Pk-yrityksen hallituksen jäsen on keskimäärin 53-vuotias mies – Keskuskauppakamari kannustaa monimuotoisuuteen

Pienten ja keskisuurten yritysten hallituksen jäsen on keskimäärin 53-vuotias ja naisten osuus pk-yritysten hallituksissa on 25 prosenttia, selviää Keskuskauppakamarin julkaisemasta selvityksestä.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Ville Kajala. Kuva: Liisa Takala

Pk-yritysten hallitusten jäsenten keski-ikä on 53 vuotta, joka on yhden vuoden enemmän kuin vuonna 2019, jolloin Keskuskauppakamarin joka toinen vuosi julkaistava PK-hallitusbarometri viimeksi julkaistiin. Alhaisin keski-ikä on 10–49 sekä 50–249 henkeä työllistävissä yrityksissä, joissa keski-ikä on 52,2 vuotta. Korkein keski-ikä on suuremmissa yli 250 työntekijän yrityksissä, joissa keski-ikä on 55,1 vuotta. Hallituksen nuorin jäsen on keskimäärin 44-vuotias.

”Suomalaisissa pörssiyhtiöissä hallituksen jäsenet ovat keskimäärin 56-vuotiaita, eli pk-yrityksissä hallitusten jäsenet ovat hieman tätä nuorempia. Perhe- ja sukuomisteisissa yhtiöissä hallituksen nuorin jäsen on keskimäärin nuorempi kuin muissa yrityksissä, mikä viittaa siihen, että seuraava sukupolvi otetaan hyvissä ajoin mukaan yrityksen toimintaan”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Ville Kajala.

PK-yritysten hallituksen jäsenistä 25 prosenttia on naisia, joka on sama osuus kuin vuonna 2019. Osuus on hieman parempi kuin pienillä pörssiyhtiöillä, joiden hallituksissa naisia on 24 prosenttia. Yli 250 työntekijän yrityksissä osuus on 33 prosenttia, mutta esimerkiksi 10–49 työntekijän yrityksissä vain 20 prosenttia.

”Suurempien, yli 250 henkeä työllistävien, pk-yritysten hallituksissa naisia on jopa enemmän kuin pörssiyhtiöiden hallituksissa keskimäärin, vaikka pörssiyhtiöiden hallituksen jäsenten valintaa ohjaa hallinnointikoodi”, sanoo Kajala.

Hallituksen jäsenten vaihtuvuus kasvaa yrityksen koon mukana. Selvityksen mukaan pienissä 1–9 työntekijän yrityksissä hallituksen jäsenen keskimääräinen palvelusaika on 11,9 vuotta, joka laskee tasaisesti yhtiön koon kasvaessa. Yli 250 työllistävissä yrityksissä keskimääräinen palvelusaika on 7,7 vuotta. Kaikenkokoisten pk-yritysten hallitusten jäsenten keskimääräinen palvelusaika on 10,6 vuotta ja hallituksen uusimman jäsenen keskimäärin 5,9 vuotta.

”Pienemmissä yrityksissä, joissa hallituksen rooli on usein lähinnä muodollinen, myös vaihtuvuuden merkitys on pienempi. Suuremmissa pk-yrityksissä uusien ideoiden ja ajantasaisen osaamisen tuominen hallituksen käyttöön on tärkeämpää, ja vaihtuvuuskin on nopeampaa”, sanoo Kajala.

Keskuskauppakamarin Kajala katsoo, että hallituksen monimuotoisuus on yritykselle eduksi.

”Aktiivinen hallitus tuo yrityksen toimintaan lisäarvoa. Haluaisin kannustaa suomalaisia yrityksiä koosta ja alasta riippumatta valitsemaan hallitukseen jäseniä mahdollisimman monipuolisesti. Osaamisen, kokemuksen ja näkemysten monimuotoisuus yhtiön hallituksessa tukee yhtiön liiketoimintaa ja sen kehittämistä sekä hyvää hallinnointia”, päättää Kajala.

Keskuskauppakamarin PK-hallitusbarometri 2021 -kyselyyn vastasi maaliskuussa 2021 804 yritysjohtajaa eri puolilta Suomea. Selvitys on luettavissa täältä.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Ville Kajala. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari ja Metsäteollisuus: Suomen kilpailukyky tarvitsee selkeitä ratkaisuja EU:n merenkulun päästökaupassa14.7.2021 16:52:52 EEST | Tiedote

Euroopan komission tänään osana Fit for 55-pakettia antama lainsäädäntöesitys merenkulun ulottamisesta päästökauppaan tuo markkinaehtoisen mekanismin keinovalikoimaan meriliikenteen päästöjen vähentämiseksi. Meriliikenteestä erittäin riippuvaisen Suomen kannalta on kuitenkin ehdottoman tärkeää, että Suomi huolehtii päästövähennysten lisäksi vientialojen kilpailukyvystä, kun merenkulun päästökaupan yksityiskohdista sovitaan EU:ssa.

Suomen vienti jatkaa 8 prosentin kasvussa – matkustusrajoitukset jarruttavat kasvua, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori9.7.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kesäkuussa Suomen vienti jatkoi kasvuaan. Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan alkuperätodistusten kysyntä kasvoi maalis-kesäkuussa peräti 8 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. EU:n ulkopuolelle suuntautuvaa vientiä varten yritykset hakivat kesäkuussa kauppakamareista yhteensä 6226 alkuperätodistusta, mikä on jopa enemmän kuin viennin ennätysvuonna 2019, jolloin määrä oli 6217.

Kauppakamarikysely: Alkushokin jälkeen yritykset pärjäsivät koronapandemiassa ennakoimaansa paremmin – toimialakohtaiset erot kuitenkin suuria30.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Koronapandemian vaikutukset ja jäljet yritysten toimintaan ovat suuret, mutta eivät ihan niin suuret kuin mitä yritykset itse pandemian alussa arvioivat, selviää kauppakamareiden maaliskuun 2020 ja kesäkuun 2021 välillä tekemistä koronakyselyistä. Toiset toimialat, kuten teollisuus, ovat selvinneet kohtalaisen vähin vaurioin, kun taas majoitus- ja ravintola-ala sekä kulttuuri ovat olleet suurkärsijöitä.

Kauppakamarien PK-hallitusbarometri: Yrityksen ulkopuoliset hallituksen jäsenet tuovat lisäarvoa hallitustyöskentelyyn28.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

PK-yritysten hallituksen jäsenille maksetaan palkkioita todennäköisimmin niissä yrityksissä, joiden hallituksissa on yrityksen ulkopuolisia jäseniä. Hallitukset, joissa on ns. ulkopuolisia eli riippumattomia jäseniä, tuovat myös selvästi enemmän lisäarvoa yrityksen toimintaan ja ulkopuolisia jäseniä arvostetaan. Ulkopuolisia hallituksen jäseniä on kahdella viidestä PK-yrityksestä. Tiedot käyvät ilmi kauppakamarien joka toinen vuosi toteutettavasta PK-hallitusbarometristä, johon vastasi 804 yritysjohtajaa.