PK-vientiyritykset uskovat viennin arvon kasvuun tänä vuonna – Finnvera vauhdittaa pienten vientikauppojen rahoitusta uudella tuotteella

Puolet suomalaisista pk-vientiyrityksistä uskoo vientikauppansa arvon kasvavan tänä vuonna. Yhtä moni yritys lisää myös panostuksia kansainvälistymiseen. Tämä käy ilmi kevään Pk-yritysbarometristä, johon vastanneista noin 4 800 yrityksestä yli tuhat toimii kansainvälisillä markkinoilla. Vientiyrityksillä on kuitenkin edelleen haasteita pienten vientikauppojen rahoituksen järjestämisessä ja viennin riskeiltä suojautumisessa. Rahoituksen vauhdittamiseksi Finnvera on tuonut markkinoille uuden laskusaatavatakuun vuosi sitten lanseerattujen vekselitakuun ja vientisaatavaluoton lisäksi.

Laskusaatavatakuu soveltuu tyypillisesti jatkuvaan lyhyen maksuajan vientikauppaan, kun vientituotteina ovat esimerkiksi kulutustavarat, raaka-aineet, palvelut tai puolivalmisteet. Rahoitukseen liittyvät riskit kantaa Finnvera, ja pankki saa suojan siltä varalta, että ostaja ei maksaisikaan laskua eräpäivänä. Takuu myönnetään suoraan pankille, joka ostaa oman asiakkaansa, eli viejän, ulkomaankauppaan liittyviä laskusaatavia.

- Pienten vientikauppojen rahoittamiseen käytettävien instrumenttien tulisi olla mahdollisimman yksinkertaisia ja helppokäyttöisiä sekä viejälle että pankille. Pyrimme jatkuvasti kehittämään tuotteitamme niin, että pankkien olisi helppo tarjota takuidemme avulla pieneenkin vientikauppaan rahoitusta. Alle 2 miljoonan euron kauppoihin suunnatuissa tuotteissa Finnvera pyrkii ehtoja keventämällä vauhdittamaan rahoitusta ja edistämään kaikenkokoisten suomalaisten vientiyritysten toimintamahdollisuuksia, sanoo kehityspäällikkö Minna Lindqvist Finnverasta.

Uudet tuotteet pienentävät viejän ja pankin riskiä

Sekä laskusaatavatakuu että vekselitakuu mahdollistavat sen, että viejä voi myöntää ostajalleen maksuaikaa ja saada itse rahat kaupasta heti kassaan. Kumpikin takuu suojaa pankkia ensisijaisesti ostajaan ja ostajan maahan liittyviltä luottoriskeiltä. Vekselitakuu voidaan myöntää jopa viiden vuoden maksuajalle, ja se soveltuu hyvin esimerkiksi yksittäiseen pääomatavarakauppaan, kuten kone- tai laitevientiin, kun taas laskusaatavatakuu soveltuu lyhyeen maksuaikaan. Tuotteet täydentävät toisiaan. Finnvera ei esimerkiksi myönnä vekselitakuuta Venäjälle suuntautuviin kauppoihin, koska vekseli ei ole Venäjällä yleisesti käytetty maksuväline. Laskusaatavakuuta sen sijaan voidaan käyttää Venäjän-kauppoihin.

Vuosi sitten lanseeratun vekselitakuun käyttö on hienoisessa kasvussa. Takuun hakijoiden joukossa on suuria, pieniä ja midcap-yrityksiä, joiden kaupat ovat suuntautuneet pääosin Eurooppaan ja Etelä-Amerikkaan. Keskimääräinen kaupan koko hakemusten perusteella on ollut 1,3 miljoonaa euroa ja pienin tähän mennessä vekselitakuulla taattu kauppa arvoltaan 200 000 euroa.

Vain kolmasosa vientiyrityksistä suojautuu riskeiltä

Uudet tuotteet lisäävät myös vientiyritysten keinoja suojautua vientikauppaan liittyviltä riskeiltä. Pk-yritysbarometrin mukaan suomalaiset pk-yritykset vievät tavaroita ja palveluja ulkomaille kovalla riskillä, ja jopa kaksi kolmasosaa vientiyrityksistä luottaa asiakkaan maksukykyyn ja -haluun niin paljon, etteivät ne suojaa myyntisaataviaan.

Näin siitä huolimatta, että yksi luottotappio voi pahimmillaan vaarantaa koko yrityksen tulevaisuuden etenkin, jos kyseessä on vientiä aloittava yritys. Vientikaupan riskeiltä suojautuminen on tärkeää myös nyt, kun vienti vetää ja talouden suhdanne on erittäin lupaava.

–Mitä merkittävämmästä ja räätälöidymmästä kaupasta yritykselle on kyse, sitä tärkeämpää on saatavien suojaaminen. Kannustamme vientikauppaa tekeviä yrityksiä ottamaan meihin yhteyttä kauppaneuvottelujen varhaisessa vaiheessa, jos jokin kaupassa mietityttää. Neuvomme mielellämme soveltuvan rahoitusratkaisun valinnassa. Tavoitteenamme on auttaa kaikenkokoisia suomalaisyrityksiä voittamaan kaupat kotiin sekä suojautumaan vientiin liittyviltä riskeiltä, Lindqvist sanoo.

Pk-yritysbarometri

Suomen Yrittäjät, Finnvera ja työ- ja elinkeinoministeriö tekevät Pk-yritysbarometrin yhteistyössä kaksi kertaa vuodessa. Kevään 2017 barometri perustuu noin 4 800 pk-yrityksen vastauksiin eri puolilta Suomea. Vastaajista kansainvälisillä markkinoilla toimii vajaat 1 100 yritystä.

Minna Lindqvist, kehityspäällikkö, Finnvera, +358 50 5267 639, etunimi.sukunimi@finnvera.fi

Ostajarahoitus järjestyi vientitakuulaitosten yhteistyönä - Finnvera osallistui suurimpaan rahoitushankkeeseensa telesektorilla10.10.2017 08:27Tiedote

Rahoituksen järjestäminen on yhä keskeisemmässä roolissa vientikauppaneuvotteluissa, ja trendi on voimistunut viime vuosina. Finnvera edisti Nokian verkkolaitetoimituksia maailman johtaviin teleoperaattoreihin kuuluvalle Verizonille tarjoamalla ostajaluottorahoituksen ja vientitakuun. Kokoluokaltaan mittavassa rahoituksessa Finnveran takuun ja rahoituksen osuus on 1,5 miljardia dollaria eli noin 1,3 miljardia euroa. Pohjois-Amerikkaan suunnattu rahoitus syntyi vientitakuulaitosten yhteistyönä, sillä mukana rahoituksen järjestelyssä oli myös Kanadan vientitakuulaitos Export Development Canada (EDC).

Yli kolmannes Keski-Pohjanmaan vientiyrityksistä uskoo viennin arvon kasvavan – pk-yritykset panostavat kansainvälistymiseen ja innovaatioihin25.9.2017 14:00Tiedote

Keski-Pohjanmaan pk-vientiyritykset hakevat kuluvana vuonna kasvua, ja lähes joka viides maakunnan kansainvälisillä markkinoilla toimivista yrityksistä aikoo kasvattaa panostuksiaan kansainvälistymiseen. Noin kolmannes yrityksistä puolestaan kertoo innovaatiosatsaustensa kasvavan. Keski-Pohjanmaalla toimivista pk-yrityksistä hieman joka kolmas ilmoittaa toimivansa ensisijaisesti kansainvälisillä markkinoilla. Tämä käy ilmi tuoreesta Pk-yritysbarometrista.

Joka kolmas Varsinais-Suomen vientiyrityksistä uskoo viennin arvon kasvavan – pk-yritykset panostavat kansainvälistymiseen ja innovaatioihin19.9.2017 08:50Tiedote

Varsinais-Suomen pk-vientiyritykset hakevat kuluvana vuonna voimakasta kasvua. 30 prosenttia maakunnan kansainvälisillä markkinoilla toimivista yrityksistä aikoo kasvattaa panostuksiaan kansainvälistymiseen. Lähes 40 prosenttia yrityksistä puolestaan kertoo innovaatiosatsaustensa kasvavan. Varsinaissuomalaisista pk-yrityksistä reilut 40 prosenttia ilmoittaa toimivansa ensisijaisesti kansainvälisillä markkinoilla. Tämä käy ilmi tuoreesta Pk-yritysbarometrista.

Etelä-Karjalan pk-yritykset luottavaisina tulevaisuuteen – investoinnit ja henkilöstön koulutus suunnitelmissa19.9.2017 08:38Tiedote

Etelä-Karjalan pk-yritykset suhtautuvat melko luottavaisesti tulevaisuuteen. 40 prosenttia maakunnan yrityksistä arvioi asemansa ja toimintansa pysyvän ennallaan lähitulevaisuudessa. Alueen pk-yritykset pyrkivät uusiutumaan investoimalla ja henkilöstöä kouluttamalla. Linjaukset ovat samat kuin koko Suomen tasolla. Neljännes maakunnan kansainvälisesti toimivista pk-yrityksistä kertoo satsaavansa lisää innovaatioihin. Noin kolmannes uskoo viennin arvon kasvavan. Tämä käy ilmi tuoreesta Pk-yritysbarometrista.