Pizzeria Luca myös Helsinkiin

Pizzeria Luca on Platanian kunnianosoitus maailman ensimmäisestä pizzeriastaan tunnetulle Napolille, jossa pizzaan ja sen nauttimiseen suhtaudutaan eri tavalla kuin Roomassa.

”Pääsimme roomalaistyylisen Pizzariumin kanssa esittelemään suomalaisille sormin syötävän roomalaisen levypizzan, joka alun perin kehitettiin kiireisten kaupunkilaisten evääksi. Nyt pääsen nimikkoravintolassani toteuttamaan pitkäaikaista unelmaani myös toisenlaisesta, täysin erilaista genreä edustavasta rauhallisesta pizzanautinnosta. Vaikka suomalainen voisi ajatella, että pizza kuin pizza, en voi edes vertailla roomalaista ja napolilaista pizzaa keskenään”, täsmentää pizzamestari Luca Platania ja taustoittaa perinteisten pizzakaupunkien välisiä muotoseikkoja: ”Aitoa napolilaista pizzataikinaa kohotetaan yleensä vain puoli vuorokautta ja pizzan paistoaika korkealämpöisessä puu-uunissa on huomattavan lyhyt, vain minuutin. Tämä jättää pizzan mielestäni hieman raskaaksi, minkä vuoksi sovellankin rohkeasti eri koulukuntien oppeja kohottamalla Pizzeria Lucan taikinoita vähintään kolme vuorokautta. Se tuo pohjaan keveyttä ja helpon sulavuuden.”

Perinteikkään puu-uunin sijaan Lauttasaaren Pizzeria Luca saa ensimmäisenä suomalaisravintolana käyttöönsä napolilaisen pizzakulttuurin jatkuvuuden varmistajaksi kutsutun, jopa 480-asteeseen lämpiävän Scugnizzonapoletano-sähköuunin.

”Olen aivan liekeissä saadessamme uunien Ferrariksi kutsutun aidon Scugnizzonapoletanon. Se on maailman ainoa sähköuuni, joka antaa puu-uunin ominaisuudet ilman puun palamisen tuomia sivuhaittoja ja vaativia hormituksia. Paistolaatu on varmistettu paistamalla sillä aitoja napolilaispizzoja esimerkiksi Vatikaanissa ja Louvren taidemuseossa, joten uskon, että tämän lähemmäksi aitoa paistoelämystä emme täälläkään pääse”, innostuu Luca Platania uudesta uunista.

Pizzeria Lucan listalta löytyy pizzojen lisäksi myös salaatteja, mutta ravintolan kaikki muut ruoat ovat nivottu Lucan tavaramerkiksi muodostuneeseen, kolme vuorokautta nousseeseen taikinaan ja sen monipuoliseen käyttöön. Alkupaloiksi Pizzeria Lucaan tulee tarjolle napolilaisia pizzettoja, eli friteerattuja pikkupizzoja, jotka ovat suussa sulavan ilmavia. Jälkiruokaversion pizzettat ovat puolestaan saaneet päälleen Nutella-hunnun. Listalta löytyy myös vegaanipizzoja, luomuviinejä ja cocktaileja.

”Minulla ja vaimollani Sallalla on Pizzeria Lucasta saman tyyppinen tunne kuin kuusi vuotta sitten Turussa, jossa avasimme Suomen ensimmäisen Pizzariumin”, intoilee Luca ja jatkaa: ”Olemme onnekkaita saadessamme Lauttasaareen myös kaksi italialaista ammattilaispizzaleipuria, jotka leipovat taikinoita joka päivä. Laadun ja autenttisuuden varmistaaksemme tuomme pizzojemme raaka-aineet maahan itse, sillä rakastan auringon kypsyttämiä tomaatteja, aitoa mozzarellaa, oliiviöljyä ja kinkkuja, joita löytyy vain Italiasta. Pizzeria Lucasta löytyvät myös talon viinit, jotka tarjoamme italialaisittain karahveista ja pidämme menon muutenkin asiaankuuluvan rentona”, lupaa pizzamestari Luca Platania.

Pizzeria Luca avautuu 20.3. Lauttasaaren kauppakeskus Lauttikseen Pizzariumin tilalle.

Pizzeria Luca
Kauppakeskus Lauttis
Lauttasaarentie 28
00200 Helsinki

Avoinna ti-to 11-21
pe-la 11-22, su 12-18

www.pizzerialuca.fi

Luca Platania

Pizzataiteilija Luca Platania avaa uuden ravintolan Helsinkiin.

Royal Ravintolat Oy on alansa suurin yksityinen yrityskokonaisuus, johon kuuluu 46 yksilöllistä ravintolaa ja 20 Hanko Sushi- ja 7 Pizzarium-ravintolaa eri puolilla Suomea. Nämä yhdessä työllistävät yli 1000 henkilöä. Konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli yli 100 miljoonaa euroa.

Hieta on Nokan moderni näkemys yli satavuotiaasta kortteliravintolasta24.1.2018 12:00Tiedote

Mediatiedote 24.1.2018. Suomen ravintolaparhaimmistoon kuuluva Nokka laajensi gastronomista reviiriään Katajanokalta Hietalahteen, kun Hieta siirtyi Nokka-ravintoloiden siipien alle. Keittiöpäällikkö Ari Ruohon ja ravintolapäällikkö Terhi Vitikan luotsaamina Hieta hyödyntää emoravintolan laadukasta tuottajaverkostoa ja muodostaa Hietalahden perinteikkäälle kortteliravintolalle entistä tiiviimmän yhteyden kotimaisen alkutuotannon ja laadukasta ruokaa arvostavien asiakkaiden välillä. Nokan tuoman keittiö- ja palvelunäkemyksen avulla Hieta haluaa nousta Helsingin parhaimpien korttelibistrojen joukkoon.