Suomen Energianeuvonta Oy

Pohjalainen yritys lupaa säästöä sähkön antipörssillä

Suomen Energianeuvonta Oy:n toimitusjohtaja Terho Kivimaa pohti autoillessaan filosofiaa ja tuli samalla keksineeksi sähkömarkkinoita sekä Suomen kilpailukykyä mullistavan idean.

Yritys- ja yhteisöasiakkaiden ostaman sähkön hintaero halvimman ja kalleimman hintaluokan välillä voi olla jopa 20 euroa megawattitunnilta. Antipörssi tasoittaa vähittäismarkkinoiden hintavaihteluja ja tuo ennustettavuutta. Vuositasolla puhutaan silloin satojentuhansien eurojen säästöstä, jos vuosikulutus on 25 000 megawattitunnin luokkaa, kuten kuvassa.

Moni yritys ja yhteisö maksaa aivan liian suuria sähkölaskuja, koska sähköpörssin hintoja on mahdotonta ennustaa ja sähköpörssi on kauppapaikkana läpinäkymätön. Sähköpörssissä sähkön hinnan vapaaseen muodostukseen liittyy eri toimijoiden kesken spekulointia, mikä tuo suurta epävakautta hintoihin. Asiakkaat eivät tiedä, kuinka kilpailukykyiseen hintaan he ovat onnistuneet ostoksensa tekemään. Tämän vuoksi loppukäyttäjän lasku on usein turhan suuri.

Entäpä jos vakaus saavutettaisiin tietoa ja läpinäkyvyyttä lisäämällä, jolloin hintojen heilahtelu rauhoittuisi ja kauppoja voitaisiin tehdä edullisemmin? Tällöin hyötyisivät niin sähköntoimittajat kuin heidän asiakkaansa sähkön vähittäismarkkinoilla.

Tähän pulmaan on kehittänyt ratkaisun alavieskalainen yrittäjä Terho Kivimaa yhteistyössä EnergiaGuru-asiakkaiden ja sähköalan asiantuntijayritysten kesken. Kivimaalla on pitkä kokemus sähkömarkkinoista monien sähköyhtiöiden johtotehtävissä. Kokemus on tuonut Kivimaalle käytännöllistä näkemystä sähkömarkkinoiden epäkohdista ja sähköyhtiöiden tarpeista.

Heureka tuli
autonratissa

Olennainen oivallus syntyi viime keväänä, kun Kivimaa oli ajelemassa kotiin asiakkaaltaan. Siinä autonratissa hän pohti filosofiaa ja Hegelin teoriaa järjellisestä todellisuudesta.

”Mietin, miten sähköpörssiä voisi saada järjellisemmäksi. Silloin keksin antipörssin käsitteen – pitääkin katsoa asiaa toiselta puolelta. Pörssiä ei voi ennustaa, mutta antipörssissä on tietyt asiat lyöty lukkoon, mikä tuo sähkön vähittäismarkkinoihin varmuutta ja ennustettavuutta. Tätä tietoa ei ole aiemmin osattu hyödyntää”, Kivimaa kertoo.

Kivimaa kehitti Ely-keskuksen tuella vertailevia antiennusteita tekevän antipörssiohjelmiston. Antipörssi ja antiennuste perustuvat vähittäismarkkinoiden loppuasiakkaiden lukkoon lyödyille sopimushinnoille ja tulevien pörssikauppojen kiinteille asetetuille loppuhintarajoille.

”Me emme tiedä, ketkä käyvät kulloinkin kauppaa sähköpörssissä, mutta sähköyhtiöiden sopimukset hintojen kiinnittämisestä tuleville vuosille ovat faktaa. Kun näemme ne, pystymme tekemään niiden avulla antipörssiennusteen, ja se luo varmuutta, joka näkyy hinnoissa.”

Nykyinen läpinäkymätön järjestelmä johtaa ylikorkeisiin sähkösopimushintoihin. Antiennusteen tuoman varmuuden ansiosta sopimushintojen keskihajonta laskee noin 15 prosenttia, eli loppuasiakas voi saada tämän suuruisen vuosisäästön. Suurasiakkaan kohdalla puhutaan tällöin sadoistatuhansista, ellei jopa miljoonista säästetyistä euroista.

”Kilpailukyky paranee, työllisyys kohenee, investoinnit kasvavat ja yhtiöt pääsevät antamaan myönteisiä signaaleja kansantalouteen”, Kivimaa listaa antipörssin suuren mittakaavan hyötyjä.

Tavoitteena nopea
kansainvälistyminen

Suomen Energianeuvonta Oy on jo saanut asiakkaikseen sähköalan asiantuntijayrityksiä, muun muassa sähköyhtiöitä, joiden kanssa EnergiaGuru-palvelujärjestelmää on kehitetty eteenpäin sähkön vähittäismarkkinoille. Asiakkailla on hallussaan yli kolmannes Suomen vuosittaisesta sähkömarkkinasta.

Yksi merkittävistä yritysasiakkaista on Pölkky Oy, joka on Pohjois-Suomen suurin yksityinen puunjalostaja. Pölkky Oy:n tehdaspalvelupäällikkö Arto Hannola toteaa, että he ovat saaneet EnergiaGurulla huomattavia vuosisäästöjä sähkössä.

”Uudella Antipörssi-varmuusjärjestelmällä varmistetaan kestävää kehitystä, jolla investoidaan tulevaisuuteen”, Hannola sanoo.

Vastaavaa tuotetta ei ole vielä muualla kehitetty, joten Kivimaan täytyy olla vikkelä innovaation viemisessä myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Nyt on siis perustettu Suomeen maailman ensimmäinen sähkön antipörssi, ensi vuonna laajennetaan Pohjois-Eurooppaan ja sitten muualle neljän vuoden kuluessa.

Potentiaalia riittää, sillä samaa antipörssin periaatetta on mahdollista soveltaa myös muiden raaka-aineiden vähittäismarkkinoilla.

Suomen Energianeuvonta Oy on toiminut vuodesta 2011 ja sen päätuote on sähkön markkinahintoja läpivalaiseva EnergiaGuru-ohjelmisto. Yrityksen omistajilla on pitkä ja laaja kokemus sähkömarkkinoiden tutkimisesta ja sähkökaupasta. Suomen Energianeuvonta Oy kuuluu luottoluokituksia tekevän Bisnoden luokitusvertailussa Suomen kärkiyrityksiin. Yrityksen liikevaihto oli viime vuonna 300 000 euroa.

EnergiaGuru-ohjelmiston ensimmäinen versio valmistui kaupalliseen käyttöön Energiaviraston ohjauksessa ja Keksintösäätiön tukemana vuonna 2013. Yhteistyökumppaneina olivat tuotetestausvaiheessa Vaasan ja Oulun yliopistot, analyytikkotalot ja innovatiiviset pilottiyritykset. Nyt markkinoille tuotu EnergiaGuru Antipörssi-varmuusjärjestelmä on EnergiaGurun uusin ulottuvuus. Kysymys ei ole kauppapaikasta vaan vertailuvälineestä, jonka avulla asiakkaat voivat säästää entistä paremmin todelliseen tietoon perustuen.

Terho Kivimaa, toimitusjohtaja
Vierimaantie 5 (Smarthouse, 3. krs), 84100 Ylivieska