Pitkä odotus täyttyy, Vaasan uusi HalpaHalli avataan huomenna torstaina

Vaasan Klemettilässä avataan huomenna torstaiaamuna vaasalaisten pitkään odottama uusi HalpaHalli. Hankkeen toteutusta ja lopulta valmiin myymälän avausta ovat siirtäneet milloin kaava-asiat tai kansainvälinen finanssikriisi, ja viimeksi koronapandemia.

- Olemme erittäin iloisia, että vihdoin ja viimein pääsemme Vaasassa palvelemaan asiakkaitamme ajanmukaisissa puitteissa. Uusi myymälä tarjoaa ennen kaikkea asioimisen helppoutta, mikä oli iso haaste kaupungin keskustassa sijainneessa vanhassa myymälässä, Kokkolan Halpa-Halli Oy:n toimitusjohtaja Janne Ylinen toteaa tyytyväisenä.

Asioimisen helppous toteutuu hänen mukaansa saavutettavuudesta alkaen. Vaasan keskustasta Kivihakaa ja Kokkolaa kohti autoilevat pääsevät uudesta liittymästä suoraan HalpaHallin pysäköintialueelle. Myymälä palvelee sijainniltaan mainiosti myös kevyttä liikennettä.

HalpaHallilla pitkä historia Vaasan vähittäiskaupassa

HalpaHalli on toiminut Vaasassa aina vuodesta 1974 saakka. Kokkolan Halpa-Halli Osakeyhtiöön myymälä siirtyi vuonna 1991, jolloin kauppaneuvos Esko Ylinen osti veljeltään Pentti Yliseltä Vaasan toimipisteen ja viisi muuta HalpaHalli-myymälää.

- Historiansa ansiosta HalpaHalli on vakiintunut osa kaupanalan tarjontaa Vaasassa. Myymälän kehittämistarpeet olemme tunnistaneet jo pitkään, ja yhtiöllä ehti olla vuosien saatossa monenlaisia suunnitelmia myymäläinvestoinnista. Toteutusta ovat hankaloittaneet muun muassa kaava-asiat, ja yhdessä vaiheessa kansainvälinen finanssikriisi siirsi suunnitelmat myöhempään ajankohtaan, Janne Ylinen kertoo.

Noin 5 000 neliön myymälä edustaa ilmeeltään ja valikoimiltaan HalpaHallin uutta konseptia. Päivittäistavaroiden lisäksi saman katon alta löytyvät käyttötavarat eli pukeutumisen, kodin ja vapaa-ajan osastot.

Valikoimiin kuuluu tunnettujen kotimaisten huippubrändien ohella ketjun omia tuotemerkkejä. Pukeutumisessa HalpaHalli myy koko perheelle vaatteet, asusteet ja jalkineet. Kodin ja vapaa-ajan osastoilta löytyvät kaikki tuotealueet astioista grilleihin, ruohonleikkureihin ja sisustustuotteisiin.

- Jatkossa valikoimat ovat tasavahvasti esillä kaikissa tuoteryhmissä, kun päivittäistavarakauppakin pääsee oikeuksiinsa vanhaan myymälään verrattuna, Ylinen painottaa.

Energiatehokkaita ratkaisuja myymälärakentamisessa

Toimivuuden lisäksi HalpaHallin uuden konseptin myymäläratkaisuissa korostuu energiatehokkuus. Ovelliset kylmäkalusteet toimivat ympäristöystävällisesti hiilidioksidilla. Myymälävalaistus toteutetaan energiaa niukasti kuluttavilla led-lampuilla. Lämmön talteenottojärjestelmän ja maahan porattujen kaivojärjestelmien ansiosta jäähdyttämiseen ja lämmittämiseen käytetään kylmäkalusteista syntyvää hukkalämpöä.

Investoinnit aurinkoenergiaan HalpaHalli aloitti vuonna 2016, jolloin kauppaketjun ensimmäinen aurinkovoimala otettiin käyttöön Muuramen HalpaHallissa. Solarigo Oy:n Vaasan uuteen myymälään toimittama aurinkosähköjärjestelmä käynnistyi toukokuussa.

- Viime vuonna tuotimme aurinkosähköä noin 1 500 megawattituntia. Tänä vuonna itse tuottamamme aurinkosähkö kattaa jo noin 4,5-5 prosenttia ketjun vuotuisesta sähkönkulutuksesta, Janne Ylinen kertoo.

YIT:n toteuttama uuden myymälän rakennushanke valmistui sovitussa aikataulussa. Alunperin Vaasan HalpaHalli piti avata yleisölle vapun tienoilla tänä keväänä, mutta koronapandemia aiheutti vielä yhden viivästyksen.

- Vastuullisena yrityksenä meillä ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin siirtää avajaisia. Aluksi ensi syksyyn, mutta koronapandemian hidastuttua onnistuneiden rajoitustoimien ansiosta päätimme uudeksi ajankohdaksi kesäkuun toisen viikon.

Koska koronapandemia ei ole ohi, Vaasan myymälä otetaan käyttöön hiljaisen avauksen periaatteella, mikä tarkoittaa tavallista maltillisempaa markkinointia.

- Samalla kun olemme todella iloisia pitkän hankkeen päästyä viimein maaliin, toivomme asiakkaiden muistavan koronaviruksen edellyttämät varotoimet. Palvelemme seitsemänä päivänä viikossa, ja jokaiselle varmasti löytyy sopiva ajankohta tulla ostoksille. Tämä myymälä ei lähde tästä mihinkään, ja ehdimme myös juhlistaa uutta myymälää sitten, kun se on koronatilanteen puolesta mahdollista, Janne Ylinen sanoo.

Janne Ylinen,
janne.ylinen@halpahalli.fi

Energiatehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä edistävä kylmäkalusteremontti käynnissä HalpaHallin Porin myymälässä – remontti ei sulje ovia asiakkailta30.1.2024 15:03:44 EET | Tiedote

HalpaHallin Porin myymälässä on käynnistynyt kylmäkalusteremontti, joka tuo mukanaan merkittävää energiatehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden parannusta. Parin kuukauden mittainen projekti ei sulje myymälää asiakkailta. Myymäläpäällikkö Piia Mäkelän mukaan remontti on jatkoa viime vuoden suurille uudistuksille, jotka ovat jo parantaneet asiakkaiden ostoskokemusta.