SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Pitkäjänteistä työtä vastuullisen kahvin puolesta

Jaa

Kahvin, teen ja kaakaon vastuullisuuteen on panostettu S-ryhmän ruokakaupoissa pitkäjänteisesti. Työn tuloksena omien merkkien kahvin, teen ja kaakaon myyntivolyymista lähes 100 prosenttia on nyt sertifioituja tuotteita.

Kuvaaja: Thom Alva / Reilu kauppa ry
Kuvaaja: Thom Alva / Reilu kauppa ry

Suomalaiset ovat kahvikansaa. Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen mukaan suomalaiset joivat kahvia viime vuonna lähes kymmenen kiloa henkeä kohden. Tämä tarkoittaa noin 1100 kuppia vuodessa, eli kolme kuppia päivässä. Tämän vuoksi onkin erityisen tärkeää kiinnittää huomiota juodun kahvin vastuullisuuteen.

S-ryhmässä kahvin, teen ja kaakaon vastuullisuuteen on panostettu pitkäjänteisesti useiden vuosien ajan, ja S-ryhmän ruokakaupoissa myynnissä olevien omien merkkien tuotteiden sertifiointiaste on noussut nopeasti lähes sataan prosenttiin.

- Kahvi, tee ja kaakao ovat niin kutsuttuja riskiraaka-aineita, sillä niiden tuotanto on keskittynyt maihin, joissa lainsäädännön noudattaminen ja viranomaisvalvonta saattaa olla heikommalla tasolla. Tuotantoon voi siten liittyä korkeita ihmisoikeus- ja ympäristöriskejä. Vastuullisuussertifiointien avulla varmistamme, että ostamamme kahvi, tee ja kaakao on tuotettu työntekijöitä ja ympäristöä kunnioittaen, kertoo vastuullisuusasiantuntija Anni Loukaskorpi SOK:lta.

Sertifikaatteina Reilu kauppa, UTZ ja Rainforest Alliance

S-ryhmä hyväksyy kahvin, teen ja kaakaon vastuullisuuden varmentamiseen Reilu kauppa, UTZ ja Rainforest Alliance -sertifioinnit, joiden kriteerien toteutumista seurataan kolmannen osapuolen auditoinneilla.

S-ryhmän omien tuotemerkkien (Rainbow, X-tra, Herkku) kahveista ja kaakaoista 99 % on tällä hetkellä sertifioitua. Teen osalta on jo päästy sataan prosenttiin. Suurin osa näistä tuotteista on UTZ-sertifioituja.

Reilun kahvitauon aika on tänään

Tänään 7.5. vietetään vuosittaista Reilun kaupan järjestämää Reilua kahvitaukoa, joka siirtyy tänä vuonna työpaikoilta ja julkisista tiloista koteihin ja etätyöpisteisiin.

Reiluun kahvitaukoon osallistumiseen sopivia tuotteita löytyy runsaasti S-ryhmän ruokakaupoista: valikoimissa on yli 30 erilaista Reilun kaupan kahvi-, tee- ja kaakaotuotetta eri brändeiltä.

Sertifioidun kahvin valitsemisen lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota myös omiin kahvinkeittotottumuksiin. Anni Loukaskorpi muistuttaa, että kahvin suurimmat ympäristövaikutukset syntyvät alkutuotannon lisäksi kulutusvaiheessa.

- Kotonakin kannattaa keittää kahvia kerralla vain sen verran kuin sitä aikoo juoda, ettei synny turhaa hävikkiä, Loukaskorpi korostaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Anni Loukaskorpi, vastuullisuusasiantuntija, SOK Vähittäiskaupan ketjuohjaus, anni.loukaskorpi@sok.fi, puh. 050 3686 288

Kuvat

Kuvaaja: Thom Alva / Reilu kauppa ry
Kuvaaja: Thom Alva / Reilu kauppa ry
Lataa
S-ryhmässä päätettiin vuonna 2016 panostaa kahvin, teen ja kaakaon vastuullisuuteen toden teolla. Omien merkkien tuotteiden sertifiointiasteet ovat nousseet nopeasti vuodesta 2017 vuoteen 2019.
S-ryhmässä päätettiin vuonna 2016 panostaa kahvin, teen ja kaakaon vastuullisuuteen toden teolla. Omien merkkien tuotteiden sertifiointiasteet ovat nousseet nopeasti vuodesta 2017 vuoteen 2019.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on osuustoiminnallinen yritysryhmä, joka muodostuu 19 alueosuuskaupasta, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) sekä niiden tytäryhtiöistä. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2018 noin 11,5 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa yli 38 000 työntekijällään.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Prismoista saa kertakäyttöisiä kasvomaskeja jo nyt – tarjonta laajenee lähiviikkoina26.5.2020 15:17:25 EESTTiedote

S-ryhmän Prismoissa on ollut jo lähes kahden viikon ajan myynnissä kertakäyttöisiä, Suomessa testattuja kasvomaskeja. Seuraavien viikkojen aikana kasvomaskien tarjonta kasvaa kattamaan myös S-marketit, Salet ja Alepat. Valikoima laajenee lähiviikkoina myös kotimaisen valmistajan tuotteisiin. Lisäksi tarjolla on usean eri valmistajan pestäviä kangasmaskeja. Kotimaisia pestäviä kangasmaskeja myyvät myös Sokos-tavaratalot.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme