Pirkko Lahdelle Suomen Mielenterveysseuran 120-juhlavuoden elämäntyöpalkinto

Suomen Mielenterveysseura palkitsi Pirkko Lahden 120-juhlavuoden elämäntyöpalkinnolla 10.10.2017 Maailman mielenterveyspäivänä.

Mielenterveyden edistämisen voimahahmo Pirkko Lahti työskenteli Suomen Mielenterveysseuran toiminnanjohtajana vuosina 1983–2006 sekä Mielenterveyden maailmanliiton presidenttinä 2001–2003.

Suomen Mielenterveysseurassa Lahti muistetaan vauhdikkaana uranuurtajana ja uuden kehittäjänä:

”Kuljin silmät auki ja tartuin kaikkiin pyyntöihin, joissa jokin uusi ryhmä pyysi puhumaan. Samalla vein viestiä Mielenterveysseurasta ja tein asennetyötä”, Lahti muistelee.

Eläkkeelle jäätyään Lahti on jatkanut edelleen mielenterveyden edistämistyötä suosittuna luennoitsijana, kannanottajana ja kirjoittajana, rouva Mielenterveytenä.

Lue artikkeli Pirkko Lahdesta: Rouva Mielenterveys laittoi vauhtia

Suomen Mielenterveysseuran historiikki

Suomen Mielenterveysseura ei jaa tänä vuonna Valtakunnallista mielenterveyspalkintoa. Sen sijaan jaetaan 120-juhlavuoden elämäntyöpalkinto.

Lisätietoja:

Jutta Kajander, Suomen Mielenterveysseuran viestintä, p. 040 8014429, jutta.kajander@mielenterveysseura.fi

Pirkko Lahti
Syntynyt 20. elokuuta 1941 Kiskossa.
Suomen mielenterveysseuran toiminnanjohtaja 1983–2006. Toiminut Mental Health Europen johdossa 1999–2001 ja Mielenterveyden maailmanliiton presidenttinä 2001–2003.

Koulutus:
filosofian kandidaatti 1968, laillistettu psykologi 1972, filosofian lisensiaatti 1986 ja psykoterapeutti 1996.

Kirjat:
Mielenterveyden menu. WSOY 1995.
Mietteitä elämän poluilta. SMS-julkaisut 1999.
Hyvän mielen mahdollisuudet. Gummerus 2003.
Mielen määrin. Otava 2008.

Toimittanut kirjoja yhteistyössä muiden kanssa sekä kirjoittanut lukuja eri teoksiin (yht. n. 10). Viimeisin kirja on vuoden 2017 alussa julkaistu Satavuotiaiden kädenjälkiä, jonka Lahti on kirjoittanut yhteistyössä Ulla Nummisen kanssa. Teos on kunnianosoitus Suomessa 2017 eläville satavuotiaille.

Mielenterveysseuran liittohallitus: Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut eivät ole Suomessa riittävällä tasolla17.12.2018 09:43Tiedote

Mielenterveyden häiriöt ovat Suomessa nousseet nuorten merkittävimmäksi terveysongelmaksi. Yleisimpiä nuorten hyvinvointiin liittyviä ongelmia ovat mielialan lasku ja masennus. Nuorista joka viidennellä on mielenterveyden häiriöitä. Pääkaupunkiseudulla jopa yhdeksän prosenttia nuorten ikäluokista on viime vuosina ollut psykiatrisen erikoissairaanhoidon asiakkaana. Itsetuhoisuus tuntuu levinneen yhä nuorempiin ikäryhmiin.

Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -hanke on kouluttanut kahdessa vuodessa lähes 18 000 kansalaista ja ammattilaista19.11.2018 05:00Tiedote

Sipilän hallituksen Terveyden ja hyvinvoinnin kärkihanketta on toteuttanut Suomen Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -osahanke. Se on järjestänyt 2017–18 yli 1000 Mielenterveyden ensiapu -koulutusta lähes 18 000 kansalaiselle ja ammattilaiselle ympäri Suomen. Lisäksi hankkeessa on koulutettu noin 600 uutta Mielenterveyden ensiapuohjaajaa.