Pirttipöydän paluu - muotoilijaopiskelija suunnitteli modernin pirttikalusteen Vekelle

Miltä voisi näyttää moderni männystä valmistettu pirttikaluste? Tätä pohti Siru Pelttari Lapin yliopiston ja Veken muotoilukilpailussa ja suunnitteli luonnon orgaanisista muodoista inspiroituneen modernin pirttikalusteen. Hermanni-pirttikalusto on täysin kotimainen, pohjoisen männystä Ranualla valmistettu tuote.
Lapin yliopistosta juuri valmistunut Siru Pelttari. Kuva: Veke. Kuva vapaasti julkaistavissa.

Lapin yliopisto ja Veke järjestivät alkuvuodesta 2022 yhteistyössä muotoilukilpailun, jonka avulla haluttiin tuoda esiin pohjoissuomalaista suunnitteluosaamista ja tarjota nuorille suunnittelijoille mahdollisuus saada oma tuote teolliseen tuotantoon. Juuri opinnoistaan valmistuvan Siru Pelttarin Hermanni -pirttikaluste oli yksi muotokilpailussa palkituista finalisteista.

- Tehtävänä oli suunnitella pirttipöytäryhmä ja materiaalina mäntyliimalevy. Mäntyliimalevy tuntui mukavalta haasteelta sekä ajatus siitä, että se vanha kellastunut pirttipöytä muotoiltaisiin uudelleen tähän päivään sopivaksi, Pelttari kertoo.

Upea pöytäsarja kiinnitti Veken huomion ja yhtiö solmi Pelttarin kanssa sopimuksen tuotteen teollisesta valmistamisesta ja ottamisesta valikoimaan.

- Meitä inspiroi se, miten upeasti Sirun pöytäsarja tuo perinteisen pirttikalusteen tähän päivään. Se on massiivinen, mutta kuitenkin elegantti ja pelkistetyn moderni. Tuotteen yksinkertaisuus sopii loistavasti teolliseen tuotantoon ja materiaalina kotimainen mänty pääsee siinä oikeuksiinsa, toteaa Veken toimitusjohtaja Markus Ranua.

Hermanni pöytäryhmästä tekee modernin sen minimalistinen ja leikkisä ulkomuoto. Pehmeät reunat ja jalan kaaret tuovat muotoilun tähän päivään, mutta muotokieli pysyy ajattomana.

- Pidän erityisesti pöytäryhmän muotoilussa siitä, miten pehmeät muodot sekä pöydän jykevyys luovat kauniin kontrastin, Pelttari kiteyttää.

Veken arvojen ytimessä ovat vastuullisuus ja kotimaisuus. Tulevaisuudessa yhtiö panostaa yhä enemmän suomalaiseen muotoiluun ja lähellä tuotettuihin tuotteisiin. Veke osti enemmistön mäntyhuonekalutehtaasta ASWoodista ja käynnisti kotimaisten mäntyhuonekalujen valmistamisen Ranualla kesällä 2022. Veken liiketoiminnalle on myönnetty avainlipputunnus.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Markus Ranua

Toimitusjohtaja, Veke

Siru Pelttari

Muotoilija
sirupelttari@hotmail.com

Sanna Huovinen

Markkinointi- ja brändijohtaja, Veke
040 1978 707
sanna.huovinen@veke.fi

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Kotimainen uutuus: Hermanni -pirttikaluste

Hermanni pirttikalusto löytyy väreissä hiekka ja hiili. Kuva: Veke. Kuva vapaasti julkaistavissa.
Vaihtelevuutta ja keveyttä saa vaihtamalla pirttipenkit tuoleihin. Kuva: Veke. Kuva vapaasti julkaistavissa.

Veke on Lapista Ranualta ponnistava sisustajan huonekalukauppa, joka on kasvanut nopeasti yhdeksi Suomen suurimmaksi huonekalujen verkkokaupaksi. Veke valmistuttaa ja myy huonekaluja verkkokaupassa ja harkiten kasvavassa myymäläketjussa. Valikoimassa korostuvat skandinaaviset ja modernit tuotteet kohtuuhinnoin. Verkkokaupan lisäksi yhtiöllä on myymälät Vantaalla, Tampereella, Oulussa ja Rovaniemellä. Kesällä 2023 avataan kuudes myymälä Raisioon.

Veke tuo uusia värejä suosittuun kotimaiseen Taimi-huonekalusarjaan5.3.2024 12:43:50 EET | Tiedote