Pk-yrityskentässä lähivuosina edessä omistajanvaihdosten suma – Pienyrittäjät seuraavat vähiten yrityksensä arvon kehittymistä

Lähes viidennes yrittäjistä on suunnitellut yrityksessään omistajanvaihdosta seuraavien viiden vuoden aikana. Kymmenen vuoden jaksolla omistajanvaihdos olisi ajankohtainen yhteensä lähes joka kolmannessa pk-yrityksessä. Tämä kävi ilmi helmikuun Pk-yritysbarometrista. Omistajanvaihdokset ovat välttämättömiä yrityskentän dynamiikalle ja nostavat yrityksiä kasvu-uralle. Liian harva pk-yrittäjä kuitenkaan seuraa yrityksensä arvon kehittymistä, vaikka kyse on elämäntyöstä ja yritysvarallisuudesta. Omistajanvaihdoksiin liittyy myös mittavia rahoitustarpeita.

Finnvera on ollut viime vuosina rahoittamassa noin tuhatta yritysten omistajanvaihdosta vuosittain. Alkuvuoden 2018 vauhti näyttää euromääräisesti vahvalta: alkuvuonna ollaan lähes 30 prosenttia viime vuotta edellä omistajanvaihdosten rahoituksessa. Aktiivisuus on Finnveran rahoitusvolyymien perusteella kasvanut erityisesti Savossa, Uudellamaalla ja Keski-Suomessa.

Omistajanvaihdos vauhdittaa usein kasvua - yrityksen arvo keskeinen tekijä yrityskaupan onnistumisessa

Omistuksen vaihtuminen herättää monissa tapauksissa yrityksen uudistumaan. Finnveran arvion mukaan noin kolmannes yrityksistä yltää omistajanvaihdosta seuraavien kolmen vuoden aikana vähintään 10 prosentin vuotuiseen kasvuun, jota voi pitää toimintansa vakiinnuttaneille pk-yrityksille hyvänä kasvutasona. Jatkava omistajataho voi olla uusi yrittäjä tai yrittäjätiimi, sijoittaja tai toinen yritys tai sukupolvenvaihdos perheessä.

–Omistajanvaihdoksiin ja yrityskauppoihin liittyy lähivuosina mittavia rahoitustarpeita. Pk-yritysbarometrissa yrityskauppaa suunnittelevista pk-yrityksistä 80 prosenttia kertoo tarvitsevansa kauppaan ulkoista rahoitusta, sanoo omistajanvaihdoksiin erikoistunut aluepäällikkö Janne Koivuniemi Finnverasta.

Finnvera rahoitti omistajanvaihdoksia 121 miljoonalla eurolla viime vuonna ja 141 miljoonalla vuonna 2016.

Yrityskaupan onnistumisen kannalta yrityksen arvon määrittäminen on keskeinen tekijä.

–Oman yrityksen arvon seuraaminen ja sen nostaminen ovat asioita, joihin jokaisen yrittäjän kannattaa kiinnittää huomiota, vaikka yrityksestä luopuminen ei olisikaan ajankohtaista. Paneutumalla arvon lisäksi arvoon vaikuttaviin tekijöihin, löytää varmasti uusia näkökulmia ja sitä kautta myös käytännön kehittämiskohteita. Pk-yritysbarometri osoittaa, että vähiten yrityksen arvon kehittymistä seuraavat pienyrittäjät ja ne, joilla ei ole kasvutavoitteita, vaikka juuri heille asialla on merkitystä. Moni suhtautuu yritykseensä tunteella, vaikka kyseessä voi olla elämäntyö, jolla on mitattava arvo, Koivuniemi sanoo.

Yrityksen arvosta kiinnostuneimpia ryhmiä ovat kymmeniä vuosia yrittäneet ja 2010-luvulla yrityksensä perustaneet. Yrityksen arvoa seurataan myös tiiviisti teollisuuden ja kaupan alalla, joilla myös omistajanvaihdoksia suunnitellaan muita toimialoja enemmän. Eniten omistajanvaihdosta pohtivat kuitenkin majoitus- ja ravitsemusalan yrittäjät.

Varovaisuus jarruttaa yrityksen ja yritysvarallisuuden kehittämistä

Finnveran rahoittamat omistajanvaihdokset painottuvat pienyrityksiin. Pk-yritysbarometrin mukaan pienyrittäjät eivät kuitenkaan aktiivisesti suunnittele omistajanvaihdosta. Tilanne on pysynyt ennallaan jo muutaman vuoden ajan eikä trendissä näy aktivoitumista.

–Suuremmat, liikevaihdoltaan miljoonaluokkaan yltävät pk-yritykset ja kasvuhakuiset yritykset pohtivat useammin yrityksensä jatkuvuutta ja hakevat kasvua ostamalla pienempiä yrityksiä. Sen sijaan pienempiin kokoluokkiin kuuluvat yritykset eivät kovinkaan aktiivisesti mieti omistajanvaihdosta tai toisaalta myöskään yrityksen kasvattamista yrityskaupoilla. Syynä saattaa olla yrittäjän ikä tai pelko siitä, että investointi kasvuun on liian suuri riski. Varovaisuus on toisaalta ymmärrettävää, mutta samalla yrittäjät jättävät väistämättä huomioimatta osan yrityksensä ja samalla oman yritysvarallisuutensa kehittämismahdollisuuksista, Koivuniemi sanoo.

Koivuniemi muistuttaa, että usein jo yrityskaupan mahdollisuuden pohtiminen saa yrittäjän suoraviivaistamaan ja tehostamaan yrityksen toimintaa, jolloin valmius kehittää yritystä itse tai valmistella omistajanvaihdosta paranee.

Janne Koivuniemi, aluepäällikkö, Finnvera Oyj, puh. 029 460 2577, janne.koivuniemi@finnvera.fi

Kiina haluaa oppia Suomelta pk-yritysrahoitusta14.5.2019 08:15:50 EESTTiedote

Kiina on kiinnostunut suomalaisesta pk-yritysrahoitusosaamisesta. Valtiojohtoinen Kiina pyrkii kehittämään maan pienten ja keskisuurten yritysten kenttää, ja Suomen yritysrahoitusjärjestelmä tiedetään siellä hyvin toimivaksi. Vastaavasti kiinalaisen rahoitusmarkkinan tuntemus hyödyttää suomalaisia vientiyrityksiä. Vuonna 2018 Finnveran Kiinan-kauppaan myöntämien vientitakuiden määrä nousi selvästi. Jos viennin rahoituksen, eli ostajaluoton ja vientitakuiden, kysyntä Kiinassa kasvaa jatkossakin, tieto tarjoaa kilpailukykyvaltin suomalaisille.

Viisi maakuntaa ylitse muiden yrityskaupoissa – iso muutos aiempaan on kauppojen koko10.5.2019 08:31:37 EESTTiedote

Etelä- ja Pohjois-Savo, Uusimaa, Lappi sekä Varsinais-Suomi olivat viime vuoden kovimmat kasvumaakunnat yrityskaupoissa. Näissä viidessä maakunnassa Finnveran rahoittamat omistajanvaihdokset kasvoivat edellisvuodesta niin euromääräisesti kuin tehtyjen rahoituspäätösten määrässä mitattuna. Finnvera rahoitti pk-yritysten yrityskauppoja yhteensä 129 miljoonalla eurolla. Hyvä tahti jatkuu myös tänä vuonna, jos vireillä olevat kaupat toteutuvat suunnitellusti.