Pirkko Saision uusi romaani Passio on rikas ja syvä

Pirkko Saision romaani Passio alkaa 1400-luvun lopun Firenzestä ja päättyy sotienjälkeiseen Helsinkiin. Kirja seuraa erään korun tarinaa vuosisadasta toiseen, omistajalta toiselle, maasta ja kaupungista toiseen. – Romaani ilmestyy 15. lokakuuta.

Graafikko Elina Warsta

Freskomaiseksikin mainittu kirja on syvä ja rikas. Se on intensiivinen ja aistimusvoimainen romaani elämän merkityksen etsimisestä.

"Ruhtinatar Vasari piteli korua molemmilla käsillään, niin iso se oli. Sen kantaminen oli jättänyt punaisen jäljen hänen niskaansa ja kaulaansa, niin kuin ruhtinatarta olisi kuristettu.

Veli Abramo näki heti, että koru oli mittaamattoman kallisarvoinen.

Hän odotti, että pieni hassunkurinen ruhtinatar selittäisi, miksi hän halusi näyttää rippi-isälleen kultaisen korun.

Mutta ruhtinatar oli vaiti.

– Onko tämän korun kantaminen syntiä, veli Abramo, kysyi hän lopulta. – Mistä te olette saanut tämän, veli Abramo kiersi kysymyksen.
– Mieheltäni, ruhtinas Vasarilta.
– Se on siis rakkaudesta annettu?

– Ehkä, vastasi ruhtinatar."

Pirkko Saisio esiintyy Helsingin kirjamessuilla torstaina  28.10.

Graafikko Elina Warsta
Kuva Laura Malmivaara

Bestsellerkirjailija Jonathan Franzenin odotettu romaani Crossroads on ilmestynyt – ja saanut ylistäviä arvoita maailmalla20.10.2021 14:23:43 EEST | Tiedote

Lempeä ja sydäntäsärkevä, sanoo New York Timesin kriitikko Dwight Garner Jonathan Franzenin uudesta romaanista CROSSROADS. – Franzen on henkilöitään kohtaan empaattisempi ja lämpimämpi kuin koskaan aiemmin kirjoissaan, Garner kirjoittaa. – Niin kuin usein Franzenilla, tässäkin romaanissa on keskiössä yksi perhe, Hildebrandtit, jotka kirjan alussa valmistautuvat joulun viettoon Chicagossa vuonna 1971. – Romaani ilmestyi maailmanlaajuisesti tämän kuun alussa, ja on nyt siis saatavana aivan tuoreeltaan myös suomeksi.

Täysinpalvellut – Matti Klingen muistelmasarjan viimeinen osa on ilmestynyt14.10.2021 13:15:34 EEST | Tiedote

Matti Klingen muistelmasarja sitoo kirjoittajan kokemat aikakaudet taitavasti yleisiin historiallisiin yhteyksiin ja kirjoittajan tallentamaan ainutkertaisen kiinnostavaan dokumentaariseen aineistoon. – Sarjan kuudennessa osassa Täysinpalvellut – Muistelmia 2001–2021 professori Matti Klinge jää täysinpalvelleena eläkkeelle syyskuussa 2001, mutta maailmanpolitiikan ja eurooppalaisen kehityksen seuraaminen jatkuu intensiivisenä.