Pitkä maastohiihtokausi päättyy vappuna - ennätyshiihtäjällä mittariin 12 500 kilometriä

Hiihtokauden erikoisuus oli virkistyspäiviään ladulla viettävät työyhteisöt. Ensilumenkaudelle uudistettu perheystävällinen hinnoittelu ja välinekehitys toivat ladulle uusia hiihtäjiä.
Ampumahiihdon MM-kisojen maskotti Nelly kutsuu päättämään maastohiihtokautta Kontiolahden ampumahiihtostadionille vaikka vappuasusteissa. Kuva: Kontiolahti Outdoor.

Kontiolahden kunnan maastohiihtolatuja Pohjois-Karjalassa kunnostetaan vappupäivään asti. Lokakuun puolivälissä aloitettu kausi jää latuhuoltajien mieleen erinomaisena.

“Olemme saaneet hiihtäjiltä paljon positiivista palautetta latujen ylläpidosta. Onhan tämä vähän sellainen kunnia-asia, että missä olosuhteet ovat pisimpään kunnossa", sanoo Kontiolahden kunnan liikuntapaikkamestari Harri Lehikoinen.

Pitkä kausi siivitti monia harrastajia ennätystehtailuun. Hurjimman lukeman kerää 73-vuotias joensuulainen Pertti Jalkanen. Hänelle kilometrejä kertyy 12 500.

Hiihtäjiä aiempaa enemmän

Kontiolahden ampumahiihtostadionin latujen lumetuksesta vastaavan Kontiolahti Outdoorin toimitusjohtaja Kimmo Turunen sanoo, että hiihtäjien määrä jatkoi kasvuaan.

“Loka-marraskuussa sää ei suosinut, mutta siitä huolimatta hiihtäjiä per päivä oli aiempaa enemmän. Joulukuun pakkasjakson jälkeen olosuhteet muuttuivat erinomaisiksi, pahoilta pakkasilta vältyttiin ja kevät oli suosiollinen lumen säilymiselle”, Turunen tiivistää 6,5 kuukauden mittaiseksi venynyttä kautta.

Hiihtäjien määrään vaikutti myös ensilumenkauden hinnoittelu. Kontiolahdella kokeiltiin aiempaa yksinkertaisempaa ja perheystävällisempää hinnoittelua.

"Kokemukset olivat hyviä. Jatkamme ensi syksynä samaan malliin”, Turunen sanoo.

Kauden erikoisuus oli työyhteisöjen tyhy-ryhmät.

“Laduilla näkyi jopa 10-15 henkilön ryhmiä virkistyspäivän vietossa. Ilmiön taustalla oli yleinen kasvava kiinnostus maastohiihtoa kohtaan ja entistä helppokäyttöisemmät hiihtovälineet.”

Vappuviikonloppuna simaa ja munkkeja latukahviossa

Kontiolahdella kausikorttien myynti ensi syksyn ensilumenladulle on jo avattu. Maastohiihdon suosion kasvuun viittaa sekin, että viime kaudelle kausikortteja myytiin enemmän kuin kertaakaan aiemmin.

“Noin kolmannes hankkii kausikortin heti toukokuussa, kun hinta on edullisimmillaan. Kesän aikana hinnat nousevat portaittain aina kuukauden lopussa syys-lokakuun vaihteeseen saakka”, Turunen sanoo.

Tällä kaudella Kontiolahden latuja huolletaan viimeisen kerran vapunpäiväksi. Vapun kunniaksi stadionin kahvio muuttaa viikonlopuksi ladun varteen.

“Yöpakkasten avulla ladut saadaan huollettua hyvään kuntoon. Aamuyhdeksästä alkaen pop-up -latukahviosta on saatavilla munkkeja, simaa ja grillimakkaraa.”

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Kontiolahden ensilumenlatu videolla

Harri LehikoinenLiikuntapaikkamestariKontiolahden kunta

Puh:050-4532305