Pitkävedon ja Liven pelipalvelu uudistuu – uusi alusta SBTechiltä

Veikkaus uudistaa täysin kiinteäkertoimisen vedonlyöntinsä taustalla olevan teknologian. Vuonna 2020 käyttöön otettava uusi pelipalvelu sisältää lukuisia uusi ominaisuuksia, joilla Pitkävedon ja tapahtuma-aikaisen Live-vedon kilpailukyky nousee merkittävästi.

Kiinteäkertoimisen vedonlyönnin uuden järjestelmän toimittaa kansainvälinen pelitalo SBTech, joka on toimittanut vedonlyöntialustan muun muassa tanskalaiselle Danske Spilille ja tšekkiläiselle Sazkalle.

- Uudistus näkyy asiakkaille monipuolistuvana ja laajenevana pelipalveluna ja sen myötä kiinteäkertoimisen vedonlyönnin tarjoama nousee kansainväliselle tasolle. Uudella palvelulla vastaamme modernin vedonlyöjän odottamiin ominaisuuksiin, jotka lainsäädäntömme meille sallii, kiteyttää vedonlyönnin liiketoimintaryhmän johtaja Sami Kauhanen.

Sopimus uuden kumppanin kanssa on nelivuotinen. Uudistus mahdollistaa entistä huomattavasti suuremman kohdemäärän lisäksi kokonaan uusia ominaisuuksia kuten cash outin eli voiton lunastamisen ennen kohteen päättymistä. Näin pelaaja päättää itse, milloin ja millä kertoimella hän lunastaa vetonsa. Uusi alusta mahdollistaa myös entistä ketterämmän tuotekehityksen.

- Saamme kumppanilta merkittävästi lisää resursseja kertoimenlaskentaan, riskienhallintaan ja tulosten syöttämiseen. Näin resurssejamme vapautuu omien vahvuuksiemme kuten kotimaisen tarjonnan kiinnostavuuden lisäämiseen, kertoo Pitkävedon tuotepäällikkö Niko Marttinen.

Uudistus näkyy eniten tapahtuma-aikaiseen Live-vedon tarjonnan kasvuna, kun koko livepelaamisen asiakaskokemus uudistetaan. Kaiken kaikkiaan uusi alusta tuo asiakkaille entistä monipuolisemman ja reaaliaikaisemman palvelun.

-  Olemme innoissamme siitä, että saimme tämän kumppanuuden perusteellisen ja tiukan valintaprosessin jälkeen. Meidän palkittu vedonlyöntiratkaisumme tulee tarjoamaan Veikkaukselle alustan sekä verkkokauppaan että myyntipaikkoihin ja odotamme innolla yhteistyötä tarjotaksemme uusia innovatiivisia ominaisuuksia. Tämä kumppanuus kertoo saavuttamastamme luottamuksesta Pohjoismaissa ja WLA:n jäsenyhtiöissä, sanoo SBTechin kehityspäällikkö Andrew Cochrane.

Veikkaus on julkinen hankintayksikkö. Koska hankinta ylitti EU-kynnysarvon, siitä käytiin EU-laajuinen kilpailutus. Sopimuksen lopullinen arvo määräytyy palvelun ominaisuuksien ja käytön mukaan, mutta se on neljässä vuodessa vähintään noin yhdeksän miljoonaa euroa.

Palautusprosentti kasvoi ja toi markkinatoppeja

Veikkaus käynnisti Pitkävedon marraskuussa 1993. Peliä uudistettiin edellisen kerran 2016, jolloin kohdetarjonta laajentui merkittävästi molemmissa kanavissa ja uusia kohdetyyppejä otettiin käyttöön.

Asetusmuutos vuoden 2019 alusta mahdollisti pitkävetokertoimien korotuksen ja sen myötä kertoimia on nostettu kilpailukykyiselle tasolle tärkeimmissä sarjoissa kuten Liigassa, NHL:ssä, KHL:ssä ja Valioliigassa ja kertoimien nostoja tullaan jatkamaan.

- Parantuneiden palautusprosenttien ansiosta meillä on entistä useammin markkinatoppeja eli maailman vedonlyöntimarkkinoiden korkeimpia kertoimia- Uuden alustan myötä jatkamme valitsemallamme linjalla tässäkin asiassa eli isoissa sarjoissa tulee olemaan markkinasta erottuvia maailman korkeimpia kertoimia jatkossakin, kertoo Marttinen.

Taustalla olevan teknologian uudistamisen myötä Veikkauksesta tulee suomalaisille vedonlyöjille entistä houkuttelevampi palveluntarjoaja.

Pitkäveto on Veikkauksen suurin vedonlyöntipeli. Kiinteäkertoimisen vedonlyönnin liikevaihto oli noin 360 miljoonaa euroa vuonna 2018. Se on 11,4 prosenttia Veikkauksen liikevaihdosta.