykoterapeutti 1996.

Kirjat:
Mielenterveyden menu. WSOY 1995.
Mietteitä elämän poluilta. SMS-julkaisut 1999.
Hyvän mielen mahdollisuudet. Gummerus 2003.
Mielen määrin. Otava 2008.

Toimittanut kirjoja yhteistyössä muiden kanssa sekä kirjoittanut lukuja eri teoksiin (yht. n. 10). Viimeisin kirja on vuoden 2017 alussa julkaistu Satavuotiaiden kädenjälkiä, jonka Lahti on kirjoittanut yhteistyössä Ulla Nummisen kanssa. Teos on kunnianosoitus Suomessa 2017 eläville satavuotiaille.

Suomi on EU:n kärkimaita nuorten itsemurhien määrässä – itsemurhaa ajattelevaa voi jokainen auttaa8.9.2017 08:20Tiedote

Nuoret tekivät Suomessa itsemurhia toisiksi eniten kaikista EU-maista väestömäärään suhteutettuna vuonna 2013. Vuoden 2014 aikana 15–19 -vuotiaat suomalaisnuoret tekivät itsemurhia kaksi kertaa enemmän EU-maiden keskiarvoon verrattuna. Itsemurhia voidaan ehkäistä tehokkaasti kysymällä itsemurha-ajatuksista, kuuntelemalla ja avun piiriin ohjaamalla. Maailman itsemurhien ehkäisypäivää vietetään sunnuntaina 10.9.